Hondentopic (Deel 1)

Vaak oefenen, elke pup is hierin anders ook namelijk. Sommige vinden het best en gaan slapen en andere hebben echt last van eenzaamheid.

Ik begon er pas mee toen de mijne 6 maanden was, daarvoor was hij er niet aan toe. En het begon inderdaad met vuilnis wegbrengen, of alleen buiten het tuinhek staan (net zodat hij me niet zag en bij piepen/blaffen komen troosten) voor paar minuten. Ik heb het per minuut opgebouwd met woorden erbij (boodschappen doen, tot straks, herkent hij en gebruik ik bij alles al doe ik nooit de boodschappen haha), ik heb de truc gebruikt andere jas/schoenen te dragen dan met wandelen. Het was in begin nodig. voor hem om te leren dat hij niet altijd mee kan/mag. Hij kon heel panisch worden.
Dus dit heb ik geduldig geoefend en nu kan die alleen zijn voor denk 2 uur (zolang ben ik nooit weg?) en dan heb ik een best ritueel: eerst wandelen, bepaalde voertjes, teksten en dan vertrekken als die rustig is inderdaad. En dan slaapt ie meestal bij terugkomst.
Bij hele dag weg, regelen we een oppas maar dat is logisch in mijn ogen.

Het is ook, als ze in hun eigen roedel van moeder/tantes/etc zouden leven, zouden ze het 1e jaar nooit alleen zijn. Dan kan er als de moeder weg is, altijd iemand van de familie oppassen. Na het 1e jaar laten ze hun pups pas alleen zeg maar. Met die kennis ving ik het op, geregeld mijn vader over de vloer gehad voor 20 minuten weg in het 1e jaar hoor.

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden @anon4388265 en @Bertha. Mijn pup is best gevoelig voor verlatingsangst dus ik wil het heel voorzichtig met hem opbouwen. Zo slaap hij ondertussen snachts op een kleedje onder bed omdat alle andere opties zorgde voor enorme stress (tot fysiek ziek aan toe). Ik ben vandaag begonnen toen hij moe en slaperig was dus dat lijkt een goede tactiek. En ik wil zeker zijn vertrouwen niet beschadigen want ik merk juist dat we zo’n goede band al hebben opgebouwd samen. Ik ga eens naar haar training kijken ook Bertha. Maar wat je zegt neem ik ook mee, pas verdergaan met een volgende stap als deze eerst goed gaat. En even buiten de deur staan en meteen weer terug is immers ook hoe ik nu naar de wc kan :joy: dus dat kan ik hier ook wel toepassen.

@anon4388265 Tot nu toe heeft hij niet alleen hoeven zijn en ik regel zoveel mogelijk oppas maar omdat mijn familie en vrienden niet in mijn stad wonen en ik alleen ben zou het toch wel fijn zijn als hij heel even alleen kan zijn en ik even naar de supermarkt kan. Maar goed zo ver zijn we nog niet. Kleine stapjes is prima. Hij is nu eenmaal wat gevoelig in dit soort dingen dus daar wil ik juist rekening mee houden!

2 likes

@Nysmn @EllaFitzgerald @Stofdoek hij krijgt volgens mij wel eten, want hij loopt daar los en blijft er ook. Het is, aan z’n slechte vacht/klitten/staat te zien, wel een zwerfhondje. Trek het ook heel slecht altijd, zwerfdieren!

Oh die van ons heeft ook zoveel moeite met alleen zijn. Is erg aanhankelijk. Nu met 7 maanden kan hij een uurtje alleen zijn en we zijn echt super trots! Wij hebben hulp gevraagd bij de hondenschool/hun gedragsdeskundige. Zij heeft ons specifieke oefeningen meegegeven. De basis daarvan was dat de hond het vertrouwen moet hebben om alleen te zijn, en daardoor rustig blijft. De oefeningen begonnen heel klein: hij moet rustig blijven liggen als jij 2 meter verder loopt. En dat uitbreiden met naar de deur lopen, en uiteindelijk uit het zicht etc. Heeft ons wat bloed zweet en tranen gekost maar het werkt dus wel echt. Laten janken is ook niet echt meer van deze tijd. Daarbij deed die van ons ook niet alleen janken, maar ook huilen als een wolf en poepen van stress. Lang verhaal kort: vraag vooral je hondenschool om hulp als je twijfelt :stuck_out_tongue:

1 like

Goede tip, wel een goed moment om weer over te stappen als ze toch naar junior of gewone brokken over mag.

Wij zijn met onze pup het nu ook aan het oefenen om even alleen te zijn. Gaat steeds beter als in we kunnen nu even boodschappen doen (1 uurtje weg zijn). Heeft ook wel even geduurt in het begin vond ze het al spannend als we alleen boven iets gingen opruimen of doen.

Gebruiken jullie een middel of halsband tegen vlooien en teken? Ik merk dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik ga binnenkort met mijn hond naar de renbaan om te kijken of ze het leuk vindt en ik ben nu al zo excited. Ze rent namelijk onwijs graag, maar de losloopstukken zijn soms gewoon niet altijd geschikt daarvoor, en de omstandigheden zijn ook niet altijd handig. Ik hoop echt dat ze daar snapt dat ze achter iets aan kan rennen, want buiten kan ze echt maar heel weinig wat langere afstanden afleggen en vind dat soms zo zielig :pleading_face:

8 likes

Ik bedoelde meer of ze snapt dat ze achter dat ding aan moet rennen, maar denk dat ze het wel snapt als ze andere honden erop ziet ‘jagen’.
Denk ook dat ze het leuk gaat vinden! En anders heb ik zelf sowieso een goede dag want dan ben ik omringd met allemaal lieve honden haha.

1 like

Mijn hond was al vroeg onrustig en toen ik met haar naar buiten ging had ze diarree + overgeven :pensive: Dit heeft ze eigenlijk nooit dus ik maak me natuurlijk meteen zorgen, maar denk ook dat het misschien stress is omdat we vandaag op vakantie gaan en dus gisteren al bezig waren met inpakken etc. We zijn wel eerder weggeweest en dan oogt ze ook altijd onrustig, maar nooit met een effect als dit (en ze gaat ook altijd mee). Reageren jullie honden dan soms ook op deze manier?

Zijn er hier mensen die hun hond barf voeren? Wij zijn hier gisteren op aanraden van onze puppycursus mee begonnen. We hebben een berner/Zwitserse sennen reutje, die nu met zijn 15 weken al ontzettend hard is gegroeid. Om zijn spieren optimaal te laten ontwikkelen en dus hopelijk ook niet te snel zijn we dus overgestapt. Nu lees ik online dat honden naast het vlees nog andere voedingsmiddelen/stoffen nodig heeft, wat ons op de info avond niet echt vertelt is. Daarom dus de vraag aan de mensen die dit ook voeren, hoe ziet een maaltijd er bij jullie uit?

Ohja en om ons ook nog even voor te stellen; dit is onze reus Mylo!

30 likes

Wat een leukerd! De ouders van mijn ex hadden ook altijd berner sennens en vond ze altijd zo lief, echt schatjes.

1 like

@Sax ben je ondertussen al bij renbaan geweest? Benieuwd wat je hond ervan vond!

@Amoruccio mijn pup krijgt brokken op advies van de de DA dus helaas geen tips maar wilde wel even een complimentje maken aan dat knappe koppie van je :heart_eyes:.

@Bertha hoe gaat de alleen zijn training met je hond?

Met mijn pup gaat alles goed! Hij is een stuk rustiger en dat is voor ons allebei heel fijn. En hij luistert zo goed en is zo slim dus dat is echt heel fijn bij het aanleren van nieuwe dingen. Jammer wel van de intelligentie spellen die hij in 5 minuten leeg heeft :joy:. Maar voordeel is wel dat hij in de bossen braaf terug gerend komt en ook tijdens het spelen met andere honden is het geen probleem om hem even bij me te laten komen. De hoeveelheid brokjes in het begin hebben daar goed bij geholpen haha. Ben benieuwd of het gaat veranderen komende weken want dan is hij alweer 4 maanden oud :scream:. Tot nu toe is hij buiten en op bezoek echt een model puppy dus hopelijk blijft dat zo :joy:. Alleen hij is soms wel wat eigenwijs. Als hij geen zin heeft krijg ik ook niets met hem gedaan. Dat is vaak tijdens de puppycursus zo en daar lijkt het dus alsof hij niet luistert haha maar gelukkig is dat uurtje daar minder belangrijk dan thuis!

3 likes

Barf niet maar geef duck, kvv. En wissel de soorten en vis af. Met ons eet ie vaak wat groenten mee.
Snack komkommers zijn laatste tijd handige snack ipv een dentastick.

Wat een lieverd!! zo leuk dat gevlekte neusje ook, te schattig.
Ik zou me even verdiepen in het verschil tussen KVV en BARF als ik jou was. Hier hangt namelijk vanaf wat je voert en wat je zelf nog toe moet voegen.
Ik zelf zou het lastig vinden om een pup in de goei vers te voeren omdat daar de voedingsstoffen niet altijd helemaal gegarandeerd en afgewogen zijn zoals bij brok wel het meer het geval is, hier is vast ook online wel wat over te vinden. Succes met je zoektocht op het internet hahaha, vlees vs brok staat vaak lijnrecht tegenover elkaar en ook binnen de BARF groepen wordt nog aardig gediscussieerd. Iedereen raadt een beetje zijn eigen ding aan, waar je zelf een beetje op zoek moet gaan naar wat het beste is.

(Ik voer zelf geen vlees, wel tijdelijk in het weekend KVV gevoerd om te proberen of dat voor de darmflora goed zou doen. Hij vond het heerlijk en werd helemaal gek wanneer ik het in zijn bak deed maar de afwisseling van door de weeks brok, weekend vlees was te intens zijn darmen helaas)

1 like

Ik heb een logeerhond thuis. Een straathond uit Roemenië, super lief wanneer hij je kent, maar hij is zo bang. Soms schrikt hij gewoon van onkruid wat tegen hem aankomt als hij in de tuin zit. Hij staat echt continue aan en kan nooit helemaal relaxen omdat hij altijd zo op zijn hoede is. Op straat blaft hij ook mega naar andere honden, puur omdat hij zo bang is. Zo sneu.

Wat een cutie!

1 like

Dankjewel voor je reactie! Ik was online een beetje rond aan het kijken wat de mogelijkheden waren en toen stuitte ik natuurlijk op websites en fora met negatieve berichten over chemicaliën. Je hebt natuurlijk ook allerlei opties als halsbanden, pipetten, pillen en toen wist ik het even niet meer. Maar ik denk dat ik het ook nog met de dierenarts overleg wanneer we onze pup hebben.

———————

We gaan zaterdag onze pup ophalen en hoewel ik al maanden bezig ben met voorbereiden ben ik zó bang. Gelukkig is mijn vriend echt het tegenovergestelde en ziet heel goed in hoe mijn angst onrealistisch is. Ik zie dat ook wel maar heb alsnog een hoofd met doemscenario’s en een lijf vol spanning.

2 likes

Ik vind voerwijzer heel fijn voor informatie en om verschillende merken te vergelijken. Eigenlijk wilde ik voor KVV gaan maar we hebben niet genoeg ruimte in de vriezer dus nu heb ik naar mijn idee een goede brok voor puppy’s gevonden als alternatief.

1 like

Ik gebruik pipetten voor de pup. Hij reageert er niet op en tot nu toe teken- en beestjesvrij en we zijn al regelmatig naar het bos/gras/duinen geweest. Wellicht dat ik in de toekomst nog eens zo’n kralen(?)halsband overweeg maar voor nu werkt dit prima.

@anon18225511 Nog niet, hopelijk deze week! Hangt een beetje van het weer af ook.
@Koda Ze mag langskomen terwijl de andere honden trainen, en als die klaar zijn mag ze zelf op de baan achter iets aanrennen. Als dat bevalt kan ze lid worden (dit klinkt echt alsof je met je kind naar een sportproefles gaat haha). Is behendigheid met van die toestellen enzo? Of heb ik vroeger te veel naar dat programma van Martin Gaus gekeken? Vond dat altijd heel fascinerend, haha.

@Vaski Spannend! Wat voor hond krijgen jullie ook alweer? Zou echt handig zijn als iedereen in haar titel of profielfoto de soort hond zou hebben staan, weet maar van een paar mensen wat voor hond ze hebben haha. Ter geruststelling: wij hebben onze hond nu alweer bijna een jaar (de tijd vliegt voorbij, echt bizar snel gaat het!) en ik had ook paniek toen we hoorden dat we haar mochten adopteren. Ik ben hier toen ook gerustgesteld dat het allemaal wel goedkomt, en dat is zeker zo! Het leven is echt zoveel leuker met hond, kan me nu niet meer zonder voorstellen :smiling_face_with_three_hearts:
En ik heb vorige week een kleine vriezer aangeschaft voor haar kvv, dat kun je eventueel ook nog overwegen in de toekomst! Indien je per se kvv wilt geven natuurlijk, want er zijn ook genoeg prima brokken. Ik startte met brokken maar de hoeveelheid schijt die ik ervoor terugkreeg werd me toch teveel.

1 like