Hondentopic #2

De discussie wordt voortgezet vanaf Hondentopic (Deel 1) - #6724 door KipTokTok.

Eerdere discussies:

Oh shit, het was de laatste. Oke opnieuw.

Hebben jullie ook al jullie principes overboord gegooid nadat de hond er was?

We waren vrij stellig met “niet op de bank” van te voren :joy:

22 likes

Yep. Maar ze weet wel dat ze er alleen op mag als de deken erop ligt.

Zo kijkt ze als ze “gestoord” wordt. :sweat_smile:

21 likes

Die van mij slaapt inmiddels zelfs op bed nu ik een single dog mom ben :woman_shrugging:

16 likes

Ja de illusie dat ik onze hond niet op de bank zou laten heb ik nooit gehad. Bed is wel nog een brug te ver maar dat is vooral omdat mijn twee katten elke nacht bij ons slapen, plus dat de hond al best regelmatig een trap op moet en de slaapkamer nĂłg een verdieping hoger is dus lijkt mij niet wenselijk.

Maar toen ik laatst een weekend in een vakantiehuisje was met de hond hebben we wel lekker samen in bed geslapen :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Ah heerlijk toch die hondjes!

Ik vind het heerlijk als ze tegen me aan zit op de bank, of op mijn schoot slaapt en zelf vind ze het fijn om de hele buurt in de gaten te houden en dat kan het beste vanaf de bank!

Nee niet op de bank regel bestaat hier niet, ze gaat niet meer naar bed maar mag er wel op als ik boven aan poetsen ben ofzo.

7 likes

@Blablabla ik heb die zak die je liet zien gehad - die grijze (via marktplaats zijn er veel!) en die is prima. Was met een pup, maar die was al zwaarder dan dat. Is ook prima voor de hond, kunnen ze gewoon in liggen en zitten met een bandje vast. Wel goed wennen, zodat ze er niet uitspringen want dat gaat fout. Kon volgens mij niet dicht met een ritsje ofzo, maar je zou er een veiligheidsspeld bij kunnen gebruiken.

@KipTokTok neem aan dat je haar inmiddels alweer los laat, maar probeer aan einde vd loopsheid altijd even te wassen met azijn. Is geurneutraliserend, minder last van reutjes die wat volhardender zijn. Liefst helemaal wassen omdat die geur flink in de vacht zit.

1 like

Ik wilde graag dat hij in een bench sliep, dat is nu gewoon los in de kamer geworden. Mijn partner wilde hem niet op de bank, maar dat is nu zijn vaste plek.
Hij mocht ook niet naar boven, maar nu zit hij altijd bij me als ik aan het werk ben (boven) en als we langer in bed willen blijven liggen neem ik hem na het uitlaten mee naar boven. Hij mag van mijn partner alleen niet echt bij ons in bed slapen, dus als er iets is slaap ik beneden met hem op de bank

10 likes

Ja ze heeft al gezwommen in de bosvijver hier in de buurt en ze was doorweekt :sweat_smile: dus wat erin zat is wel weg denk ik.

Geen last van opdringerige reutjes gehad bij het loslopen. Gewoon gezellig gespeeld en we zijn heel wat honden tegengekomen.

En dit weekend gaat ze in bad voor ze weer een dagje naar de opvang gaat in ieder geval.

1 like

Bij mij komt hij echt zo goor van de opvang vandaan haha

1 like

Haha ja daarna kan het weer inderdaad. Ze gaan hier twee keer per dag een omheind bos in en als het heeft geregend dan stampt ze door alle plassen heen.

Maar voor de zekerheid even loopsheid er helemaal uitwassen voor ze gaat, want daar zit ze toch de hele dag wat dichter op de reutjes.

Zal met zwemmen ook wel goed zitten denk ik hoor

4 likes

Meh, we hebben dus zo’n cursus voor reactieve honden gedaan en proberen nu waar mogelijk met onze hond te oefenen, maar gaan situaties waar ze misschien een hond tegen kan komen zo veel mogelijk uit de weg. Het gaat best wel goed, echt beter de laatste tijd, maar soms gebeurt er dan zoiets stoms. Laatst was mijn vriend met haar lopen op een bedrijventerrein waar we dus lopen omdat er geen honden zijn. Soms loopt er nog een andere man met herders maar wij ontwijken elkaar dan altijd netjes. Maar laatst sprongen er dus ineens twee chihuahua’s uit een auto die krijsend op onze hond afrende :cry: zo zielig. Dacht ook dat we nu weer 100 stappen terug waren met onze hond, maar dat leek wel mee te vallen want toen we later in de week weer een hond zagen ging het prima.

Maar nu tijdens m’n wandeling kwam ik eerst een hond tegen waarbij het goed ging, toen nog een hond waarbij het goed ging, toen hoorde onze hond een hond blaffen en gaf ze een klein grommetje en toen kwamen we nóg een hond tegen toen we bijna thuis waren en daar ging mijn hond toen wel tegen te keer :frowning: zo stom want ik was echt trots op haar dat ze er de eerste twee keer voor koos ervan weg te lopen. Ik wil zooo graag alleen maar succeservaringen en op een gegeven moment want minder als een havik door de wijk en misschien zelfs naar een bos kunnen.

Ahh maar het klinkt echt al als mooie stappen! Heel logisch dat het emmertje vol is na twee die twee momenten. :hugs:

2 likes

Probeer het jezelf niet teveel aan te rekenen, de buitenwereld is niet helemaal te controleren en die succesmomenten heb je maar mooi bereikt! Het is wel heel herkenbaar helaas, die van mij blijft een beetje hangen op 2 van de 3 keer dat het goed gaat. Er zijn toch regelmatig honden die ze plots spannend vindt, of waar ze van schrikt.

Vond je de cursus nuttig? Bij ons gaf de trainer juist het advies om veel te oefenen met het tegenkomen van andere honden tijdens het wandelen, dat is weer heel anders.

1 like

Ja ik vond de cursus heel nuttig! Wij hebben echt veel geleerd en bij ons heeft ze ook drie keer met andere kunnen oefenen. En we moeten ook oefenen inderdaad maar wel in situaties waar de kans het grootst is dat het goed gaat!

Dus hier in de wijk als we een hond tegenkomen is de afstand echt te klein, maar als er wat meer zicht en ruimte is gaat het goed.

Trouwens, zijn er misschien mensen in omgeving amsterdam/almere die ook een reactieve hond hebben en wel willen oefenen, of geen reactieve hond maar helpen oefenen?

2 likes

Ahh zo, wel heel fijn dat je dan ook meteen echt kan oefenen! Ja, je wil natuurlijk vooral succeservaringen opdoen. Het gedrag van andere hondeneigenaren is ook zo moeilijk te controleren, soms erger ik me daar rot aan.

Wij hebben sinds kort een robotmaaier en onze hond moet daar natuurlijk even aan wennen. De eerste keren is ze alleen in de tuin geweest toen de maaier stil stond en, op wat blaffen bij de eerste kennismaking na, dit gaat goed. Vervolgens hebben we de maaier laten lopen en heeft ze hem vanuit de kamer in de gaten kunnen houden, ook hierbij de eerste keer kort blaffen maar toen was het goed.
Daarom geprobeerd om haar aangelijnd in de tuin te laten wanneer ie maait en dit gaat ook helemaal goed. Ze negeert de maaier gewoon en snuffelt wat rond, ook als de maaier bij haar in de buurt komt.
Maar nu komt het probleem dat ze helemaal wild wordt als ze los in de tuin is wanneer ie maait. Ze rent er dan op af en gaat er omheen rennen/in de speelhouding en blaffen. Ze heeft dan geen oog voor ons en is alleen met wat lekkers naar binnen te krijgen. Hebben jullie tips hoe we dit aan kunnen pakken? Ik had namelijk het idee dat we het wel goed aangepakt hadden en rustig opgebouwd :see_no_evil:.

1 like

Het is ook wel echt een raar ding, snap wel dat dat lastig is! Zou t zelf al heel wat vinden dat het aangelijnd oké is, is toch niet zo erg dat ze dan even niet (los) in de tuin kan.

1 like

Ik snap je punt. Het probleem is dat die maaier ongeveer 5-6uur loopt. Dus dan kunnen we overdag ook geen terrasdeuren open zetten oid, want onze tuin is niet zo ingericht dat we haar makkelijk van het gras kunnen houden. Maar ze lijkt het ineens oké te vinden, m’n man zit de hele ochtend al in de zon buiten met de deuren open en er is niks aan de hand :sweat_smile:

1 like