Huidaandoeningen

Oei uitdroging klinkt niet fijn nee… Snap wel dat je daar tegenop ziet en andere bijwerkingen zijn nooit fijn. Hoop voor je dat er toch nog een andere oplossing te vinden is.

Ik dacht 4 maanden? Maar krijg voor maand mee en moet over 2 weken even bellen of langskomen om te zeggen hoe gaat. Moet nu eerst 2x per dag om de ontstekingen weg te halen en dan 1x per dag.

Oef dat is best lang! Ik ben blij als ik klaar ben. Vind antibiotica toch niet helemaal chill om te nemen ivm resistentie.

1 like

Snap ik… Ik heb het liever ook niet maar het is of dit of bijna altijd een pijnlijke ontsteking op mijn billen, liezen of ergens bij mijn kruis… :pensive: Dus dan kies ik toch voor dit. Moet ook 5 dagen p.w. nu fietsen naar werk en dan kan ik een pijnlijke ontsteking er niet bij hebben.

Gek genoeg zijn mijn oksels al meer dan een jaar rustig en godzijdank heb ik niet onder mijn borsten of op mijn rug. Ben wel heel blij dat ik geen ernstige vorm heb.

Ik heb sinds een jaar last van puisten en bultjes op mijn gezicht. Uiteindelijk bij de huisarts geweest en hij zei dat dit op rosacea leek. De crème die ik heb gekregen werkt wel, of het is de azelaic acid die ik ook gebruik. Maar er lijkt steeds meer bij te komen. Nu heb ik ook vaker last van ontstekingen en fijnere puistjes en huidskleurige bultjes en een wat vreemdere structuur.
Volgens de huisarts leek het op eczeem en gewoon acne. Hiervoor kon ik dezelfde crème blijven gebruiken, maar ik vind het zo rot om er verder niks aan te doen.
Ik voel me zo lelijk en heb geen idee wat het beste is qua huidverzorging. Er is zoveel te vinden over honderden soorten producten en aangezien ik niet precies weet wat nu de oorzaak is, of wat voor huidprobleem ik nu precies heb kan ik ook niet echt gericht zoeken.
Voor mensen in een vergelijkbare situatie: hebben jullie dit aangepakt? Gewoon een tijdje producten uitproberen en verder zoeken? Ik vind het ook heel lastig of ik nu juist meer of minder aan m’n huid moet doen. En juist iets drogers of vetters moet smeren.

Ja ik dacht er ook aan om te doen voordat ik langsging! Maar niet gedaan toen de ha leek te zeggen dat het niet echt nodig was of dat er voor nu niet echt wat aan te doen, omdat ik dacht dat hij me dan zelf zou doorverwijzen. Voel me daar soms een beetje een aansteller haha. Maar moet zelf misschien gewoon initiatief nemen en bellen!

1 like

Ik reageer niet lekker daar op. Nu met de spiraal (minder hormonen dan de pil) heb ik al super veel bijwerkingen en narigheid van.

Wel jammer dat het voor jou niet volledig geholpen heeft. Ik ben gister begonnen. We zullen het zien. Mag je trouwens waxen als je roac slikt? Omdat het de huid dunner maakt.

Ben dus begonnen met roac. Maar heb sinds dag 2 ook alleen maar darmklachten. Nu weet ik niet zeker of ik wat verkeerd heb gegeten of dat het door de roac komt. Kan je zo snel klachten krijgen?

Hi Nairobi,
Als ik jou berichten lees, hoor ik mijzelf praten. Ik zit namelijk in precies dezelfde situatie als jij zit. Alles al geprobeerd; ciclosporine, elidel, alle soorten hormoonzalf, prednison enzovoorts… Nu was ik gister bij de dermatoloog en die gaf aan dat ik met dupilumab mag beginnen als ik dat wil. Nu ben ik benieuwd naar jou ervaringen hiermee. Heb je bijwerkingen? Hoe snel werkte het? Hoe vaak moet je op controle? enzovoorts.
Groetjes, Lola

Ah okee! Heel erg bedankt. Ik zit nu bij een dermatoloog van het plaatselijke ziekenhuis, maar zal doorverwijst moeten worden naar Nijmegen, wil ik het gaan gebruiken.
Goed om te horen dat het zo goed met jou huidaandoening gaat nu! Ik heb er namelijk ook al 9 jaar last van en niks maar dan ook niks helpt goed. Hopelijk blijft het met jou zo goed gaan!

Hi iedereen, ik kom ook even het topic binnenvallen. Ben nu 28, heb sinds mijn 13e psoriasis guttata / vulgaris. Vooral mijn armen en benen zijn aangedaan.

Heb ongeveer vier lichttherapie gehad, maar mijn derma vindt het te onveilig om het weer te doen omdat ik een blanke huid heb die snel verbrandt (met moedervlekjes). Afgelopen jaar ben ik begonnen aan Enstilar (hormoonzalf i.c.m. Vit D) in een spuitbus) en dat werkt enorm goed. Maar dan moet ik wel braaf om de paar dagen smeren, anders komt het 5x zo hard terug. Derma zegt dat het veiliger is om te smeren dan UVB lichttherapie te gebruiken ieder jaar en mijn huid te beschadigen, maar ik heb soms mijn twijfels. Heb ook de Dermasun gehad (hele milde vorm van lichttherapie), maar dat hielp niet.

Het is mentaal soms ook gewoon zwaar. Merk ook, nu ik begonnen ben aan mijn scriptie en meer stress heb , dat er veel meer nieuwe plekken verschijnen. Enorm irritant. Weet ook wel dat het weggaat als ik het rustiger krijg, maar helpt de gemoedstoestand totaal niet :pensive:

Ik heb sinds kort ook de enstillar en dan samen met embrel(injecties)
Ik zat helemaal onder en werk in een winkel.
En ik kreeg letterlijk de hele dag door mensen die opmerkingen gaven in de zomer als: heb je zo’n allergische reactie?
Dat gaat ook wel op je gemoedstoestand werken kan ik je zeggen.
Ook al werd het niet verkeerd bedoeld hebben ze niet door dat als ze al de 10e zijn die dag dat dat erg irritant is

Ah meis, ik snap je helemaal. Mensen zijn soms tactloos en bemoeien zich overal mee (ook al is het goedbedoeld) en komen soms met adviezen waar je gewoon niet op zit te wachten.

Werkt de Enbrel wel goed voor je i.c.m. met Enstilar? En heb je bijwerkingen?

Het is op zich ‘ok’ nu.
Wel sterk verbeterd als hoe het hiervoor was. Alleen op me armen nog plekken helaas.
Heb tot nu toe geen bijwerkingen door de enbrel gelukkig.
Hoop dat het bij jou met de estilar een beetje onder controle wil blijven ook❤️

1 like

Valt misschien niet onder de categorie aandoeningen, heb dan ook nog niet alles hier gelezen. Maar heeft iemand hier tips voor het reinigen van een erg gevoelige, droge huid met veel schilferplekken maar tegelijk ook veel bultjes en puistjes?

Ik heb ook een erg droge huid (met eczeem in m’n gezicht) en af en toe door die droogte puistjes. Ik kreeg van de dermatoloog het merk cetaphil aangeraden. Ik vind de “Cetaphil Pro Itch Control Kalmerende Huidreiniger” fijn in combinatie met “Cetaphil Hydraterende Crème” als dagcreme. Tegenwoordig bij de Etos te koop, maar ook bij de apotheek of online. Verder gebruik ik nu steeds vaker de squalane reiniger van the ordinary, die bevalt ook heel goed. Net als het plant derived squalane serum.

1 like

Dankjewel! Die ga ik uitzoeken! :innocent:

1 like

Graag gedaan! Er is trouwens ook een huidreiniger die ‘milde huidreiniger’ heet, maar die vond ik erg irriteren op mijn huid. Alcohol staat daar ook relatief hoog op de ingrediënten lijst. Vandaar dat ik die toen heb omgewisseld voor de pro itch control, ik weet alleen niet zeker of ze deze ook bij de Etos verkopen. Online in ieder geval wel!

1 like

Bedankt voor de waarschuwing! Bij mij zit geen etos in de buurt dus zal sowieso bestellen worden😅

1 like

Iemand een tip voor een goede zonnebrand crème voor een huid met (hormonale) acne? Waar je geen puistjes van krijgt?

Ik gebruik la roche posay. Die hebben een matte creme speciaal voor het gezicht. Werkt voor mij goed met acne huid.

ANTHELIOS

ONZICHTBARE FLUIDE SPF50, ZONDER PARFUM

Die bedoel ik.

1 like