Huidaandoeningen

Ik ben even benieuwd naar jullie advies. Ik heb best wel een slechte huid, veel puistjes etc., dus vorig jaar naar de huisarts geweest. Die nam het gelukkig serieus en ik kreeg toen een tretinoïde crème voorgeschreven. Dat deed niks behalve m’n huid droog en schraal maken, dus daarna kreeg ik doxycycline voorgeschreven gekregen, icm Differin adapaleen gel. Dat werkte een tijd heel goed, had nergens meer last van, was top. Maar het is nu weer helemaal terug, eigenlijk vanaf het moment dat ik stopte met de doxycycline al (heb dat 3 maanden geslikt). Nu vond ik doxycycline al best heftig, m’n maag werd heel gevoelig, zeker als ik bijv. vet eten at dus vond dat echt niet chill. M’n huisarts zei dat als dat niet goed zou werken, de volgende stap roaccutane zou zijn. Maar dat is nog veel heftiger, en ik vind het best intens dat we na zo weinig proberen al direct daarmee bezig zouden gaan.

Wat zouden jullie doen, gewoon aan de roa, of eerst nog vragen om een doorverwijzing naar een dermatoloog? Hebben jullie hier ervaring mee?

1 like

Eventueel proberen bij een huidtherapeut? Als je aanvullend verzekerd bent worden de behandelingen vergoed. Ik heb hier positieve ervaringen mee!

2 likes

@Memoria thanks!! Dan ga ik even kijken naar de dermatoloog/huidtherapeut

Roaccutane is zeker heftig spul maar het werkt wel echt heel erg goed. Ik heb het als puber geslikt en het werkte echt snel en blijvend. Ik snap dat je eerst andere opties wil proberen maar als niks werkt zou ik het toch proberen eigenlijk

3 likes

Pfff even klagen hoor ik word zo gek van m’n urticaria. Het leek begin van het najaar redelijk onder controle na een tijdje prednison te hebben geslikt en 3dd fexofenadine. Ben die fexofenadine blijven slikken en afbouwen lukte niet echt maar dat was op zich geen probleem, had geen bijwerkingen. Maar laatste weken, sinds ik COVID heb gehad, wordt het langzaamaan weer erger en ik lig nu alweer uren wakker van de jeuk, ondanks dat ik inmiddels al een paar dagen 4 keer fexofenadine slik, Jeuk kan zo fucking naar zijn, gadverdamme

2 likes

Oh wat vervelend die opvlammingen!!
Misschien je medicatie weer eens veranderen. Bij mij werkt cetiritzine beter dan fexo. Daar mag ik er ook 3 van (nu slik ik er twee)
Smeer jij je huid ook in? Ik vind dream cream van Lush fijn tegen de jeuk maar ook cerave crème is echt top!
Een nood jeuk tip is lidocaïne crème.

Als het weer rustiger is in de ziekenhuizen wil ik graag Omalizumab proberen. Dat schijnt vaak heel goed te werken.

Sterkte!! Haat aan jeuk

1 like

Ja ik heb hiervoor wel vanalles geprobeerd (loratidine, (levo)cetirizine, hydroxyzine en promethazine volgens mij) en tot nu toe werkte fexo veruit het beste. Maar misschien toch tijd om weer even wat anders te proberen ja, ga morgen weer de dermatoloog bellen.

Smeer m’n huid ook in ja, meestal met lipikar baume AP van la Roche Posay, helpt ook wel een beetje om het te verzachten. Moet ook maar weer lidocaine inslaan ja, goeie

Zou dat eigenlijk ook wel willen proberen ja, weet alleen niet of de dermatoloog dat al zou willen (want loop hier nog geen jaar mee). Naja iets om te overleggen in elk geval. Thanks voor je reactie in elk geval, toch fijn om even van een lotgenoot te horen soms!

Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik heb al sinds baby af aan last van eczeem, Opzich is alles aardig onder controle alleen heb ik sinds een tijdje opeens ook 3 plekjes op m’n voorhoofd. De jeuk en de schilfers zijn zo vervelend. Is er hier iemand die een hele fijne dagcreme weet voor de eczeemgevoelige huid? Ik zie door de bomen het bos niet meer op Google en doe het ook liever op basis can goede ervaringen. Hopelijk kan iemand helpen!

1 like

Behandeling krijg je alleen bij chronische urticaria en die grens is 6 maanden. Dus daar ben je overheen. Als de dermatoloog jouw geval ernstig genoeg vind zou ik dit zeker vragen.
Mijn ziekenhuis heeft maar een Max budget per jaar dus ik zou ook niet snel aan de beurt zijn.
Maar na 17 jaar ben ik er zo aan gewend geraakt.

La roche is ook een fijne ja! De Cerave trekt wel beter in. Maar bij jeuk is echt vet wel helpende omdat ik dan minder krab. Dat lukt dan minder zoiets.

Gelukkig is het nog even zonnig, zonnetje op mijn blote huid is nog altijd het beste medicijn (met zonnebrand uiteraard)

Cerave is top. Echt top

2 likes

Ken ik niet, ik ga het opzoeken! Misschien een beetje stomme vraag maar je krijgt daar dan niet op andere (niet eczeem)plekken dan pukkeltjes/puistjes van? Dat is altijd een beetje m’n angst bij crèmes.

Wat fijn om te horen! Ik ga die zeker uitproberen, leuk prijsje ook! Sommige crèmes zijn zo bizar duur.

2 likes

Hoop dat het jou ok helpt!

2 likes

Ik gebruik ook Cerave en heb eczeem in mijn gezicht! De hydraterende creme en de reiniger, echt heel fijn :). Gebruik het nu bijna een jaar en ook een van de weinige waar ik ook na een aantal maanden geen uitslag/meer eczeem etc van krijg.

2 likes

Wat super fijn voor je! Ik hoop dat ik hetzelfde kan zeggen straks!

1 like

Ik heb goede ervaringen met de Supple Preparation All-Over Lotion van Klairs, gebruik die al een paar jaar. Voor de rest hoor ik altijd wel goede dingen over La roche posay en Cerave, daar zou je ook nog kunnen kijken

Edit: Oh spuit elf over Cerave haha

1 like

Ja ik gebruik die van la Roche posay echt al 10 jaar ofzo vanwege eczeem dus ben dat langzame intrekken ook helemaal gewend haha

Ga iig nog even een balletje opgooien over omalizumab of anders evt weer een prednisonkuur. Vind het ook echt heftig dat je er al 17 jaar last van hebt joh! Die jeuk is echt gekmakend soms

2 likes

Ik wil er nu eerder vanaf omdat ik een mooi gaaf huidje wil en niet altijd maar vlekken zie (ook in mijn gezicht)
En niet eens meer om de jeuk! :smile:
Het went echt. Alleen nooit dat de grootste plekken ook zeer doen. Als schaafwonden

Ik heb ook ooit een prednisolon injectie gehad (voor iets anders) maar dat deed niks voor mijn urticaria (ben er nu allergisch voor)

Ik zie dat Cerave best veel div producten heeft,
ik heb eczeem plekjes bij mijn haargrens. Wat zou dan het beste helpen? Aan de zijkant en bij voorhoofd

Hmm ik ben dus nu die Cerave crème sinds maandag aan het proberen (als dag en nacht crème) maar ik heb er dus wel een wat onrustige huid door lijkt het. Wat kleine pukkeltjes hier en daar. Met de eczeem gaat het wel wat beter. Is dat herkenbaar in het begin?

2 likes