Huidaandoeningen

Nee het klinkt wel echt een beetje als een zooitje! Wat een gedoe allemaal zeg… heb zelf geen ervaring met een second opinion aanvragen maar denk dat je dat bij zoiets best kan doen. Wordt je bloed ook getest elke keer? Ik moest ook elke maand een zwangerschapstest doen etc.

2 likes

Nee bloed om de twee maanden ongeveer. Maar dus ook nooit vóór een afspraak zodat we daarna kunnen verhogen, maar altijd erna zodat er weer een nieuwe belafspraak ingepland moet worden en er dus weer veel tijd overheen gaat :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face: Zwangerschap vragen ze alleen naar, ik hoef niks te bewijzen 🫠

Heeft iemand nog een holy grail tegen koortslippen en/of uitgescheurde mondhoeken?Zinkzalf en L-lysine gebruik ik al

Hmm ja ik ben het gewoon een beetje zat. Heb wel bijwerkingen hoor (+ ze wil omhoog, dus dan worden die erger) en ben daar wel klaar mee. En gewoon het idee dat het echt niet goed voor je is. En ik heb dus het idee dat ik het oordeel van m’n dermatoloog niet kan vertrouwen, en dat maakt ook dat ik het vervelender vind omdat ik niet helemaal weet waar ik het dan nog voor doe. Voor mijn huid, of voor haar portemonnee

2 likes

@Evert je komt wel al aan de aangeraden totale dosis per kg lichaamsgewicht? Volgens mij is dat minimum120mg/kg. Je zou ook eens met je huisarts kunnen overleggen hierover eventueel, als het lastig / duur is om bij een andere dermatoloog te gaan? Ik ben altijd verder opgevolgd door mijn huisarts, ook om de kosten te drukken maar dat was wel in Belgie, ik weet niet of zoiets mogelijk zou zijn?
Ik weet niet wat je onder een hoge / lage dosis schaart, maar ik was volgens mij telkens toch zeker 6 maanden bezig aan ± 30 mg per dag. De laatste keer lager gestart, opgebouwd tot 40 wat te veel bijwerkingen gaf, toen overgegaan op 30.

edit: “niet goed voor je is”: al die bijwerkingen verdwijnen ook weer, het is in die zin op langere termijn niet slecht voor je. Maar ik snap je gevoel

2 likes

Yes, ik zit aan de aanbevolen hoeveelheid, nu dus 3 maanden, daarvoor 2 maanden de helft daarvan. Ze wil er nu weer de helft bovenop doen om te versnellen. Met die hogere dosis zegt ze dus nog 4 maanden, moet je nagaan hoe lang ik eraan zou zitten als ik doorga met de aanbevolen dosis obv m’n gewicht.
Maar ik ga morgen inderdaad even met de huisarts bellen om te vragen wat mogelijk is. Thanks voor jullie ervaringen allemaal! Heel fijn om even wat meer te weten

1 like

Ik heb er ook 8 maanden aan gezeten, terwijl het voor mij vrij snel werkte. Ik zat geloof ik op 30 mg. Het had te maken met de cumulatieve dosis, omdat anders de kans dat het terug zou komen groter zou zijn. Ik ben er nu twee jaar klaar mee en de acne is nog niet terug gekomen. Het was destijds heel frustrerend, maar volgens mijn dermatoloog was het wel noodzakelijk om er voor te zorgen dat het weg zou blijven.

2 likes

Komt het door een huidaandoening? Bij mij komt het door eczeem en helpt triamcinolon goed, dat krijg ik op recept. Ik houd het soepel/vet met cacaoboter als het goed gaat en tepelzalf (lanoline) als het minder goed gaat :sweat_smile:

2 likes

Meestal zit je er wel 6 maanden tot een jaar aan, ligt een beetje aan de dosis. Bij mij zeiden ze dat ik ongeveer 8 maanden tot een jaar bezig zou zijn door de lage dosis die ik krijg en dat mijn acne mild is.

Ook al is de huid nu rustig, kan het goed zijn dat de acne weer terugkomt als je te vroeg stopt. Ophogen zou ik dan weer niet perse aan denken, maar ben geen dermatoloog.

1 like

Op internet staat 4-6 maanden en mij is destijds 3-6 maanden verteld. Een jaar lijkt me echt lang? En ik heb dus niet per se een lage dosis nu

1 like

Langer dan zes maanden kan ook weer negatieve gevolgen hebben dus ik zou dit wel echt bespreken!

1 like

Ik heb op dit moment echt een vreselijke huid in m’n gezicht: een soort eczeem/uitslag op m’n kin en wang, maar ook onderhuidse puisten op m’n kin, wang en voorhoofd en hele droge plekken onder m’n neus.
Ik zou wel willen dat er iemand eens naar kijkt, maar moet ik dan op een huidtherapeut zoeken, of een dermatoloog? Die laatste moet met verwijzing van de huisarts denk ik?

Mocht iemand een tip hebben? (In regio Amsterdam)

1 like

Ik zou eerst naar een huidtherapeut gaan. De wachtlijsten bij dermatologen zijn vaak een paar maanden als het geen spoed is. Of je moet het uit eigen zak betalen. En de werkdruk is daar al vrij hoog.

Mocht de huidtherapeut het niet weten kan je altijd nog naar de huisarts en dermatoloog gaan. Intakes zijn daar vaak gratis.

1 like

Ben je al bij de huisarts geweest? Dat lijkt me de eerste stap, je hoeft niet gelijk naar een dermatoloog.

En je huid klinkt heel erg als mijn huid trouwens. Mijn eczeem komt waarschijnlijk van allergieën, net voor getest, en acne behandel ik ook gewoon met differin gel die m’n huisarts voorschrijft. Mijn eczeem zit gelukkig op m’n oogleden / nek / lichaam en soms m’n wangen waar ik niet echt acne krijg. Zou geen differin smeren over eczeem heen.

2 likes

Ik heb dit ook heel erg, maar hoger op mijn benen/billen. Bij mij blijven deze littekens heel lang, maar trekken vaak wel weer weg. Kan wel echt soms een jaar (!) duren. En ik knijp ze niet eens uit (maar bij mij zijn het ook wel steenpuisten).

Ik was het trouwens met betadinescrub! Als het ook steenpuisten zijn kunnen ze erg besmettelijk zijn, dus goed schoon houden is belangrijk. Als je ze uit hebt geknepen/ze kapot zijn doe ik er zelfs een pleister op om te voorkomen dat het verspreid.

Qua littekens verder niet zoveel tips, wellicht gewoon de standaard dingen die pigmenten in het gezicht ook minder maken?

1 like

Haha ja uitknijpen is echt zo slecht maar zo verleidelijk, maar moet ik echt niet doen. Dacht altijd als ik er niet aan zit dan moet het wel goedkomen, dus laten uitdrogen zegmaar. De bult gaat wel weg maar de plek is wel nog zichtbaar dan. Heb ook Tea Trea olie geprobeerd maar heb niet het idee dat het iets doet. Oh en kokosolie, maar dat vooral ter verzorging van mijn benen, heb sowieso een gevoelige en droge huid.

@ciselering Ah ja vervelend hé. Een jaar is echt lang, denk dat ik gewoon geduld moet hebben? Dit weer werkt ook niet mee want dan draag ik juist kleding op de huid ipv warm weer waarbij m’n benen gewoon bloot zijn.

Ik heb dat ook een tijd gehad! Ben er zelfs mee naar de dokter geweest, omdat ik bang was dat die paarse vlekken zouden blijven. Maar het zijn inderdaad puisten (dus niet uitknijpen!) en het trekt na lánge tijd uiteindelijk wel weg. Vooral goed schoonmaken etc!

1 like

Ik herken dit ook! Advies van de huisarts (? of dermatoloog, weet het niet meer) was eerst betadinescrub, later hibiscrub, dat werkte beter maar dat is op het moment nergens verkrijgbaar. Verder bij elke douche een schone handdoek gebruiken, niet te veel vette crème smeren en als het heel erg is wil een compressiekous ook nog wel eens helpen…

Die paarse plekken gaan weg trouwens idd! En het kan ook in het algemeen weer minder worden, ik heb er nu nauwelijks nog last van.

2 likes

Ik zit nu bijna 2 maanden aan de roaccutane voor mijn acne en dit is echt de beste keus geweest. Was zo aan het twijfelen omdat mijn acne vrij mild was, maar na een gevecht van 3 jaar en honderden euro’s uit te hebben gegeven toch gestart.

Ik heb al een halve maand geen ontstekingen gehad, de ontstekingen in mijn hoofdhaar zijn weg, ik hoef mijn haren nog maar 1x per week te wassen ipv elke dag en mijn make up blijft eindelijk weer zitten ipv dat mijn hoofd eruit ziet alsof ik door de frituurpan ben gehaald.

Heb alleen last van droge lippen, ben iets gevoeliger voor eczeem omdat ik mijn handen veel was en de rest is echt heel goed onder controle te houden met de cicaplast balm van la roche posay.

Het is gewoon weer leuk om make up op te doen en mijn haar te doen.

7 likes

Nou het is echt alsof ik dit zelf geschreven heb, hier 3 maanden geleden begonnen en ervaar precies hetzelfde. Ook qua bijwerkingen. Zolang getwijfeld, zoveel geld uitgegeven, onnodig littekens/pigmentatie opgelopen en nu is mijn huid eindelijk rustig. Echt de zelfverzekerdheid die er bij komt kijken, zo fijn. Ik zat er helaas echt helemaal onder. Heel blij dat ik deze stap genomen heb, hoe erg ik ook getwijfeld heb ivm de eventuele bijwerkingen.

4 likes