Wow, wat fijn dat dit binnen 3 behandelingen al zoveel effect heeft gehad voor jou dan! Ook bij jou maakt het me nieuwsgierig wat de huidtherapeut dan precies doet, dat zo geholpen heeft.
Voeding heb ik me zelf al in verdiept en gelijk aangepast. Ik at al gezond omdat ik aan het afvallen ben, maar heb nu ook zuivel en suiker zoveel mogelijk geschrapt. Maar dat is ook nog te kort geleden om al effecten van te kunnen verwachten.
De lotion die je gebruikte, is dat dan Duac? En had je daar wel mee dat het eerst erger werd voor je verbeteringen zag?
Ik zou echt bij een huidtherapeut of huisarts gaat praten voordat je te veel gaat proberen, spreek ik uit ervaring. Voor je t weet is je huidbarriere kapot en ben je nog verder van huis. Dat is bij namelijk ook vaak een oorzaak van acne. Een huidtherapeut kan ook goed zien wat de staat van je huid is (ook droog of gedehydrateerd)
Bij mij is mān huid ook weer wat onrustiger geworden, 5 jaar na de roa. Gebruik nu Differin, dat helpt voor mij wel voldoende en vrij vlot ook. Ik heb ook geen last gehad van een āpurgeā, dus dat hoeft ook niet per se dat dat gebeurt, mocht dat je gerust stellen.
Ja, duac acne gel inderdaad. Het werd bij mij meteen minder, maar is denk ik ook verschillend per huid.
Heb bij mijn huidtherapeut eerst een vrijblijvende intake gehad waarin ze alleen goed mijn huid heeft bekeken en we een plan hebben gemaakt. Qua eten moest ik vooral minder zuivel en noten. Zowel de behandeling als gebruik van producten hebben we in stappen opgebouwd; niet meteen meest intensieve behandeling en alle producten in 1 keer, juist omdat mijn huid al zo ontstoken was en tot rust moest komen. Ik krijg nu een cold plasmabehandeling, peeling en een masker. Cold plasmabehandeling had ik zelf nog nooit van gehoord, maar dat wordt gedaan door met een apparaatje over je huid heen te gaan. Helpt bij mij heel erg tegen roodheid en verminderen ontstekingen.
Vind het vooral heel fijn dat de huidtherapeute echt de tijd neemt en de behandeling en producten ook aanpast op jouw huid.
En het is niet dat mijn acne helemaal weg is, maar het wordt wel iedere keer minder. En ik heb minder snel van die pijnlijke ontstekingen.
Ja goed punt, je moet zeker niet te veel tegelijk gaan proberen. Ik houd mān routine nu daarom hetzelfde als de afgelopen tijd, dat is heel mild maar eigenlijk zonder actieve ingrediĆ«nten dus dat zal niet veel tegen de comedonen/ontstekingen doen. Maar ik heb liever dat de huisarts er eerst naar kijkt voordat ik zelf dingen ga smeren. Bij differin ben ik inderdaad bang voor de purge, maar goed om te horen dat jij dat niet had.
Bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Het klinkt wel heel fijn dat iemand zo goed meedenkt, sta je er toch wat minder alleen voor. Ik ga me eens verder verdiepen in huidtherapeuten en of er iemand bij mij in de buurt zit.
Heeft iemand ervaring met spironolactone tegen hormonale acne? Ik lees er goede verhalen over, en het lijkt minder heftige bijwerkingen dan roaccutane te hebben.
Ja! Voor mij was dit het medicijn dat EINDELIJK hielp na duizend andere dingen geprobeerd te hebben (behalve roaccutane, dat wilde ik niet proberen vanwege de bijwerkingen). Ik had nauwelijks last van bijwerkingen, enige wat ik beetje vervelend vond is dat ik iedere keer na het ophogen van de dosis bloed moest laten prikken (om the checken of potassium waarde in orde is). Maar dat was het meer dan waard!
Het duurde wel tijdje voordat het echt veel effect had, denk ca. 3 maanden (zat toen op 75 mg per dag), maar het is zó fijn om niet de hele tijd bezig te zijn met hoe mijn huid eruit ziet!
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in het buitenland woon, en hier was de huisarts vrij makkelijk met het voorschrijven. Mijn dermatoloog in NL heeft nooit spiro voorgesteld en gaf alleen roaccutane als laatste optie.
Ah wat goed om te horen! Ik woon ook in het buitenland en volgens mij wordt het hier ook gewoon voorgeschreven. En hoe lang heb je het uiteindelijk moeten slikken?
Ik heb het uiteindelijk ongeveer 5 maanden geslikt, toen moest ik stoppen vanwege kinderwens. Dat is nu 2 maanden geleden en mijn huid is nog steeds rustig, maar ik ben wel beetje bang dat het terug gaat komen⦠Op reddit lees ik soms over mensen die jarenlang spiro slikken, als ik geen kinderwens had had ik dat denk ik ook gedaan
adult acne is zo hardnekkig. Ik hoop dat het voor jou ook de āholy grailā gaat zijn ![]()