Huidaandoeningen

Ik had eczeem denk ik. Zo noemde de huisarts het 25 jr geleden en over de jaren heen is het nooit opnieuw beoordeeld eigenlijk. Maar als ik nu plaatjes opzoek van eczeem dan lijkt het er helemaal niet op? Het zat bij mij ook echt alleen op mijn schenen. De plekjes werden in stand gehouden/verergert door het krabben. Ik vind dit trouwens geen gevalletje “baat het niet, schaadt het niet”, want je hebt geen idee wat erin zit en wat het eigenlijk doet :see_no_evil:

Oké! Dan is het wss toch wat anders. Ik durf het eigenlijk ook niet zo goed te proberen haha. Maar wel superfijn dat het voor jou zo goed werkt!

Heel de nacht niet kunnen slapen door mijn stomme eczeem :pensive:. Ik voel me zo waardeloos.

Herkenbaar. Door de jeuk?
Ik pak soms uit de vriezer van die niet-smeltende plastic ijsklontjes en ga daar gewoon mee in bed liggen. Helpt best wel goed voor mij.
Edit: bedoel dus dat koelen de jeuk verminderd soms.

Ja door de jeuk inderdaad. Goede tip, ik dacht er ook aan om een ice pack ofzo te kopen. Het vervelde is ook dat ik dan steeds krabbend wakker word en tegen de tijd dat ik het door heb kan ik niet meer stoppen :grimacing:

@anon95960165 Ik heb volgende week een afspraak met m’n nieuwe dermatoloog. Het zit nu echt over heel m’n lichaam dus ik hoop sowieso op iets van een systemische behandeling

Dankjewel! Goed om te horen dat het beter gaat. Gebruik je momenteel iets en heb je nog wel last of is het echt zo goed als weg?

Ik heb een ooievaarsbeet/zalmvlek (naevus van unna) op mijn rechterwang. Wat eigenlijk verwijde bloedvaatjes zijn dus een rode plek is. En de laatste tijd begin ik me er toch steeds meer aan te storen omdat ik het gevoel heb dat als ik geen foundation op heb dat mijn huid er daardoor toch onzuiver ofzo uitziet. Ook zijn er een paar plekjes (ik denk dat ze dat spinnenkopjes noemen) waar ik me ook best aan stoor. Want die zie je wel door mijn make up heen.

Maarja soms denk ik weer dat het wel bij me hoort en wil ik het niet weghalen. Maar die spinnenkopjes zou ik wel echt graag wel willen hebben

Wow je hebt veel dingen geprobeerd inderdaad. Wat fijn dat je er bijna geen last meer van hebt! Was ciclosporine ook het eerste wat ze bij jou hadden voorgeschreven?
Bedankt voor het delen van je ervaring :slight_smile: ik zal laten weten hoe m’n afspraak gaat!

Eerste keer protopic gebruiken be like

Samenvatting

Jezus wat HEET

Het gaat wel een stuk beter nu. Ik heb zelfs een t-shirt aan vandaag :sunglasses:
Ik heb een korte kuur prednison gekregen wat gelukkig heel snel hielp. Ben inmiddels al bijna afgebouwd, dus hoop dat het niet heel erg terugkomt. Ben ook meteen begonnen met lichttherapie, maar het duurt nog wel even voordat ik daar effect van merk. Ohja en dus protopic gekregen, voornamelijk voor m’n gezicht.
Lief dat je het vraagt!

2 likes

mijn dochtertje moest in bad met chloor. zo hoefde ze niet aan de cortisonen.
de plekken werden heel snel bruine vlekjes.
wie weet helpt het je!

https://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/chloorbaden-bij-atopisch-eczeem.htm

Ik heb - helaas - door de mirena spiraal rosacea gekregen… vooral op mijn wangen. Het begon met roodheid maar daarna kreeg ik steeds meer bultjes, waarbij het ook begon te jeuken. Alles geprobeerd qua antibioticazalf en tabletten, maar niets hielp.

Na me lang ongelukkig te hebben gevoeld en heel wat research verder heb ik besloten mijn wangen te laten laseren en na één behandeling is het echt al een wereld van verschil! Ik heb nooit meer bultjes en ook de roodheid is minimaal geworden… ben zo enthousiast hierover dat ik het hier even wilde delen. Wellicht hebben anderen met gelijksoortige klachten hier ook iets aan.

Haha wat een kutzalf is het ook, but boy does it work. Hopelijk is het snel weer over! Ik gebruik het sinds kort ook op m’n lichaam ipv alleen m’n gezicht dus ik zit nu ook weer in die beginnende ik-sta-in-brand periode :hot_face:

Wat voor laser precies hebben ze gebruikt? En hoeveel heb je er voor betaald? :slightly_smiling_face:

Hmm zijn er hier meer meiden met acne inversa/hidradenitis suppurativa? En hoe houden jullie het onder controle? Ik heb een milde versie maar het is de laatste maanden weer mega onrustig en tot nu toe lijken de middeltjes van de huisarts niet te helpen (heb nu een antibioticalotion gekregen maar helpt ook niet).

Ben benieuwd wat anderen doen of misschien slikken, wil namelijk wel iets anders gaan proberen (in overleg met de huisarts natuurlijk).

Misschien is het een idee om een doorverwijzing te vragen voor de dermatoloog? En misschien dat het laseren van de haren op het gebied de klachten kan verminderen.

Dermatoloog ben ik ooit al geweest en die geeft me ook middeltjes die weinig helpen. Maar vannacht kwam ik ineens tot de conclusie dat ik denk dat mijn pil het allemaal een stuk erger maakt. Toen ik aan de prikpil zat was ik er vrijwel vanaf.

Edit: Dokter denkt dat dit goed mogelijk is dus ik ga de prikpil weer nemen. Kijken of het echt helpt.

Zijn er nog meer dames met soortgelijke rosacea klachten?

1 like

Pfff ik moet echt even mijn ei kwijt over m’n eczeem. Het zit de laatste maanden ook in mijn gezicht, wat ik echt heel erg vind. Op dat soort dagen wil ik het liefste gewoon het huis niet uit. Er is ook geen peil op te trekken, want soms gaat het 2 dagen heel goed en dan 2 dagen heel slecht. Super rood en schilferig, alsof mijn hele gezicht erafvalt.

Ik ben dan zo wanhopig met foundation bezig tegen de absurde roodheid, maar dat ziet er na 5 minuten ook alweer niet uit door de schilfers. Super frustrerend. Alle foundations trekken natuurlijk in die droogheid.

Ik heb jarenlang bij een dermatoloog gelopen, maar lijkt erop dat ik toch maar weer terugmoet. En dan wordt het nu ook nog winter, wat altijd weer een feest is met die kou en droge lucht, bah. Andere mensen hier die daar goed mee hebben leren dealen?

Protopic trok ik echt niet meer! Ik sliep dan de hele nacht niet… Ze zeiden wel dat ik het vaker moest gebruiken en het branden dan minder werd (ervaar jij dit?) maar ik heb het opgegeven. Nu heb ik emovate (?) wat volgens mij wel echt weer een hormoonzalf is dus dat is ook niet best.