Ik heb zojuist voor het eerst in de 5,5 jaar dat ik op mezelf woon langer dan 3 seconden nagedacht over welk wasprogramma ik zou kiezen en dat had ik natuurlijk nooit moeten doen.
Naast programmaâs als handwas, overhemden, spoelen, kort programma, etc. heb ik 3 programmaâs voor mn âstandaard wasâ. Ik heb even het boekje erbij gepakt en daarin staat dit:
- Cotton (dagelijkse was voor katoen, linnen en gemengde weefsels): 40 °C, 1400 toeren, tijd 2:05
- Colours (voor gekleurd katoen of gemengde weefsels, waarbij kleurvervaging of het afgeven van kleuren voorkomen wordt): 40 °C, 1400 toeren, tijd 1:45
- Mixed (gemengde was voor verschillende soorten kleding, zoals katoen, linnen, synthetisch): 30°C, 800 toeren, tijd 1:25
Die graden is standaard op dat programma en kan aangepast worden. Tot dusver waste ik altijd alles op het programma Cotton, kleding op 30°C en de rest (handdoeken, beddengoed, ondergoed) op 60°C. Die 60°C wassen blijf ik lekker op Cotton doen, maar kan ik kleding niet beter op Mixed wassen (heb bijv. best wat synthetische kleding, maar ook gewoon spijkerbroeken en katoenen tops)? Of maakt het eigenlijk allemaal geen bal uit en kan ik stoppen mijn hoofd hierover te breken?