Ik zou die lege ruimte naast het aanrecht gebruiken voor 2 van die grote kasten van de ikea, waar je planken en/of uitschuifplanken/rekjes in kunt doen. Heb er zelf ook twee en die gebruik ik voor glazen, borden, keukenmachines die ik niet regelmatig gebruik, voorraadpotten en conserven en aardappelen/uien.
In een van mijn diepe laden heb ik al mijn pannen (ik was verbaasd hoeveel er in paste!) en in een andere bakvormen etc. omdat ik die regelmatig gebruik. Een iets minder diepe lade (dieper dan besteklade) heb ik voor kleine keukenmachines zoals een staafmixer. Hierbij gebruik ik wel zo’n lade verdeler ondanks dat die niet helemaal in de diepte past. Achterin de lade gooi ik dan gebruiksaanwijzingen of garantiebewijzen van keukenapparatuur 
Is het eventueel een optie om een van je diepe laden er uit te halen en er twee minder diepe laden in te zetten? Hoeft niet per se ter vervanging, je hebt ook wel van die binnenladen, die dan in een diepe lade zit. Ik heb bijvoorbeeld een hele verzameling aan kruidenpotjes die ik liggend in mijn lade heb (met ladeverdeler van Ikea) omdat ik er de ruimte voor had. De grotere potjes staan in mijn kruidenrekje. Een andere lade gebruik ik voor spatels, kwasten, deegverdelers, broodmessen, plastic zakjes, broodzakken etc.
Aan de tegelwand zou ik een stang doen waar je met haakjes je grote opscheplepels en dergelijke voor het koken en een rekje voor kruidenpotjes kunt ophangen. Heb er zelf twee van Ikea naast elkaar hangen en kan er bijna alles op kwijt!
Voor het schoonmaakkastje zou ik een plankje ophangen of een stang* als dat geen optie is. Daar kun je dan dingen op leggen/hangen. Bij Aliexpress heb ik ook van die smalle plankjes met uitschuifdelen gezien, waarbij er zeg maar een ‘gat’ in het uitschuifdeel zit en daar kun je bijvoorbeeld een zwanenhals in doen zodat je daarnaast nog dingen op de plank kunt leggen.
*Ik hang hier van die schoonmaaksprays aan en aan de andere kant gooi ik er schoonmaakdoekjes overheen, omdat ik een hekel heb aan opvouwen