Huishoudtopic #2

Ossengalzeep vind ik bij bloedvlekken ook altijd goed werken, ook als het er al even in zit.

3 likes

Ik heb dit ook heel vaak! Bij mij komt het vaak door een te volle wasmachine waardoor het wasmiddel niet goed verdeeld. Een extra spoel cyclus helpt soms wel en dus een minder volle machine. Hoop dat het voor jou ook helpt!

1 like

Ik heb dat ook in mijn nieuwe broek. Gaat er maar niet uit :expressionless:

2 likes

Zwarte broeken was ik eigenlijk nooit met zeep, omdat je dus vaak witte strepen kwijgt. Ik gooi ze op 40 graden in de wasmachine met een scheut azijn.

Als ze echt smerig zijn doe ik een heel klein beetje zeep er bij (theelepeltje, meer niet).

2 likes

Hebben jullie aanraders voor het reinigen van een fluwelen bank? Ik kan een bank van iemand overnemen maar omdat hij tweedehands is zou ik hem, voor zover dat kan, willen diepreinigen. Maar ik weet niet hoe makkelijk dat gaat met deze stof, want heb er verder geen ervaring mee. Tips zijn erg welkom dus!

1 like

hoe slecht is het voor mijn wollen truien als ik ze was met een normaal wasmiddel?

1 like

Ik leer nu pas dat er apart wasmiddel voor is

7 likes

Ik was altijd met gewoon wasmiddel maar dan maar een klein beetje en op wolprogramma. Gaat echt al jaren goed.

3 likes

Slecht, want wollen truien hebben relatief veel vet in de vezel. Dus als je het met normaal wasmiddel wast (wat bedoeld is om vet uit kleren te wassen), dan tast je de vezel aan. Dus liefst zo min mogelijk wassen (doordat wol dus vettig is het ook best vuilafstotend!), en als je het wast met echt een klein beetje wolwasmiddel.

5 likes

Is er dan ook nog verschil in kwaliteit van woswasmiddel?

1 like

https://www.forumfeminarum.nl/t/durf-te-vragen-7/35440/2316?u=marquez

Krijg je hiermee ook gele vlekken bij de oksel en kraag weg?

Ja! :smile: alle vlekken gaan hier altijd uit bij ons.

4 likes

Ik heb twee lichte (geen witte) katoenen tshirts en een donkere jeans die onder het bloed zitten. Heeft er een paar uur opgezeten voor ik er iets mee kon, want naar de HAP had prioriteit.

Het staat nu in koud water. Die jeans geloof ik wel dat het eruit gaat, die tshirts hebben denk ik wel wat extra behandeling nodig. Ik ken de truc met melk, maar het was natuurlijk al ingedroogd. Neig zelf naar vannacht weken in biotex en morgenochtend koud wassen en dan drogen in de zon (hopelijk).

Iemand ervaring mee / tips die werken bij al ingedroogd bloed?

2 likes

Ik hoop dat alles oke is met je (en je gezin), dat klinkt niet fijn.
Biotex werkt goed! Dat breekt de vlekken af en een nacht weken doet veel. Eventuele overgebleven vlekken zou ik behandelen met ossengal, net zo lang tot het er uit is.

2 likes

Zout in het water gedaan?

Oh dat heb ik ook in huis dus ga ik proberen thanks!

Het is gelukkig met een sisser afgelopen. De jongste heeft het voor elkaar gekregen een uitgeklapte keukentrap dicht te klappen en zat met zijn vingers tussen het scharnier.

Rest even in samenvatting ivm bloed

En er zelf in paniek bovenop te duwen dus dat hielp niet mee. Toen we hem er eindelijk tussenuit hadden en de druk van die trap dus weg was, spoot het bloed eruit. En iedere keer als we de druk verminderde erop, bleef het eruit spuiten.
En zijn vingertop leek scheef te staan, maar dat was gelukkig zwelling. Wat kan er een bloed uit zo’n kleintje komen en wat een geluidsvolume ook. Echt mega sneu, het lijkt met een sisser te zijn afgelopen. Als het niet gaat ontsteken, maar met zoveel bloed is het in ieder geval goed schoongespoeld.

@Hippe_kikker nee niet gedaan, die kende ik helemaal niet dus ga daar even op googlen!

3 likes

Oef dat klinkt naar! Hoop dat het goed en snel herstelt!

Je doet gewoon zout in koud water en je kunt ook zout (gewoon keukenzout) op de vlek wrijven en met koud water inwrijven/ masseren.

2 likes

Ah wat akelig en sneu zeg. Klinkt echt als een heel nare ervaring. Hopelijk herstelt het snel.

Ossengal heeft bij mij tot nu toe alle bloedvlekken verwijderd, ook in kledingstukken die mijn man dan al in de wasmachine had gehad. Ik heb nooit zulke heftige dingen gehad als jij nu hebt meegemaakt dus de hoeveelheden waren wel minder, maar wel vlekken van meerdere centimeters groot.
Biotex maakt de vlekken ‘losser’ waardoor ze ook beter reageren op ossengal of andere middelen. Soms had ik meerdere behandelingen nodig, en spoelde ik het tussentijds uit met lauw water. En dan weer opnieuw behandelen met ossengal of Biotex. Met meerdere behandelingen denk ik dat je een eind komt.

Laatst had mijn man allemaal kleine spatjes op de mouw van een overhemd en we hadden geen idee wat het was. Achteraf is het waarschijnlijk roest geweest van een machine waar water af spatte.
Mijn gebruikelijke middeltjes deden niks en na een wasbeurt was er ook geen verandering. Ik heb het toen in pure azijn gezet en dat deed al iets, maar niet genoeg. Ik heb vervolgens Pink Stuff Oxi spray er op gespoten, iets wat ik normaal een te agressief middel vind en waar mijn huid ook absoluut niet tegen kan (mijn huid slaat bij aanraking met dat spul wit uit. Met de Pink Stuff pasta heb ik geen problemen maar dat Oxi spul is echt heftig). En toen verdwenen de vlekjes! Voor echt hopeloze vlekken zet ik het nog wel eens in en die roestvlekjes verdwenen gelukkig als sneeuw voor de zon.

1 like

Ooh dat is ook ellende he! Wij hebben een houtkachel in de tuin met zo’n roestlook. Mijn man heeft een keer gedacht een natte broek met zand daar tegen uit te kloppen :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: gelukkig was dat een werkbroek, maar heb dat er inderdaad niet 100 % uitgekregen. Dus goed om te weten dat dat werkt mochten we dat ooit met goede kleren hebben. Had het vroeger ook wel eens in huis, maar vindt het idd vrij agressief.

2 likes

Rotspul is het. :sweat_smile: Maar goed tegen roest! Ben echt blij dat ik het overhemd heb weten te redden want het was een prijzige en verder nog heel mooi.
Het waren ook echt spatjes, zoals je vroeger een knutsel maakte met verf en een oude tandenborstel. :joy: Als het echt grote vlekken waren geweest weet ik niet of het overhemd nog te redden was, maar de spatjes reageerden gelukkig goed op de Oxi spray.

2 likes