Ik heb nooit anders gedaan haha!
Lees overigens wel dat je het goed moet laten afkoelen, anders kan het wel barsten en niet overvol proppen. Dus zorgen dat er wat ruimte is nog in de schaal.
Yes! Dit is mijn heilige graal voor drukke dagen, die is ideaal om ovenschotels in te bereiden. Ik vries bijvoorbeeld een lasagne ongekookt in met deksel, en die lasagne kan in dezelfde schaal afgebakken worden. Ontdooien is (met deze ovenschaal) niet nodig, enkel de deksel er af halen. Met ovenschalen waar het niet expliciet vermeld wordt dat ze hiervoor geschikt zijn ben ik voorzichtig.
Dankjewel! Je hebt me geĆÆnspireerd om spullen te kopen en daarna voor het eerst onze vaatwasser schoon te maken en zout bij te vullen (ik had geen ideeā¦). Ik voel me instant een beter mens
Volgens mij mag dit niet eens van de arbowet. Vreemde gang van zaken dat de klant jouw arbeidsomstandigheden bepaald door extra te betalen voor een steekwagen? Maar goed dat de bezorgindustrie verrot tot op het bot is wisten we natuurlijk al.
Goede reminder om het glasnsspoelmiddel weer eens bij te vullen.
Je schrijft dat er altijd zout in een vaatwasser moet. Nu heb ik een gloednieuwe siemens en zelfs de gebruiksaanwijzing gelezen. Daar staat in dat de waterontharder uitgeschakeld kan en zout niet nodig is onder de 6DH. Zou je dan toch onthardingszout adviseren en waarom?
edit: Mijn vaatwasser heeft geen apart bakje voor voorwas maar in de gebruiksaanwijzing staat dat je dan vaatwasmiddel op de deur kan strooien. Misschien nog een tip voor anderen.
Weet je je waterhardheid? Volgens mij is er in Nederland nergens water <6DH.
Ik ben nog een vaatwasser-maagd dus heb het even opgezocht. Is dat de waarde die je in deze lijst ziet?
Epe zit flink onder de 6 als deze lijst klopt.
Jazeker is bij ons heel laag. Daarom gebruik ik nu geen zout.
Volgens mij zijn er maar een paar plekken in NL waar het boven de 6 zit. Daarom ben ik benieuwd naar de stelligheid om zout maar misschien is het bij oudere modellen ook meer nodig geen idee.
Trap er niet in! Onze forum Julio probeert je een waterontharder aan te smeren!
Ja als de klant kan kiezen voor steekwagen, en dan iemand die geen steekwagen heeft die opdracht kan aannemen, dat zou wel gek zijn ja.
Maar ja inderdaad, helemaal verziekte industrie en de werknemer moet het maar slikken
@FrauHelga Opvallend laag ja!
Ik dacht altijd dat er alleen op de Veluwe en een paar plukjes elders echt zacht water was, dat lijkt op bijvoorbeeld dit kaartje ook zo te zijn:
En in die lijst hierboven is dat ook grofweg zo.
Dat zijn wel gemiddeldes per regio, volgens het waterbedrijf heeft onze regio iets van 9DH, maar bij nameten was het 11.
@Lula Willy heeft dus al een waterontharder (in de vaatwasser) zonder mijn invloed
Ik zie het nadeel niet zo van iets gebruiken dat je toch al hebt, dat zout kost bijna niks (en als je water zo zacht is en je kunt dat instellen verbruik je ook nog eens enorm weinig zout). Weinig kalk is nog steeds wel kalk, ik denk dat je op lange termijn misschien alsnog doffe plekken op je glazen krijgt. Maar als je helemaal geen last hebt zonder zout dan kun je het natuurlijk weglaten, je moet geen problemen behandelen die je niet hebt.
Eens in de 2 jaar, wat een droom haha. (Ik heb heel hard water, ik moet het zout elke 3/4 maanden bijvullen)
Geeft je machine eigenlijk een melding dat dat zout aangevuld moet worden, ja toch? Ik heb ām nu bijna 2 jaar (nieuwe machine) maar hij heeft nog nooit aangegeven dat dat erin moet haha
Bij onze vaatwasser kan je ook de hoeveelheid zout en glansspoelmiddel die hij gebruikt instellen. Er ging een wereld voor mij open toen ik de gebruiksaanwijzing eens doornam.
En sinds wij een klein beetje vaatwasserpoeder op de deksel van de vaatwasser strooien (voor bij de voorwas) is mijn vaat altijd schoon, zelfs aangekoekte pannen/schaaltjes van meerdere dagen oud. Echt een pro tip!
Afgelopen vrijdag kwam onze robotstofzuiger binnen. We hebben de Roborock s7 (die met zuigvermogen van 2500Pa, met dweilfunctie, zonder auto washing dock).
Er waren eigenlijk een paar redenen dat we voor deze versie gingen:
- De dweilfunctie heeft een soort vibratie erin waardoor vlekken beter losgeweekt worden
- Gebruikt een laser voor navigatie. Schijnt beter te zijn voor de kaart die de robot maakt van je huis en voor navigatie.
- Kon zowel hoogpolige als normale vloerkleden schoonmaken (en heeft door dat ie op een kleed niet mag dweilen)
- Kan omgaan met verschillende ruimtes en verdiepingen (en je kan no-go zones maken, net als virtuele muren)
- Laatste reden: het is een product van Xiamio en reserveonderdelen zijn vrij goedkoop (een set van 4xhoofdborstel, 4x HEPA-filter, 4x zijborstel, en 4x wismop kost ergens tussen de 15 en 20 euro).
Mening:
Om meteen met de deur in huis te vallen: we zijn echt heel tevreden (sinds vrijdag is de stofzuiger elke dag in de weer geweest).
Ik had eerst best wat twijfels: komt hij wel bij de hoekjes? Gaat dit goed met de vloerkleden? Hoe dweilt zo een apparaat?
Stofzuiger komt erg goed in alle hoekjes door de zijborstels die echt goed werken (op deze foto is de ster de zijborstels). Hij werkt verder heel efficient: eerst worden de randen en hoeken van een ruimte gedaan (outlining noemden ze dit, maar geen idee wat het normale nederlandse woord is dus vandaar deze omschrijving) waarna hij in banen de rest van de ruimte afwerkt. Dweilen gebeurt eigenlijk direct tijdens het stofzuigen. Wij hebben 27 m2 in de woonkamer (officieel veel meer, maar dit blijft over na alle no-go zones zegmaar) en daar heeft hij zo een 15-20 minuten voor nodig om te stofzuigen en dweilen. Ik vond dat eerst best lang, maar gezien ik er zelf geen omkijken naar heb boeit de tijd mij ook niet echt.
Over het dweilen ben ik ook tevreden: je hebt scrub intensities die je kan kiezen (bij ons staat het op intens) en veel vlekken van onze plavuizen voel verdwenen als sneeuw voor de zon. Terwijl we deze vlekken niet wegkrijgen met de Swiffer easyjet (natuurlijk wel met een normale dweil en schoonmaakmiddel maarja dat was voor ons op wekelijkse basis echt te veel gedoe). Ik zou wel echt elke keer de dweil wasen na gebruik want het wordt echt wel vies (heel chill die goedkope onderdelen sets dus).
Dat de roborock hoogpolige kleden kan stofzuigen is echter een leugen. Binnen 3 minuten zat de robotstofzuiger vast, is hij een gedeelte van de zijborstel verloren en moest ik hem redden (met een schaar). Dus het hoogpolige tapijt is nu een no-go zone (gelukkig heb je voor een klein bedrag dus reserveonderdelen). Reserveonderdelen zijn sowieso aan te raden ivm extra dweil doekjes. Wel kan de stofzuiger echt goed overweg met een laagpolig kleed (bijvoorbeeld deurmat) en zie je hem daar echt op een luidere manier zijn ding doen (en niet dweilen, dat doet hij automatisch).
Ik was trouwens ook best skeptisch over de laser als navigatie (Lidar) maar het zorgt er echt daadwerkelijk voor dat de stofzuiger niet tegen producten opbotst (behalve de pui, dat herkende hij niet en wilde koste wat het kost naar buiten. Dan is zo een virtuele muur toch wel erg handig). Voordele van de laser is dat de robot dan ook zonder licht zijn ding kan doen.
Oja goede sidenote: wij zijn twee lakse schoonmakers thuis. We stofzuigden twee keer per week (met zo een philips steelstofzuiger), en dweilden een keer per week (met de wetjet, en misschien eens per 4 weken met een dweil) en halen bijvoorbeeld nooit de stofzuigermond eraf om bij de hoekjes te komen. Een robotstofzuiger doet het dan wel een stuk beter en komt hij een stuk beter bij de hoekjes etc dan dat wij kwamen.
Ik heb er een in een Kia Picanto gepropt, via de achterbak en de banken plat er gewoon in gelegd en dat ging prima. Hoeft voor zover ik weet niet rechtop vervoerd te worden, hij werkt gewoon goed
Hebben jullie ervaring met een bedrijf dat je bank thuis komt reinigen? Die het soms bij influencers langskomen, maar nu ik het nodig heb zie ik natuurlijk ineens geen spon met korting ofzo
Op Google zie ik zoveel, maar veel zien er beetje shady uit.
Je kan ook zelf een apparaat huren. Is van Boels dacht ik.
@inezweski zou ik nog een keer gebruik mogen maken va je vaatwasserkennis? Afhankelijk van of het me zelf lukt om een keukenkastje te verplaatsen of dat ik iemand moet vragen me te helpen ga ik deze of volgende week een vaatwasser kopen
Ik heb een Siemens op het oog maar die is ook vrij prijzig. Is een Siemens (of Bosch, die kwam ik ook veel tegen) het geld waard of is een Beko bijv. ook prima? Raad je bepaalde merken/typen aan of juist af?