Huishoudtopic #2

Ik gebruik lege yoghurtpotten. En na een week gaan ze bij het plasticafval.

1 like

Ik zoek een duurzaam alternatief voor microvezeldoekjes. Ik gebruik ze nu nog voor allerlei doeleinden, maar zou liever iets hebben dat geen microplastics in het water achterlaat. Iemand een tip?

1 like

Gewoon een katoenen vaatdoek?

1 like

Doekjes van katoen?

1 like

Wat bedoel je precies met een vaatdoek? Ik moet daarbij denken aan die gele doekjes, maar die zijn volgens mij van een synthetisch materiaal gemaakt.

4 likes

Als je Googled op katoenen vaatdoek zie je allemaal opties bij de Hema, dille kamille (bio katoen) etc en deze kun je gewoon wassen, net zoals je bij microvezel doeken doet. Een vaatdoek is gewoon een poetsdoek, voor je keuken maar ook voor alle andere zaken waar je normaal een microvezel voor zou gebruiken.

4 likes

Ah ja ik zie het idd, dankjewel. Ik ga het proberen!

@Koffiekopje bedankt voor de tip, maar deze doekjes zien er zo dun uit. Ik zoek echt iets dat in de buurt komt van de microvezel structuur.

Haha ja ik ken de site of doekjes niet meer als een voorbeeldje, hopelijk kun je iets vinden. Of een rondje Blokker, Hema, Dille en Kamille doen en voelen of het prettig is

2 likes

Ik denk dat dat lastig zal zijn iets te vinden wat er echt op lijkt (die structuur). Maar schoon maken etc zal wel lukken, ook met katoenen doeken.

1 like

Misschien badstof?

2 likes

Hydrofiele doeken zijn ook fijn om mee schoon te maken

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga inderdaad wat winkels langs en zal hier rapporteren wat mijn bevindingen zijn.

@Hippe_kikker dat is idd een goed idee! Badstof komt best dicht in de buurt van microvezel.

Zelfs de Action heeft 100% katoenen vaatdoekjes!

2 likes

Ik gebruik altijd de gewone color tabs van Robijn, mijn was bestaat uit 80% zwarte was van mij en wat (licht)blauw van mijn vriend en spijkerbroeken, gooi altijd alles bij elkaar. Robijn heeft ook tabs voor zwarte was, zou dat de lichtere kleuren verkleuren? Het bevat kleurbeschermers, dus kleurige kleding zou ook gewoon moeten kunnen lijkt me?

In wasmiddel voor zwarte was zit ā€˜black serum’, dit strijkt de vezels glad waardoor als het licht er op valt je kleding zwarter lijkt. Dus niet is. Lijkt me dat dit geen kwaad kan bij gekleurde of zelfs witte kleding…

1 like

Ik denk eerder dat met alle regen etc het ā€˜stank slot’ is leeg getrokken. Zet een korte was aan en kijk of het weg is zou ik zeggen.

4 likes

Snap ik hoor, misschien niet het eerste waar je aan denkt maar steeds met die heftige regen wel goed om rekening mee te houden qua nare luchten en gelukkig eenvoudig op te lossen als dat het probleem is, dus daar duim ik voor!

2 likes

Jammer dat het niet zo simpel was als het stankslot weer vol laten lopen. Hopelijk doet de reiniger zijn werk!

1 like

Een familielid van me werkt in een fabriek waar wasmiddel wordt geproduceerd, en blijkbaar is wasmiddel voor de zwarte was precies hetzelfde als dat voor de gekleurde was, maar dan met minder enzymen (?) erin. Dus als je zwart wast, kan je gewoon iets minder gebruiken van wasmiddel voor de gekleurde was met hetzelfde effect. Alleen is dat bij van die pods nogal lastig :sweat_smile:

1 like

Volgens mij kan je die slang los koppelen en dan schoonmaken of vervangen. Misschien dat dat helpt om de afvoer te verbeteren en daarmee de stank tegen te gaan?

5 likes