Oh thanks voor de tip, dat ga ik eens proberen!
Zou echt een warmtepompdroger aanraden, duurt inderdaad iets langer maar misschien is dat ook een kwestie van even aan wennen. Zoals iemand anders ook al zei: het is niet alsof je er zelf werk aan hebt. Verder is warmtepompdroger energiezuiniger en droogt op lagere temperatuur (vandaar dat het wat langer duurt) waardoor het veel beter is voor je kleding. Vind het echt megafijn. Ik heb een AEG 8000 serie en ook een bijpassende wasmachine en echt heel tevreden mee.
Mijn warmtepompdroger doet er juist helemaal niet lang over vind ik? Programma dat ik gebruik is standaard 2 uur en 5 minuten maar doet er voor beddengoed of een volle machine witte was significant korter over! Heb wel een trommel die 2 kanten uitdraait dus minder in elkaar gedraaid beddengoed, maar helemaal voorkom je dat niet. Als ik het hoor bonken trek ik het uiteen en stop het er opnieuw in haha.
Bedankt voor alle reacties! Alleen maar fijne ervaringen hier dus. Ik denk dat we dan toch voor een warmtepompdroger gaan. Ook fijn om te lezen dat het dus niet superlang is (2 uurtjes voor beddengoed is nu ook in de condensdroger omdat ik op lage temperatuur droog ivm behoud linnen).
En, werkt het?
Interessant… voor de mensen met een warmtepomp droger…stoppen jullie alles in de droger? En blijft het mooi? Dat zou ik wel de moeite waard vinden… en je kunt hem overal neer zetten toch? Hij hoeft niet aangesloten worden op de afvoer?
Edit: wel net een luchtontvochtiger gekocht😅
Ik had een minder handige actie vandaag; bij de lichte bonte was was helaas een nieuw, donkerder kledingstuk terechtgekomen, en dat heeft -ondanks het gebruik van een kleurvangdoekje- gezorgd voor een vieze waas op een truitje van mijn dochter. Deze stof:
Op het roze en rood zag je niets, op de crème strepen wel.
Ik baalde nogal want het truitje was pas 1 keer gedragen. Even heb ik overwogen om ontkleurder te kopen maar daar lees ik wisselende recensies over, en ik begrijp dat dat stof ook flink kan aantasten. Google raadde me aan het kledingstuk te weken in water met flink wat azijn, en dat heb ik een uur gedaan. Daarna het kledingstuk uitgespoeld met koud water, opnieuw een kleurvangdoekje erbij gedaan, en gewassen met een normaal programma en waspoeder.
En nu is de waas nagenoeg weg! Als ik het niet had geweten zou het me nu niet meer opvallen. Kledingstuk gered, het is weer draagbaar en oogt weer fris.
Volgens mij kom ik op het forum over als een hater op wasdrogers, maar ik vind dus echt dat het ten koste gaat van je kleding. Ik heb hem daarom recent weer verkocht (en had hem nieuw gekocht, juist om van die droogrekken af te zijn). Ik vind het echt een afrader en het was een dure grap.
Ik ben daarentegen wel benieuwd naar jouw ontvochtiger: merk je écht noemenswaardig verschil in droogtijd?
Ja? Dus zelfs met de warmtepomp droger? Omdat ie niet zo heet wordt als met een normale droger?
Ja ik vind de.luchtontvochtiger top! Hij krijgt de luchtvochtigheid sowieso snel omlaag en als ik hem in de waskamer zet heb ik wel echt het idee dat hij sneller droogt ja. Als ik s middags een was ophang is het de volgende ochtend vaak al droog…en dus geen condens op de ramen/vocht in huis. Bizar om te zien snel die al zo veel water opvangt ook
Moet nog wel zien hoe snel de was droogt als het straks echt koud wordt, maar ik heb wel vertrouwen.
Oja en hij is op wielen, dus makkelijk vervoeren. Gebruik hem nu ook in de badkamer na het douchen.
Ik heb trouwens deze: Auronic Luchtontvochtiger - Ontvochtigt 12L per Dag - Was-droog Functie - Geschikt... | bol.com
Wel ineens een stuk duurder geworden…ik had hem.voor 165 gekocht vorige week
Ik stop sowieso alleen beddengoed, handdoeken, ondergoed, pyjama’s en dat soort dingen in de droger. Bovenkleding, sportkleding nóóit omdat het daar meestal niet geschikt voor is en het me zonde lijkt.
Ja! Het aanschaffen van een warmtepompdroger is voor mij meer uit financieel (energiebesparend) en veiligheid (je kunt hem aanzetten als je wegbent). Ik doe sowieso geen kleding in de droger want dat slijt sneller. Ook al zeggen ze dat met een warmtepomp droger dat meevalt lijkt het me toch zonde.
Ik zou hem alsnog echt niet aanzetten als je weg bent. Die van mij vangt echt heel veel pluis en ik maak de filter elke keer schoon en de daaropvolgende filter regelmatig en nog denk ik: kan zo de fik in slaan.
Oh! Je leest juist dat hij aan kan als je er niet bent maar dat is dus niet zo… jammer want dat is wel een meewegend voordeel. Ik lees nu trouwens ook dat het aan te raden is om de warmtepompdroger in een warme ruimte te zetten. Omdat het anders niet efficiënt is. Dat is wel balen want bij ons hebben we alleen plek in de schuur.
Ik ga nu toch twijfelen
Wij hebben nu was staan op de vrij koude overloop (~10 graden) en het wordt echt veel sneller droog. Moet je wel een goede hebben, die van ons was ongeveer 100 euro
Ja als ik was ophang in huis in de herfst/winter gebeurt er zowat niks dagen lang. Met de ontvochtiger kan ik vaak na enkele uren het wasgoed al opvouwen, dikkere stoffen duren iets langer. Maar er gebeurt echt wat. En zit hele volle container met water in daarna.
Thanks deze had ik al wel op mijn lijstje!
Ik heb een mobiele airco en die heeft ook een luchtdroogfunctie, lijkt me heel handig deze dagen. Ddenken jullie dat die slang dan ook per se het raam uit moet hangen? Dat is best een gedoe hier. Ik kan het in de handleiding niet vinden.
Heel erg bedankt als iemand het weet!
Ik denk het wel zodat hij het vocht kwijt kan naar buiten. Tenzij je een bak hebt waar het vocht in komt, dan zal het ook wel zonder kunnen.
Ja ik heb een slangetje dat ik in een bak hang!
Ik denk het wel want hij zuigt vocht uit de kamer toch? Dat moet ergens anders heen, anders zal het niet werken. Ik denk ook als het in een bak komt, dat vocht alsnog de kamer in gaat?