Huishoudtopic #2

Ik weet niet of het hier beter past of in het budget-topic, maar ik wilde even delen dat Nancy Birtwhistle weer met een nieuw boek komt!

Ik heb 2 van haar andere boeken (Clean & Green en Green Living Made Easy) en die bevatten beiden zo gigantisch veel goeie tips. Er is ook nog een boek over tuinieren maar die heb ik met mijn relatief kleine tuin niet nodig, denk ik. Haar nieuwe boek is al te reserveren op Bol en is vanaf 4 januari verkrijgbaar.

12 likes

Wow wat handig ik wist helemaal niet dat dat bestond!

1 like

O dit klinkt wel leuk! Wat voor soort dingen heb jij eruit gehaald die je nu nog gebruikt bijv.?

3 likes

Ze maakt haar schoonmaakmiddelen zelf, die schoonmaakmiddelen uit de winkel vervangen. Zoals Pure Magic, wat echt goed werkt in bijv. de wc (zeker met hardnekkige vlekken / kalk / aanslag). Recepten voor die schoonmaakmiddelen (die tevens milieuvriendelijk zijn) deelt ze in haar boeken.

Ze deelt schoonmaaktips bij lastige vlekken in kleding, maar ook van vloerbedekking, (auto)stoelbekleding etc.

Ik ben op een lagere temperatuur gaan wassen met een langer programma en zie terug in mijn verbruik dat dat zuiniger is.

Ik maak gebruik van restwarmte van bijvoorbeeld de oven, om zo optimaal van de warmte te profiteren en meerdere dingen klaar te maken, voor uiteindelijk minder geld.

Verder deelt ze veel recepten om restjes te verwerken (van bijvoorbeeld sinaasappelschil), tips om gekochte of zelf geoogste groenten en fruit langer goed te houden, etc.

Een hele bijzondere tip die echt werkt is bijvoorbeeld om een aangekoekt ovenrooster op gras te laten liggen, een nacht lang, en dan is het aangekoekte vuil los. :exploding_head:

Nancy is ook op Instagram en deelt daar ook veel tips, recepten en filmpjes, mocht je een beetje een idee willen krijgen van de boeken.

16 likes

Dit deden mijn ouders vroeger (20 jaar geleden) al met het barbecuerooster en werkt inderdaad echt perfect :raised_hands:

9 likes

Ik vond dat zo’n bizarre tip! Je moet het maar weten. :sweat_smile: Ik had er nog nooit van gehoord dus ben blij met dit soort tips.

Ook laat ze zien hoe je kunt wassen met klimop-blaadjes (al heb ik dat zelf nog niet geprobeerd), en kastanjes.

3 likes

@FrauHelga dit klinkt superleuk! Ga de boeken op m’n verlanglijstje voor Sinterklaas zetten.

3 likes

Iemand een tip voor het wassen van een wollen romper? Heb poeder wasmiddel en vloeibaar en geen speciaal wol wasmiddel.
Romper is tweedehands maar ruikt door het afhaalpunt naar rook helaas…

2 likes

Op wolprogramma met een beetje shampoo als je geen speciaal wasmiddel hebt, gewoon wasmiddel heeft bleek en dat is slecht voor de vezels.

2 likes

De boeken zijn er alleen in het Engels toch? Ze lijken me wel leuk, maar ik heb niet zo’n zin om elke keer na te moeten denken wat de vertaling van iets is haha.

3 likes

Dat is helaas wel zo ja, sorry dat had ik niet vermeld. Ik geloof ook niet dat er al vertalingen van haar boeken beschikbaar zijn.

2 likes

Geeft niks, het was meer een check want ik kon het online niet vinden. Wel jammer, ik denk ook dat het voor de verkoop best uit zou maken als ze er ook in het Nederlands zijn. Wie weet komt dat nog.

3 likes

Ik hoorde laatst via via dat kennis dit deed, maar vergat dat hij kunstgras had :grimacing:

7 likes

Ik heb van HG van dat spul gekocht om kleding weer waterdicht te maken, mijn winterjas zit nu in de wasmachine op 30 graden Op de verpakking staat dat het het beste geactiveerd wordt door warmte, door strijken of evt de droger, maar het is een jas van 100% polyester dus strijken lijkt me geen goed idee? Zou ik ā€˜m op kunnen hangen en als ie bijna droog is nog even een kwartiertje ofzo in de droger kunnen doen?

Mijn moeder had aangeboden het voor me te doen en nu heb ik echt spijt dat ik niet gewoon ja heb gezegd, ik weet hier toch helemaal niks van. :joy:

Wij hebben het op zaterdagmiddag gedaan en konden zondagavond weer de bank op. Toen zaten er nog enkele licht vochtige plekken, achteraf hadden we wat meer moeten/kunnen ā€˜stofzuigen’ dan we hadden gedaan. Dan was het denk ik net wat sneller droog!

Ja, is ook! Er gaat echt veel water over/door de bank…

1 like

Iemand tips voor verkleurde bonte was? Zie nu ik wat was wil opvouwen dat een aantal kledingstukken wat verkleurd zijn. Ik denk dat een rode jumpsuit van mij heeft afgegeven, heel stom want hij is al vaker gewassen en toen was er niets aan de hand. :grimacing:

@Foucher Zie de post waarop ik reageer, ik had dit kort geleden! Azijn heeft bij mij geholpen.

Afhankelijk van de kleur / stof zou je misschien ontkleurder kunnen proberen, maar ik durfde dat niet aan.

1 like

Heeft iemand tips voor een composieten aanrechtblad schoonmaken qua vlekken? Er is een oranje vlek (geen idee wat) ingetrokken en heb het 2 keer schoongemaakt met speciaal spul van de keukenleverancier. Het is een beetje weggetrokken maar niet helemaal…

2 likes

Is het een mat composiet blad? Ben bang dat het dan lastig wordt om het er uit te krijgen, maar wij hadden de tip gekregen om Cif Cream te gebruiken en daarmee kregen we kringen etc er wel uit. Hoop dat het bij jou ook werkt!

3 likes