Inflatie en energiecrisis

Ik ging testen wat goedkoper was: verwarming aan of kachel aan. Die laatste dag is kachel aan. Ga denk ik toch maar de verwarming aanzetten :crazy_face:

Edit: die 2 dagen met hele lage kosten was ik bij mijn vriend. Volgende week gaan we samenwonen dus dat is ook wat gunstiger :sweat_smile:

5 likes

Nee, om te weten te komen of je meer of minder gebruikt per jaar moet je niet op euros vergelijken. Vorig jaar is er veel gebeurd met de energiebelasting, en dat zie je terug in de bedragen. Dus als het kan, vergelijken op aantal kWh en m3.

3 likes

Ik vergelijk inderdaad ook de verbruikscijfers en daar zit ik al het hele jaar onder mijn verbruik van vorig jaar. Ik was alleen benieuwd hoe ik er financieel voor sta dus vandaar dat ik benieuwd was of dat hier uit op te maken is.

Het is ook een erg warme lente + zomer geweest waar dat vorig jaar juist niet het geval was dus dat je qua verbruik lager uitkomt dan vorig jaar is heel goed mogelijk. Icm de voordelen die er dit jaar zijn (btw verlaging, hogere vermindering energiebelasting) kan dat veel verschil maken
En ja de totaalbedragen die de app toont refereren naar de daadwerkelijke kosten obv je verbruik, voor 2022 dus inderdaad year to date

2 likes

Wij hebben sinds oktober een ‘slimme’ meter ipv gewoon zo’n ouderwetse, leek me wel leuk en handig dat je dan alles in één app kan zien. Nu had ik dus ook aangeklikt dat Eneco die kan uitlezen, krijg ik ineens super stomme correctierekeningen over afgelopen jaren dat ik moet bij betalen en ik snap er he-Le-maal niks van. M’n meterstanden kunnen toch niet ineens veranderd zijn :woman_shrugging:t3: mag ik in deze duurste maanden dus nóg meer bijbetalen. Ik snap ook echt niet hoe ze op de berekening zijn gekomen want het ene jaar krijg ik meer terug en het andere jaar moet ik bijbetalen maar het bedrag waar die som op uitkomt als ‘eindcijfer’ is geen som daarvan

1 like

Over de schimmel.
Wij wonen met 2 volwassenen en 2 kinderen in een oud jaren 30 huis van 50m2, met aan 1 kant enkel glas. Ook al jaren last van schimmel in de winter. Op het oude houten kozijn en op muren en in de badkamer. Ook soms op jassen in de gang enzo echt verschrikkelijk.
We gebruiken altijd action washcat en het werkt goed. Maar schimmel komt wel terug na een tijd.
Nu heb ik laatst een ontvochtiger gekocht omdat de schimmel echt weer erg was terug gekomen ondanks altijd luchtrooster open en verwarming overdag 21 en snachts 19.

De Eurom drybest10

Ik heb hem nu een aantal keer gebruikt. Eerst gewoon in de woonkamer, er kwam 2 liter water uit (het max van de tank) binnen een aantal uur. Daarna afwisselend in slaapkamer, woonkamer en gang enzo en steeds wel minstens een liter in 3 uur ofzo. Nu wordt het steeds minder dus dat is wel een goed teken dat het minder vochtig is. Je merkt het ook wel aan de lucht en aan je ogen en slijmvliezen. Die moeten even wennen denk ik aan het drogere climaat. Ook als ik vanuit de woonkamer de gang inloop waar hij aanstaat merk je gelijk dat de lucht anders is.

Maar wat ik helemaal fijn vind is dat als je een wasje ophangt en de ontvochtiger eronder of naast zet (ligt eraan of de was hoog hangt of op staande rek) dat de was echt heel snel droog is. Ik hang het op en dezelfde dag kan het de kast in. Soms moet ik nog wat dikke items even op de verwarming leggen voor het laatst restje vocht maar toch. Normaal hing het wel minstens 2 dagen in de weg. Uit de ontvochtiger komt aan bovenkant de droge lucht via een blaassysteem eruit dus je was wordt soort van droog geblazen en hij trekt natuurlijk gelijk het extra vocht van de was uit de lucht.

Er zit een ingebouwde hygrometer in maar ik weet niet of dit echt heel secuur is want ik heb geen andere externe*. Maar bijv als een was net hangt zegt hij 78 en dan daarna staat hij op 53 ofzo. En zonder was staat er bijv 65-69 en dan ook naar 50-53. Meestal zet ik hem dan uit, wil dat ding ook niet heel lang aan zetten.
*-(behalve in mijn wandklok maar of die goed is weet ik niet. Werkt met een pijltje en staat meestal op 70 en dan na ontvochtiger op 60).

Over stroom gebruik kan ik nog niks zeggen want ik let daar niet zo op en wil de schimmel gewoon weg houden en wasjes kunnen doen zonder rotgevoel over hoeveel vocht daar vanaf komt.
Qua geluid vind ik hem ook prima. Je hoort gewoon een soort blazende ventilator.
Er is ook een versie met wasdroogfunctie maar dat schijnt wel extra veel stroom te gebruiken en ik vind dit al goed genoeg werken.

Ik heb deze gekozen na best wat reviews lezen. Op coolblue kreeg deze honderden reviews en bijna allemaal heel positief. Qlima schijnt ook een goed merk te zijn maar daar las ik wel wat slechte reviews over bij de goedkopere modellen. Ik wilde ook niet teveel uitgeven dus dit vond ik zelf een redelijke prijs. Ik heb er €125 voor betaald en als je googled kun je dat ook wel ergens vinden.

28 likes

Thanks voor het delen van je review! Ik vond een ontvochtiger uitzoeken zo lastig. Deze stond al op mijn shortlist maar heb 'm nu besteld. Wel 1 model groter zodat we hem overal neer kunnen zetten. Ben heel benieuwd!

1 like

Trouwens zette ik net de ontvochtiger aan want door mijn verhaal bedacht ik me dat ik hem weer even aan moet zetten om het bij te houden. Toen hij opstartte zei hij 44 en liep dat op naar 48, hij was aan het meten. En nu staat hij op 46 dus ik denk dat hij nu bezig is met ontvochtigen. Maar dat betekent dus dat het onder de 50 was en dat is volgens mij prima. Woensdag voor het laatst een was. Ik moet even kijken om de hoeveel dagen ik hem aan moet zetten om bij te houden. Maar ik denk dus dat het wel meevalt hoevaak.

4 likes

In wat voor soort huis woon je? En wat waren de temperaturen?
Ik ga ook kijken wat bij mij het voordeligste is. Ik heb vloerverwarming, alleen als ik m op 18 heb slaat hij in de nacht aan omdat het koud is en overdag niet meer, waardoor het heel kil aanvoelt in huis. Als bijverwarming heb ik daarom een elektrische kachel aan staan die de kilte wegneemt.

1 like

O ja lekker duidelijk:

Verwarming = verwarming op gas (dus de ‘gewone’ verwarming)
Kachel = convectorkachel, dus op elektriciteit

@Saray , dit is een appartement die een woonkamer van ong 40m2 moet verwarmen. Wordt meestal wel niet kouder dan 16 graden in mijn huis gelukkig! Maar kachel moet dus (te) hard aan om woonkamer geheel te verwarmen. Verwarming op gas (18 graden) was dan toch goedkoper voor mij!

1 like

Weet niet of het hier hoort, maar ik heb een vraagje. We hebben een nieuwbouwhuis en van die ventilatieroosters boven alle ramen. Nou las ik laatst dat je die dingen echt altijd open moeten hebben staan voor een goede luchtkwaliteit. Nu het zo koud is krijg ik er alleen nauwelijks tegenop gestookt. We hebben vloerverwarming en de thermosstaat staat standaard op 18 graden, maar nu is het inmiddels afgekoeld naar 17 graden en het voelt echt superkoud hier binnen. Voel ook echt zo’n tochtige luchtstroom.
Hebben jullie die roosters echt altijd openstaan of kan ik het ook een x aantal uur per dag doen?

Ik weet niet of dit het “juiste” antwoord is maar wij doen ze s ochtends en s avonds een uurtje aan omdat we er anders ook niet tegenop gestookt krijgen. En omdat we anders ook letterlijk in de tocht zitten.

In de slaapkamer staan ze standaard wel open en daar koelt het ook echt af tot 15 graden dus dat vind ik een beetje zonde voor ruimtes waar je stookt.

2 likes

Wij hebben ook een nieuwbouw huis en vloerverwarming. Geen ventilatie roosters, maar een WTW systeem die voor circulatie van verse (warme) lucht zorgt.

3 likes

Als je een nieuwbouwhuis hebt dan zou ik eerlijk gezegd verwachten dat je een warmte terug winningssysteem hebt of op z’n minst mechanische ventilatie. Dan kun je de roosters dicht houden. Maar dat zou ik wel eerst even uitzoeken.

2 likes

Ik had ze altijd maar een paar uur per dag open, soms ook een paar dagen niet. Nooit gehoord/geweten dat ze altijd open moeten staan dus ik denk dat het prima kan.

2 likes

Ja, altijd open. Wij hebben ook mechanischs ventilatie maar desondanks werd er echt op gewezen de roosters altijd open te hebben.

Wat ik soms doe (vooral als de wind op het huis staat) is het schuifje halverwege. Dan blaast de lucht niet keihard naar binnen, maar dan kan er we lucht in en uit. Als de wind weer afneemt/anders gaat staan, dan gaat de boel weer open. Misschien helpt dat?

2 likes

Goede ventilatie gaat hand in hand met goede isolatie omdat je tegelijk met het isoleren van een woning ook moet nadenken over ventilatie, een potdicht huis is niet gezond. Met een CO2 meter zie je hoe snel de luchtkwaliteit achteruit gaat als je alleen al met 2 mensen in een ruimte met matige ventilatie zit. Roosters open hebben is zeer belangrijk maar je kunt ze zeker wat minder ver open zetten. Helemaal dicht in een goed geïsoleerd (nieuwbouw) huis zou ik alleen voor hele korte periodes doen of als je een andere vorm van ventilatie in huis hebt (bv. mechanische ventilatie).

Ventileren doe je overigens niet alleen tegen zaken als vocht en schimmel maar überhaupt voor de algehele luchtkwaliteit in huis. Zie oa Ventilatie in huis | Milieu Centraal

3 likes

Bedankt voor alle antwoorden!
heb ze voor nu maar eventjes dicht gedaan, en dan vanmiddag weer even (half)open. We hebben nog nooit schimmel gehad of veel vocht binnen, dus dan zal het ook geen ramp zijn om ze af en toe dicht te doen.

1 like

Ik heb ze ook en ik kan ze ook een beetje open zetten. Het gaat er om dat verse lucht het huis in kan en uit kan. Alles potdicht is niet goed. Maar soms staat de wind erop en dan voel je het gewoon waaien. Dus ik heb de ramen waar meestal geen wind op staat helemaal open. En degene waar de wind vaak of soms op staat op een kwart of half open. s Ochtends zet ik sowieso alles even open, ook een raam in iedere ruimte, en doe het na een half uur weer dicht. Gewoon om even te zorgen dat er iedere dag even frisse lucht binnenkomt.

Als ik ze dicht doe zuigt mijn studio ongeveer vacuum hahaha. Dan krijg je de voordeur niet meer open. Echt heel raar

2 likes