Huishoudtopic #2

Wat vinden jullie een fijne ontvetter voor de keuken en keukentafel die ook een beetje fijn ruikt?

Merk dat de keuken echt best snel vet wordt (helaas mat keuken)

Chanteclair producten, koop ik in Frankrijk of online kan je veel vinden.
Anders doet Carolin met bruine zeep het ook goed.

2 likes

Ik heb een vetgelijkbare van Leifheit en gebruik 'm vooral voor ‘spotcleaning’ tussendoor. Bijv als er een glas drinken ongegaan is. On een heel huis mee te dweilen lijkt me niet heel handig :slight_smile:

2 likes

Ik heb deze van swiffer en ik vind hem heel handig, maar dat is wel met wegwerpdoeken. Ik ga eens proberen of dat ook kan met gewoon een normale dweil

2 likes

Je kunt ook herbruikbare doeken bestellen voor de swiffer. Is echt super fijn!

1 like

Ja super handig een spray dweil! Ik heb er een van leifheit. Altijd een hekel gehad aan dweilen en het proces van doek nat maken, uitwringen etc
 en met een spray dweil is het zo makkelijk :grin: je pakt het er zo even bij, scheelt echt veel gedoe (ik ben een luie schoonmaker dus gemak boven alles :joy: )

3 likes

iemand enig idee hoe ik watervaste stift van een koffer krijg?

aceton, alcohol en deodorant al geprobeerd.

ook al met een wonderspons overheen geweest.

5 likes

Ik heb een leren portemonnee gekocht op Vinted en deze is aan de buitenkant en in de naden toch wel verkleurd. Tips hoe ik dit voorzichtig kan opknappen?

Ik heb de luchtontvochtiger van Drybest die hier werd aangeraden gekocht. Heb 'm nu ongeveer 2 uurtjes aanstaan maar hij blijft hangen op 72? Dat is natuurlijk veel te hoog. Hij staat wel in een kamer met enkelglas en 2 natte wasjes (daarom heb ik ’ m ook o.a. gekocht), maar dan zou het toch alsnog wel naar beneden moeten gaan? Moet ik meer geduld hebben, of merkten jullie na een paar uur al wel verschil? Hij heeft al wel veel water opgenomen in ieder geval dus dat scheelt. En toen ik 'm aanzette wassie rond de 84 :cold_face:

2 likes

Ik vind 2 uurtjes niet zo lang hoor. Zeker met 2 natte wassen. Zo lang er water in de bak blijft komen lijkt het mij gewoon goed!

2 likes

Ik heb zoiets weleens met een zachte natte doek met een heel klein beetje afwasmiddel afgenomen en na het drogen met een leer conditioner ingesmeerd. Werkte heel goed, het leer was ietsjes donkerder dan in jouw foto, maar denk dat dat niet heel veel zou uitmaken?

1 like

Ik heb dit zelf nooit gedaan maar zie wel soms op YouTube en TikTok filmpjes voorbijkomen van mensen die dit heel mooi doen. Dus ik zou daar zeker even rondkijken als je hier geen tips krijgt!

2 likes

Ik heb een apparaat gekocht om meubilair etc te reinigen (Bissel Multiclean Spot & Stain) en vandaag voor het eerst uitgeprobeerd.

Het is geen wonderapparaat maar het werkte wel echt goed om ons bankstel te reinigen/opfrissen. Door kleine kinderen (en onze onhandigheid) ging er wel eens een glas drinken over de bank. Voor het echt ‘zware werk’ heb je misschien een stoomreiniger nodig.

Maar bankstel ziet er nu echt een heel stuk schoner uit en de vlekken en waterkringen zijn er goed uit gegaan :slight_smile:

9 likes

Je kan het schoonmaken met een sopje van shampoo en water (alle shampoo behalve anti roos shampoo is ok), dan egaal nat maken met een zachte doek en aan de lucht laten drogen (niet in de zon of op de verwarming). Daarna kan je het met leerconditioner of kleurloze schoenpoets insmeren met een zachte doek, ook weer egaal en met doek of borstel goed oppoetsen. Mocht dat niet genoeg doen om de vlekken weg te krijgen, ga dan zeker niet aan de gang met schoenpoets, maar ga naar een schoenmaker en bestel meubelpoets/verf (vermoedelijk een tint donkerder dan het nu is om het mooi te krijgen)

7 likes

Komt dat ook niet door de luchtvochtigheid buiten? Omdat het steeds zoveel regent is die ook hoog en wat ik begreep is het dan logisch dat het binnen moeilijk is om het dan veel lager te krijgen want buiten heeft invloed op binnen. En misschien nog iets met warmte/kachel aan zetten. Maar tis echt ingewikkeld vind ik zoveel dingen die invloed hebben.

1 like

Ik heb hem meestal wel lang aanstaan, van 10 tot 6 ofzo is hier niet vreemd. 2 uurtjes is indd nog niet veel en hij was al wel naar beneden gegaan en had water gezogen dus hij doet het goed. Doe je ook goed de kamer afsluiten met de deur?

2 likes

Ik zag een Youtube filmpje waar ze ook nog een soort borstelkop gebruikten die je dan op een accuboormachine zet. Dat vond ik wel next level :smile:

3 likes

Ah goed om te weten! Moest vandaag steeds weg dus dan zet zet ik ‘m ook weer uit. Maar ga ‘m eens een lange dag laten draaien en kijken wat het doet

2 likes

Bij mij blijft het ook op zoiets hangen met natte was in de kamer

1 like

Heb je ook de wasstand aanstaan? Ik weet niet precies wat dat nou doet maar daarin merk ik nog wel verschil in de luchtvochtigheid. Als ik die aanzet moet ik nog wel weer handmatig de gewenste luchtvochtigheid corrigeren anders komt ie op een automatisch programma oid staan.

Maar de luchtontvochtiger staat hier inderdaad ook lang achter elkaar aan! Opzich logisch want als er was staat te drogen dan komt er weer nieuw vocht in de lucht.