Huishoudtopic #2

In mijn ervaring gaat bij stofzuigers zonder zak de zuigkracht echt wel snel achteruit (nu max een jaar goed kunnen houden), ook bij wat duurdere modellen. MAAR als je het filter goed schoonmaakt, dus echt elke week even alles soppen en bijhouden dan kun je de zuigkracht wel lang goed houden. En met een nieuw setje filters kan je stofzuiger ook weer ‘repareren’ als de zuigkracht afneemt.

3 likes

Ik voel me een beetje schmutzig, als ik lees dat Dyson gezien wordt als een stofzuiger voor erbij :laughing:. Ik heb enkel een Dyson en ben daar supercontent van. Ik had altijd een grote hekel aan stofzuigen, al dat lawaai en sukkelen met die bak, de darm en het snoer, zeker als je meerdere verdiepingen hebt, maar sinds ik een Dyson heb, stofzuig ik veel sneller, ook tussendoor snel en de trappen, waardoor alles veel properder blijft. Ik vind het echt een verademing. Maar ik heb geen huisdieren of (kleine) kinderen, enkel lang haar, dus zo snel wordt het niet vuil. Ik kan me wel voorstellen dat het anders is als je huishouden een andere samenstelling heeft (en dan is het waarschijnlijk ook vervelend dat die bak zo snel vol zit).

11 likes

Nou als ik de filmpjes zie van die Dyson met dat groene lampje dan denk ik dat juist de enige mensen die zo’n Dyson hebben een schoon huis hebben en de rest van de wereld heeft een vies huis

3 likes

Ik heb geen Dyson, wel vergelijkbaar een Bosch ProAnimal, ook voor erbij want anders ligt mijn huis vol corgi-glitters. Maar het ligt er denk ik een beetje aan of je overal lekker bij kan in je huis. Ik heb bijvoorbeeld verwarmingen die zo laag bij de grond zijn dat de Bosch er niet goed bij kan, dus ik ga eens per week er ook nog met de gewone stofzuiger doorheen. Maar als ik overal prima bij kon dan denk ik niet dat ik de gewone stofzuiger nog snel zou pakken haha.

Misschien toont dit vooral mijn eigen domheid, maar ik dacht ook dat mijn stofzuiger zonder zak zuigkracht verloor, maar ik klopte die filter nooit uit! Nu ik dat doe, zuigt hij net zoals toen ik m kocht 10 jaar geleden.
Gaat nu al 10 jaar mee zonder problemen. Merk ben ik even kwijt, niet een van de grote namen iig.

4 likes

Ik moet een nieuwe wasmachine aanschaffen en ik kom er maar niet goed uit. Heeft iemand toevallig goede ervaringen met centrifugeren op 1600 toeren? Wij hebben een wat ouder huis en krijgen was slecht droog in de winter dus ik dacht wellicht is het een goed idee om een machine te nemen die op 1600 toeren kan ipv 1400? Of merk je daar geen enorme verschil in? Het liefst wil ik een 9 of 10 kg wasmachine. Maar 10 kg en kunnen centrifugeren op 1600 toeren is echt zo duur :flushed: Nouja mocht iemand toevallig nog een goede tip hebben dan ben ik benieuwd!

2 likes

Ik heb ook de oude Miele van mijn ouders. Ik denk dat die ondertussen al 17 of 18 jaar is. Heb al een keer het snoer gerepareerd omdat die door was, maar werkt nog heel goed. Ik heb sinds 5 jaar een Philips 8000; zo’n steelstofzuiger voor erbij. Destijds betere reviews dan de Dyson en ben daar nog steeds heel blij mee! Heb laatst een nieuw filter gekocht en hij werkt weer als een trein.

Heb pas opnieuw naar Dyson gekeken voor erbij maar bij de beste modellen moet je die knop steeds induwen en dat lijkt me irritant. Toen heb ik dus een nieuw filter gekocht en werkte m’n Philips weer goed :smiling_face:

1 like

Geen verstand van maar mijn wasmachine heeft apart de optie centrifugeren, is dat iets voor je? Geen idee of dat standaard op wasmachines zit maar ik gebruik het wel eens na het normale programma en de was is daarna al een stuk minder nat.

1 like

Geen ervaring met 1600 toeren maar wel met een lucht ontvochtiger. Dat is misschien ook een optie ipv een hele dure wasmachine. Ik heb voor in een relatief kleine kamer waar de was staat de d612 van qlima. Echt heel fijn en effectief.

4 likes

Ik centrifugeer altijd op 1600 toeren. Hoe hoger de toeren, hoe droger de was én hoe meer kreukels, dus je moet even afwegen wat je wil. In het winterseizoen moet mijn was overigens alsnog binnen drogen.

Edit: bh’s en andere gevoelige dingen (wol o.i.d.) centrifugeer ik op 800 toeren en daarna zet ik de centrifuge nog een keer los aan.

4 likes

Denk dat het heel erg zonde is van je kleding. Zou voor de luchtontvochtiger gaan!

2 likes

Ik wist ook niet dat dit moest tot ik eens de handleiding ging lezen om iets anders op te lossen, toen kwam ik dat tegen. Nog steeds niet gedaan natuurlijk maar zal het toch eens gaan doen!

Ik heb ook geen 1600 toeren, maar toen ik mijn heel basic wasmachine 10 jaar geleden kocht had ik niet bedacht dat betere opties op een gegeven moment toch wel fijn zouden zijn. Dus ik heb nu ook besloten (hoewel ie nog prima is) dat ik voor de volgende meer geld uit ga geven om betere opties te hebben, aangezien je er zo lang mee doet en hem ook vaak gebruikt. Dan is een paar honderd euro het uiteindelijk toch waard (als je het kunt missen).

En qua toeren: de mijne kan max 1400. Als ik dan 1200 doe, vind ik dat echt een groot verschil. Dus ik denk dat dat van 1400 naar 1600 ook echt uitmaakt. 100% dat mijn volgende ook 1600 toeren zal hebben. Dingen die je dan moet strijken door extra kreukels, moet je nu dan toch ook met 1400 al strijken lijkt mij.

2 likes

Wij hebben dat schapenvacht van Ikea ( dus wel met echte wol / leer) op de slaapkamer van onze dochter liggen, inmiddels ligt hij meer op de grond dan op de stoel, dus ik dacht ik klop hem eens uit: :nauseated_face:

Er blijven alsnog stofjes / stukjes inhaken. Ik wil hem het liefst even in de wasmachine doen op wol/fijn was, maar geen idee of dat wijsheid is. Ik vind het niet een hele duurzame gedachte hem weg te gooien, maar neig er wel naartoe… iemand tips?

2 likes

Misschien staat het wasvoorschrift op de site van IKEA.

2 likes

Ik denk dat je dat er ook niet uitkrijgt met wassen. Misschien even borstelen?

1 like

Ja het teken zegt niet in de wasmachine.
Maar daaronder een tekst gericht op Australië (??) dat het in de fijne was mag. Ik ga er nog eens flink met een borstel over en dan toch maar de fijne was…
En anders leuk voor over de tuinmeubels :sweat_smile:

2 likes

Ik heb ooit m’n schapenkleed in de was gedaan en die ging daar enorm van stinken. Echt zo’n natte hond geur, maar deze ging er dan niet meer uit.

Na het wassen moest ik hem ook helemaal uitkammen omdat alle haren in de knoop zaten. Dus ik zou zeggen niet wassen en gewoon gelijk kammen.

2 likes

Hm :rofl:

7 likes

Oeps. Autocorrect. :joy: Schapenkleed.

Schapenvlees zal ook vast gaan stinken in de was.

1 like