Huishoudtopic #2

Wij hebben een huis gekocht, waar dus ook een nieuwe badkamer inkomt. De verkoper van de badkamer zei dat je harde chemicaliën nooit mag gebruiken voor keramische tegels omdat dat de anti-kalk coating beschadigd van de tegels en dat je het beste groene zeep/dreft kan gebruiken (ik gebruikte vroeger altijd Antikal).

Ik heb dit zelf nooit gehoord? Is dit echt zo? Online lees ik verschillende dingen, groene zeep / dreft maar ook een mix van 50-50 water en azijn?

Hoe doen jullie het?

1 like

Mijn schoonmoeder heeft na enthousiast schrobben met een goedje onze nieuwe wasbakken vernield dus als die verkoper dit zo zegt zal er vast een kern van waarheid inzitten. Sindsdien ben ik een stuk voorzichtiger met schoonmaakmiddelen.

Dreft ontvet en helpt daarom tegen zeepresten.
Azijn helpt weer tegen kalk. Ik maak sinds een tijdje (door het forum of TikTok haha) schoon met een sopje van baking soda en dreft en dat werkt echt top!

7 likes

Ja, het is echt zo. Ik heb een klein strookje keramische tegels een tijdje terug ingespoten met antikal, vergeten snel weg te poetsen en nu zit er blijvende schade op :sob: gelukkig is het maar een strookje met halve tegels bij de glazen douchewand, maar je ziet precies de rondjes waar ik heb gesprayd.

Alleen dus geen tips, want dat strookje is zo klein dat ik het wel schoon krijg met een beetje groene zeep.

2 likes

Thanks voor jullie antwoorden! @Okapi @Dragoste Dan ga ik het simpel houden :grin:

Voor de mensen met een tuindeur die in de woonkamer is, hebben jullie een mat binnen liggen? Ik weet niet echt wat handig is, we hebben nu niks maar het wordt zo snel vies. We hebben wel een kleine woonkamer dus er zou misschien een mat tussen het vloerkleed en de deur passen, maar ik weet niet wat voor mat. We hebben ook een kruipende baby en ik wil ook niet dat het te ruw is, het moet wel comfortabel én mooi zijn.

Nee ik heb geen mat binnen, wel buiten dus daar kun je je voeten schoonvegen.
Binnen past hier ook niet vanwege het vloerkleed. Plus dat ik het ook gewoon niet mooi vind

3 likes

Ik vind de mat buiten niet genoeg, vooral als het regent blijft die nat.

2 likes

Mat binnen en buiten. Binnen gewoon zo’n lelijke droogloopmat.

3 likes

Niet bij de tuindeur maar die zit ook bij de overkapping dus we kunnen altijd met droge schoenen naar binnen. Bij de gewone voordeur wel binnen en buiten.

We hebben ingang vanuit de tuin via keuken en via woonkamer. In de keuken ligt een mat inderdaad, in de woonkamer niet. Kon daar ook niet echt wat vinden wat er nog leuk uitziet. Maar ik zou dan kijken naar een droogloopmat. Of evt altijd meteen schoenen uit.

1 like

Binnen hebben we een mat in een leuk printje genomen. Stoort me daardoor niet.

1 like

Ja we doen daar de schoenen ook uit maar dan is de vloer daar alsnog vies. Buiten is geen afdakje ofzo dus daar de schoenen uit doen is ook niet echt een optie. Soms staan we onhandig met een voet buiten en op een sol binnen maar vooral met een nieuwsgierige baby of de kou niet handig.

Ga toch maar eens kijken of er ergens enigszins leuke droogloopmatten zijn.

2 likes

Lx matten heeft ze in prints, maar dat moet maar net bij je stijl passen.

2 likes

Ik heb mat grijze keukenkastjes waar je dus heel snel vette vingers op ziet. En ik was altijd in de weer met een ontvetter maar bleef dan weer strepen houden. Toen heb ik mij laten influencen via instagram en een izi-clean ~wonderdoek~ gekocht (no spon).

Eerst geprobeerd op de spiegels en daar niet heel enthousiast over. Bleef wat strepen zien maar de keukenkastjes zijn wel echt streeploos schoon! Was ook echt zo veel sneller klaar.

2 likes

Ik heb een lange deurmat in de breedte liggen. Hay en Arket hebben leuke vind ik, die ook meer tussen deurmat en kleed in zitten.

1 like

Wij hebben een mat zwarte keuken en zien dus ook om de haverklappen vette vingers. Ik heb ooit als tip gelezen om het met soda schoon te maken en daarna nog met natte doek eroverheen en dat werkt wel!

2 likes

Ik had het bij onze matte keuken opgegeven dat ik het nog schoon zou krijgen. Maar ik maak het sinds kort schoon met een wonderspons en daarmee gaat alles eraf! Ook vette vlekken die er al een lange tijd zaten en met andere ontvetters echt niet eraf gingen.

Ik was altijd heel sceptisch over die wonderspons, maar het werkt echt fantastisch!

1 like

Mijn wasmachine is kapot :weary:. Ik heb nog nooit een wasmachine gekocht, waar moet ik op letten en heeft iemand aanraders? We wonen met z’n 2e en we hadden een simpele/degelijke en oude wasmachine dus wat dat betreft is alles een upgrade.

2 likes

Ik heb deze: Hoover HWE 49AMBS/1-S - Wasmachines - Coolblue

Gekocht n.a.v. @FrauHelga die er tevreden over was!
Ik vind het een hele fijne wasmachine met een app die veel opties heeft. Vind het echt een meerwaarde om hem met de app te bedienen. Vind de stoomfunctie fijn, ook het programma Trommeldrogen dat je was fris houdt nadat de cyclus afgelopen is en de Dag/nachtstand (dan kan je iets meteen wassen bijv. na uitgaan en dan laat hij het in een laag water staan tot je ‘s ochtends op start klikt en dan gaat hij afpompen en centrifugeren zodat je ‘s nachts geen herrie hebt)

Ik zie dat hij nu tijdelijk uitverkocht is en ik heb hem zelf tijdens Black Friday 2022 voor 399 gekocht. Maar voor de huidige prijs had ik het ook wel gedaan!

5 likes

Waar wij op hebben gelet:

• ik wou graag zo’n klepje waar je later nog wasgoed door kunt toevoegen.
  • onze kun je koppelen met je mobiel zodat we een melding krijgen als het klaar is, maar onze machine staat in de kelder, daarom is die optie fijn.
  • verschillende wasprogramma mogelijkheden
1 like