Huishoudtopic #2

Help! Ik heb vandaag een deepclean van stof in mijn huis gedaan op die plekjes waar je nooit/zelden komt. Heftig veel stof. Nu 2 vragen;

• Hoe maken jullie een plumeau schoon? Is afkloppen voldoende, of moet deze in het sop?
  • Wat zijn eigenlijk jullie tips voor stoffen, stofnesten etc? Wat is een goede doek? Wat is de juiste volgorde, wat zijn de lifehacks. Want ik ben op de gekste plekken geweest met eerst een plumeau voor de ergste klap, dan een licht vochtige doek, dan de stofzuiger en dan een dweil als ik erbij kon. Ongeveer in die volgorde, maar echt schoon voelt het nog steeds niet.

Tips? Van harte welkom!

1 like

Ik doe met stof zelden een vochtige doek. Sws alles eerst uitgebreid droog afdoen, niet alleen met een plumeau. Want die pikt echt niet alles op en dan meteen een vochtige doek erover werkt in mijn ervaring niet goed/fijn als er nog best wat stof ligt.

1 like

Dat merkte ik, inderdaad! Heb je dan een speciale stofdoek? Of kan dat ook met een zachte microvezel?

2 likes

Gewoon zachte microvezel! Ik doe zelf ook veel met de swiffer duster. Die pikt meer op dan een plumeau en vind ik zelf wel handig.

5 likes

https://www.amazon.nl/dp/B0BQBQJ784?ref_=pe_28126711_487767311_302_E_DDE_dt_1

Ik heb deze, top ding

4 likes

Ik doe alles met mn swiffer duster en daar haal je echt absurde stofvlokken mee weg

1 like

Ik stofzuig eerst, dan een droge microvezeldoek of swiffer duster en vervolgens alleen nog een vochtige doek als iets vies is (dus meer dan stof). Stofzuigen haalt al veel weg, als je dat pas later doet veeg je eerst veel stof heen en weer vind ik.

2 likes

Ik heb een gele stofdoek van sorbo en dat is echt een topding. Lekker zacht en pakt veel stof op. Soms ga ik alles nog na met een klamme doek en eventueel drogen.
Als het gaat om stof aan het plafond/muur ga ik eerst met een stofzuiger erbijlangs en daarna met zo’n spinnenragebol.
Lampenkappen enzo doe ik altijd met een stofzuiger en dan met dezelfde opzetstuk als voor de bank daar kan je ook je gordijnen mee doen.
Mijn volgorde is trouwens eerst stoffen, dan eventueel afnemen, plafond/lampenkappen enzo stofzuigen, de rest stofzuigen en dan dweilen.
De stofdoek was ik in de wasmachine. Voor hele vieze stofnesten/plekken gebruik ik ook wel eens apart een andere microvezeldoek.

2 likes

Wij hebben een nieuwe vaatwasser, maar de spijltjes, zeg maar waar je de borden etc in klemt, zijn erg kort waardoor mijn hoge glazen omvallen, zijn hier verhogers voor? Ik heb al gegoogeld maar kan niks vinden.

1 like

Als je wel graag nog iets vochtigs wil gebruiken na het stoffen, vind ik de scrub daddy damp duster echt top. Te koop bij de wibra en action.

6 likes

https://www.amazon.nl/flessenhouders-flessenhouder-roestvrijstalen-afvoerstandaard-vaatwasmachineinzet/dp/B0BRMH32T2

3 likes

deze is echt heel fijn idd!

1 like

Ik doe juist altijd eerst stoffen en daarna stofzuigen. Heb altijd het idee dat als ik bij kastjes afstof dat niet al het stof in de swiffer duster gaat zitten maar ook naar beneden op de grond dwarrelt en dat stofzuig ik dan daarna weer op.

9 likes

Ja ik heb ook altijd geleerd om van boven naar beneden schoon te maken.

3 likes

Een tshirt van mijn zoontje stinkt naar kots, terwijl hij niet gekotst heeft. Na meerdere wasbeurten is het er nog steeds niet uit. Iemand een tip om de stank eruit te krijgen?

3 likes

Ik stofzuig mijn plumeau altijd, past precies in de stofzuigerslang en dan is ie weer helemaal schoon.

@Mexi azijn erbij in de wasmachine of nachtje laten weken in azijn misschien?

7 likes

Ja azijn, een nachtje laten weken met koud water erbij en dan wassen.

3 likes

En als azijn niet werkt kan je nog weken in biotex.

2 likes

Thnx! Schoonmaakazijn of natuurazijn?

Schoonmaakazijn heb ik gebruikt.

2 likes