Voordat iedereen nu schoonmaakazijn in z’n wasmachine, koffiezetapparaat ed gaat gooien: dat is funest voor je apparaten dus niet doen. Is veel te agressief voor apparaten, je moet echt alleen gewone azijn / natuurazijn gebruiken.
Ik heb een extra hoge van IKEA die ik heel fijn vind. Proffsig, uit mijn hoofd. Deze heeft een besteklade in plaats van bakje en ik vind dat zoveel ruimte schelen. En omdat hij extra hoog is verlies je ook weinig ruimte in de hoogte op de twee verdiepingen eronder. Ik vind het ook wel handig dat hij de tijd weergeeft op de vloer maar dat is geen must voor mij.
Geen concrete tips, maar ik zou een vaatwasser nemen met besteklade ipv mandje. Dat scheelt heel veel ruimte en ik vind het met inruimen ook makkelijker. Een lampje oid aan de onderkant die aangeeft wanneer de machine klaar is, is ook fijn zodat je hem niet per ongeluk open maakt terwijl ie nog moet drogen.
Wil je een inbouw of een ‘losse’ vaatwasser?
Indeling heel belangrijk voor de ruimte die je hebt! besteklade is wellicht fijn als je vaak grote kommen etc erin wilt zetten.
Welke programma’s heb je nodig
Wil je dat hij en lampje op de vloer schijnt wanneer klaar? Of een tijdsindicatie?
De goedkoopste van IKEA raad ik af omdat je daar maar 2 jaar garantie op krijgt. De rest van de apparatuur heeft 10 jaar garantie bij IKEA.
Dank dank dank!
@Nefertiti Ik heb even bij IKEA gekeken al en de Proffsig sprong er voor mij uit inderdaad! Ik schrok alleen van het energielabel en hoop dat dat misschien nog beter kan. Ons aanrecht gaat sowieso ook nog hoger worden dan gemiddeld omdat mijn man en ik lang zijn. Maar als een inbouwvaatwasser ook gewoon bij Coolblue oid gekocht kan worden sta ik daar ook voor open!
@Bailey Goed punt van het lampje! Heb even naar een lade gekeken, dat ziet er fijn en overzichtelijk uit.
@Peyton Ik klink nu vast heel dom maar ik weet niet wat voor lampje op de vloer je bedoelt. Projecteert hij dan iets? Ik weet nog niks van vaatwassers. Maar hij moet inbouw, op een manier dat je niet ziet dat het een vaatwasser is (dus weggewerkt achter een deurtje). En hij is alleen voor dagelijks servies etc, niet voor mijn luxe / vintage servies.
@marley Oh zoiets heb ik weleens bij mijn ouders gezien (die een vaatwasser namen toen ik het huis uit ging, heel fijn ). Dat vind ik een onding, maar ik dacht dat min of meer in elke vaatwasser zat.
Ik heb nog veel uitzoekwerk te doen denk ik.
Ik vind het een mooi boek, maar heb t gevoel dat zo ongeveer alle recepten ook online op haar website staan
Wat heb je nog meer voor mandjes dan? Wij hebben dit ook maar dan hebben we die deksel eraf gehaald. Vind het prima werken.
Ik heb een vaatwasser die na zijn programma automatisch open springt. Echt zo ideaal! Kan het mooi drogen en kan ook niet gaan stinken als je het vergeet. Is mijn beste upgrade na mijn vorige machine. Ik heb wel een mandje, vind het fijn om er mee naar de lade te lopen en zo uit te laden.
Zelfde hier idd, vind dat mandje superchill want kan m zo heen en weer schuiven om de rest efficiënt in te ruimen en handig om helemaal eruit te halen en zo hup de inhoud in de bestekla te doen. En dat ie vanzelf opengaat is echt top. Maar een bestelklade bovenin is eigenlijk ook heel fijn want het scheelt ruimte.
Ik heb de hygienisk van Ikea (hebben ze die nog?), ook met besteklade ipv mandje (ideaal!), verstelbare middenkorf (dus als ik pizzaborden onderin heb kan ik de korf omhoog klikken zodat het toch past), projectie op de vloer (vind ik makkelijk, maar niet hoognodig), en de functie waar ik het meest enthousiast over ben: een lampje binnenin! Toen die kapot was heb ik hem echt gemist (werd gratis gerepareerd door Ikea).
Je moet bij Ikea wel even opletten dat die met een het ander systeem werken om de fronten vast te zetten op de vaatwasser, en dat niet elke vaatwasser compatibel is, volgens mij kon je daar bij coolblue wel op filteren, maar de keuze was dan vrij beperkt.
Energielabels zijn opnieuw bepaald, misschien is dat het euvel. Wat 2 jaar geleden bijv AAA+ was is nu D terwijl er niets aan het apparaat veranderd is. Geen idee of dat hier het geval is maar daarom kijk ik nu wat minder streng naar die energielabels.
Ja ik wilde het zelfde zeggen! Ik gebruik ook natuurazijn voor heel veel dingen. Vaak ipv schoonmaakmiddel ook. En zeker ipv van wasverzachter (ik vind wasverzachter zo goor, zo vettig ofzo haha).
Maar zeker geen schoonmaakazijn! Is een behoorlijk verschil. maar snap de verwarring wel.
Welk mandje wel dan?
Heeft die een lampje binnenin?? Ik heb okk de hygienisk, maar waar is het lampje dan lollll?
Sorry voor de gorigheid
Als je overigens nog je keuken indeling kan kiezen, dit is echt ideaal om naast elkaar te plaatsen:
Ik heb er ook 1 die vanzelf open springt, maar trek hem regelmatig tijdens een programma open omdat ik ben vergeten/niet weet dat hij aan staat. Dan is zo’n lampje op de grond ook echt wel handig.
En ik heb nu een besteklade nadat ik eeb mandje gewend was, naar vind dit uiteindelijk toch fijner.
Nu is mijn lade er wel makkelijk uit te halen en weer in te klikken
De indeling ligt nog niet helemaal vast, maar ik ga hier rekening mee houden! Dank!
Ik heb net vaatwasser + lampje + grond geGoogle’d omdat ik me er niets bij voor kon stellen, maar ik begrijp dat dit bedoeld wordt, en dat ie dan klaar is?
Bij ons zie je hoeveel minuten er nog te gaan zijn (of als je uitgestelde start doet hoeveel uur nog tot de start).
(Mijn vriend denkt dat ik gek geworden ben omdat ik ineens foto’s sta te nemen van alle hoeken van de vaatwasser die hier al 4 jaar staat )
Bij Coolblue kun je filteren op welke vaatwassers er in een Metod kastje passen.
De indicator die aangeeft dat het tijd is om de vaatwasser te reinigen en het reinigingsprogramma vind ik heel fijn. Zelf heb ik ook de voorkeur voor een besteklade. Waar ik de volgende keer beter op zou letten bij het uitzoeken van een vaatwasser is dat de dinerborden erin passen.
Tegenwoordig heb je ook een onderlade die je op dezelfde hoogte kan zetten als de bovenlade. Handig met in- en uitruimen. Maar dat ging boven mijn budget. Dat doe ik wel als ik bejaard ben.