Wow, zo weinig afval? Wij scheiden papier, glas en recyclebaar plastic maar onze 30L vuilnisbak zit alsnog minstens 1x per week helemaal vol.
Ja eenpersoonshuishouden dan, maar zelfs als er mensen komen wil dit vaak wel prima. Ik heb zelf deze dan niet maar een van de action met twee vakken, een van 15 liter en 1 van 6 liter, wel ongeveer evenveel liter maar anders verdeeld. In de grote komt plastic en in de kleine restafval. GFT scheidt ik dan ook en glas en papier. Het meeste afval wat ik heb is plastic. Heb jij 30 liter per week aan plastic, alles of alleen restafval?
Wordt dit bij jou dan ook allemaal gescheiden opgehaald/kan je het gescheiden inleveren? Dan klinkt het wel ideaal met kleinere bakken en verschillende bakken. Denk dat 't dan net scheelt ook in 1 of 2 persoonshuishouden.
Bij mij is die 30L GFT, restafval en plastic en we doen er ook yoghurtpakken e.d. in. Ik vind sowieso dat we veeeel onnodig afval hebben. Luie mensen haha. Had 't er net met mijn man over en afval scheiden en verminderen wordt ons nieuwe projectje
Zo ben ik ook. Dan maar een viespeuk.
Dagelijks een doekje over aanrecht, fornuis (als dat is gebruikt), eettafel, bar en wcbrillen (want die pakt K. vast als ze naar de wc gaat). Ohja en de kinderstoelen. Iedere avond de robotstofzuiger beneden, die doet 2 of 3x per week ook dweilen. 1x per week a 1x per 2 weken doet mijn man goed stofzuigen, ook alle hoekjes achter planten etc waar de robotstofzuiger niet komt en dweilen (of indien nodig vaker).
Paar keer per week spul en borstel door de wc en 1x per week doen we de wcâs even uitgebreid. Stoffen of andere dingen (koelkast, oven etc) met een doekje doen we als we stof zien liggen. Ons bed 1x in de 2 weken, kinderbedden ook tenzij het eerder nodig is vanwege ongelukjes ofzo. Als we de bedden verschonen doen we ook boven stofzuigen en doekje over de ladekasten en vensterbanken enzo, of eerder als nodig. Badkamer is bij ons het ding wat steeds blijft liggen en we echt te weinig doen en dan zoân k-klus wordt.
Ik geef toch nergens aan dat jij dat over mij vind? Het was overigens sarcastisch/als grapje bedoeld naar @anon3219017
Schoon huis bij jou denk ik! Wat wil je vriend elke dag doen? Aan de antwoorden van anderen te zien zit je wellicht wat aan de schone kant en moet je je eisen wat omlaag doen wil je aan je vriend tegemoet komen.
Wij doen elke dag de keuken en de robot zuigt elke nacht. En we hebben een schoonmaker, sinds we die hebben doe ik vrijwel niks meer haha. En alsnog krijgen we vaak opmerkingen dat ons huis schoon en netjes is.
Lol. Het enige wat ik elke dag doe is de vaat, het aanrecht aan kant en de kattenbak & kattenbrokjes.
Misschien kun je kritisch kijken naar wat echt minimaal moet gebeuren per dag/week. Vandaaruit kun je dannkijken wat handig is om erbij te doen wat jij en je vriend ook belangrijk vinden. Dan heb je denk ik een goede basis voor jouw huishouden.
Ik doe zelf bijv.
1x in de week stofzuigen
1x badkamer en wc
Beide dan snel en 1x in de maand uitgebreid met stoffen en dweilen.
Verder wekelijks Bed verschonen, wassen draaien waarvan 1x handdoeken was en was opvouwen en strijken.
Elke dag afwas/vaatwasser, tien minuten opruimrondje en de wasbak in de badkamer schoonhouden, doekjes over de tafel halen. Zoiets. Mijn motto is zo weinig mogelijk werk zoveel mogelijk effect.
Ik kan me voorstellen dat dit niet genoeg is voor een gezin met kleine kinderen. Als ze zindelijk worden is elke dag de wc wel handig, kruipen ze dan is stofzuigen en dweilen belangrijk etc. Het hoeft allemaal niet spic en span en zelfs als het niet klaar is of in jouw ogen schoon genoeg, is stoppen ook prima.
Maar dat is het belangrijkste he, als jij dingen niet doet omdat anderen in je omgeving vinden dat dat niet nodig is en je zit vervolgens met een onprettig gevoel op de bank, schiet niemand daar iets mee op
Dit voel ik ook heel erg maar als ik het niet doe dan is het de volgende dag dezelfde rommel bovenop de basisrommel dus rommel x2 en de dag erop x3 dus dan zorg ik er liever regelmatiger voor zodat het bij basistroep kan blijven. Maar dat is de ideale wereld, verval helaas ook wel eens in âwat heeft het voor zinâ en dan kan ik een week later alles in één keer moeten doen of nog erger: halverwege geen zin meer omdat het teveel was = veel gepoetst en toch nog niet klaar
Over het hoofd gezien, maar ja alles wordt hier ook gescheiden opgehaald! Of kan ik zelf gescheiden inleveren. Gft wordt bij ons in de lente-zomer periode elke week opgehaald dus dat scheelt ook vet veel stank. (Door de zon die op de container staat)
Waarschijnlijk wordt het bij jou gemeente dan aan het eind gescheiden? Het is een beetje dubbel volgens mij wat nu beter is voor het milieu, thuis scheiden of het door het afvalverwerkingsbedrijf laten doen.
GFT scheiden van het restafval scheelt al heel erg veel. Bijna de helft van een restafvalcontainer bestaat vaak uit GFT afval. Zoiets las ik op milieu centrale.
Goed project met je vriend voor dit jaar!
We hebben een brabantia bo. Daar zit gft en restafval in. Drie tot 4 keer per week legen we de gftzak en eens per week restafval. Daarnaast hebben we 3 bakken van de ikea voor plastic, papier en glas. We lopen elke 2 a 3 dagen naar de pmdcontainer voor het plastic. Dat neemt enorm veel plek in beslag zeg.
Hele grote dingen (kapotte pannen, fietspomp, niet repareerbare spullen) verzamelen we en brengen we naar de milieustraat (mogen we 6x per jaar gratis gebruik van maken).
Echt elke dag is eigenlijk alleen stofzuigen (meestal doe ik de keuken en de gang twee keer) en het aanrecht, keukentafel etc afnemen. Hebben een Dyson dus die pak je er heel makkelijk even als een soort reuzenkruimeldief bij vind ik.
Wekelijks dweilen, wcâs (vaak ook nog tussendoor wel even maar zit niet echt regelmaat is) en douche.
Bedden verschonen is ook iets dat ik echt elke week doe.
Voor de rest is het gewoon een beetje wat me opvalt vrees ik. Zie ik stof liggen dan stof ik even af. Ramen zo eens in het kwartaal of minder. Koelkast enzo ook alleen als ik denk nou die mag ook wel eens gepoetst worden
Dagelijks alleen opruimen, stofzuigen en een doekje over het aanrecht na het koken. En als er bijv. kruimels op de tafel liggen haal ik daar gewoon zodra ik het zie een doekje overheen.
Verder maak ik de ene week de badkamer schoon en de andere week de keuken. Hetgeen wat ik niet schoonmaak doe ik wel even in max 10 min op het oog weer netjes maken. Dus bijv. doekje door de wastafel en over de spiegel in de badkamer en in de keuken de koelkastdeur afnemen en de gootsteen schrobben etc. Dus niet alles schoonmaken maar alleen even de viezigheid die je meteen ziet weghalen.
Ongeveer 2x per week stof ik het hele appartement even met zoân swiffer duster en maak ik de wc schoon. Dweilen doe ik ongeveer om de week. De keuken wel wat vaker even snel met een Swiffer wetjet.
En dan zijn er nog een aantal klusjes die ik een paar keer per jaar op random momenten doe, zoals bovenop de hoge kasten schoonmaken, het trappenhuis stofzuigen of ramen zemen.
Talkpoeder!
Ik vind/vond dit erg lastig om een beetje een systeem in te krijgen. Dus ik volg nu het huishoudschema van Firma Huishouden. Ik pas het wel een beetje aan, want heb op de dagen dat ik werk geen tijd om dingen in de ochtend te doen, maar opzich werkt het voor mij wel om iedere dag een andere ruimte centraal te hebben staan
Je hebt nog een app âslimhuishoudenâ. Alleen niet echt te delen, maar wel klusjes per week en verschillende schemaâs.
Hema, nu 2+1 gratis
Hema of action, beide heb ik en beide zijn goed. Slanke iets duurder wil dan DDDDD theedoeken.