Mijn hulp is zzp’er en factureert haar diensten per maand. Ik heb het bij haar nagevraagd, maar omdat we geen contract hebben, hoef ik niet door te betalen bij ziekte. Zij geeft haar verdienste op bij de belastingdienst. Wel geef ik, op eigen initiatief een bedrag rond Kerst en rond de vakantieperiode.
Hoeveel vraagt zij per uur dan, als ZZPer?
15
Ik vind dat echt schrikbarend weinig. Stel ze werkt 11 maanden van 4,5 week in het jaar gedurende 40 uur, dan houdt ze na belastingen 23500 over per jaar, gedeeld door 12 is dat 1960 per maand. Een AOV is eigenlijk niet realistisch, dat kost al snel honderden euro’s vooral met fysiek werk, dus ze zal moeten sparen voor ziekte. Ze bouwt geen pensioen op (ter referentie: bij mij wordt er maandelijks ruim 600 euro ingelegd door mij en mijn werkgever zodat ik later 2500 euro per maand krijg incl aow). Ik vraag me of ze wel financieel onafhankelijk zou kunnen van zijn van haar eventuele partner en zowel een pensioen opbouwt als dat ze kan sparen voor ziekte.
Anyway; jij bent natuurlijk niet verantwoordelijk voor wat zij in het uur vraagt, maar ik vind dat huishoudelijke hulpen in Nederland echt bizar weinig betaald krijgen en ik hoop dat jouw schoonmaakster snel haar tarieven omhoog gooit.
Een stom vraagje.
Ik was bij mijn vader zijn afzuigkap filters aan het schoonmaken (heeft hij al 2 jaar niet meer gedaan ) maar die zijn nu helemaal verrot en kapot dus ik heb nieuwe besteld op mijn kosten.
Maar de vraag is, kan hij vanavond gewoon koken zonder de afzuigkap aan te zetten of aanzetten zonder filters?
Stomme vraag misschien sorry
Afzuigkap gebruiken is niet verplicht he, kun je ook niet aanzetten.
Ja tuurlijk kan ze dat. Er is werk zat in de schoonmaak, maar dat betaalt ook niet per de veel beter (wel beter voorwaarden) maar dan ben je bepaalde vrijheden kwijt. Maar als ze tevreden klanten heeft kan ze ook gewoon haar tarieven verhogen zodat ze bepaalde voorzieningen zelf kan regelen. We moeten schoonmakers in Nederland gewoon betalen wat ze waard zijn en vooral als er een grote vraag naar is.
Zie je ik zei toch stomme vraag sorry ik wil altijd graag bevestiging van iemand anders.
Dan kan hij vanavond gewoon koken en zijn er hopelijk morgen nieuwe schone filters.
Ik zet mijn afzuigkap nooit aan eigenlijk Maar maak die af en toe wel schoon.
Er komt vrij veel fijnstof vrij bij koken dus ventileren is dan wel belangrijk. Voor een keer is het niet erg, maar structureel is het wel beter een goede afzuigkap te hebben.
Oke dankjewel. Ik heb nieuwe filters besteld dus dat komt goed.
Ik zal ze wel bij gaan houden met schoonmaken, dat doet hij dus niet.
Deze berekening heb ik niet gedaan, maar ik heb haar wel het een en ander gevraagd. Ze is heel blij met deze constructie, omdat ze zelfstandig is en geen uitkering hoeft aan te vragen of een veeleisende baas heeft die haar dingen vraagt waar ze niet gelukkig van wordt. Ze heeft met haar huidige inkomen nog wel recht op allerlei toeslagen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag en ze is gelukkig in haar sociale woningbouw appartementje in het centrum. Er zijn trouwens veel meer mensen in Nederland die in de laagste inkomens zzp’er zijn en daarom geen pensioen (kunnen) opbouwen, zoals in de bouw.
Ja sorry ik zou echt de politiek in moeten. Hoezo accepteren we dat er een groep is die gewoon GEEN pensioen opbouwt? Dat is toch verschrikkelijk?
Edit: ze verdient dus te weinig om huur en zorgverzekering te betalen, daardoor heeft ze recht op toeslagen. Ip dat individuen die zelf huishoudelijk werk willen uitbesteden daar gewoon de kosten voor dragen (het levensonderhoud en pensioen van deze schoonmaakster) wordt het nog gesubsidieerd door de maatschappij in de vorm van toeslagen?!
Val misschien in herhaling maar dit is geen aanval, jij betaalt haar ook gewoon wat ze vraagt.
Je vraag en mijn antwoord horen idd helemaal niet thuis in dit topic. Maar er is in NL nog wel AOW. Weinig, maar wel belangrijk voor diegenen zonder pensioen.
Het werkt goed, vind ik, maar mijn huid reageert er niet zo lekker op. Met name de Oxi is heel agressief, ik krijg er zelfs witte blaasjes van. Qua vuil verwijderen doet het wel zijn werk.
Waar ga jij het voor gebruiken?
Misschien inderdaad niet voor dit topic maar uiteindelijk is het haar eigen keuze toch om te ZZPen? Ik vind het ook geen goed idee dat mensen geen pensioen opbouwen maar in haar sector is ook genoeg werk in loondienst te vinden. Ik denk dat dit soort sectoren zich gewoon niet zo goed lenen om te ZZP’en. Als ze pensioen wil opbouwen dan moet ze haar tarief verhogen waardoor ze niet meer kan concurreren met schoonmaaksters die in loondienst werken. Dus ik weet hier ook niet zo snel een oplossing voor behalve dat ZZP’en niet meer voor iedereen wordt toegestaan maar dat lijkt me ook niet fair.
Je brengt het nu heel erg terug op haar individuele keuzes. Het gaat mij erom dat de maatschappij huishoudelijk werk als vak niet beloont met een loon waarmee je jezelf in het heden, in de toekomst EN tijdens ziekte mee kan onderhouden. Dat vind ik onacceptabel. Kijk hier eens in het ZZP topic. Geen persoon daar die z’n bed uitkomt voor een uurloon voor 15 euro. Waarom is het wel oké voor schoonmakers?
Jawel joh, als je ‘m niet eerst lang laat liggen en met een goeie vlekverwijderaar
Hoe werkt dat met vlekken in kleding? Ik zie dat soms zure producten worden aangeraden en soms basische.
Ik weet inmiddels wel dat je met schoonmaken voor bijvoorbeeld vet een basisch middel nodig hebt en voor kalk een zuur middel.
Hoe weet je met kleding wat je nodig hebt voor welke vlek? En dan met name als je het dus wil laten weken.