Huishoudtopic #2

Ja, op die manier wel inderdaad. Alleen ik weet bij mijn machine kan ik hem niet stoppen op bepaalde momenten (behalve stekker eruit trekken), maar misschien bij de LG wel.

Wat is het verschil qua wassen eigenlijk tussen een voorwas en gewone was? Behalve evt de temperatuur en dat hij wss automatisch doorgaat?

Kun je geen kort wasprogramma van 30gr kiezen of is dat effect dan echt anders dan een voorwasprogramma?

Je kan ook elk ander kort en koud programma kiezen
Voorwas zonder hoofdwas is ook niks want het woord zegt het al: het is er voor.
Als er daarna niks komt is de voorwas dus de hoofdwas.

2 likes

Maar met een kort programma centrifugeert die ook, en ik dacht dus met die voorwas niet. @Suikerklontje ook.
Ik ga het verschil in energieverbruik eens bekijken met een volledig programma met voorwas of 2 aparte programma’s. Bedankt voor de reacties iig.

1 like

Kun je bij jouw wasmachine de centrifugestanden ook aanpassen? Bij mij kun je verschillende touren kiezen maar ook om gewoon af te pompen zonder centrifuge.

Maar wil je kletsnatte was dan zelf gaan uitwringen? Je kan ook soms de programma’s nog aanpassen. Dan doe je centrifugeren zachter (beter voor kleren ook) of uit.

2 likes

Nee ik wil dus eerst een voorwas draaien op 30 graden en daarna de hoofdwas op 60 graden. Maar ik kan de temperatuur van de voorwas niet apart instellen.
@Neroli ik ga eens zoeken, ik weet dat ik niet minder dan 800 toeren kan doen op het kortste programma maar misschien kan dat afpompen wel.

Dan de volgende vraag, wat is het voordeligste waspoeder dat niet vies ruikt en wel goed reinigt? Ik had al op plein gekeken en kwam op deze prijzen per wasbeurt uit.
Dixan 29,31
Dixan pro 30,44
Ariel: 26, 36
Omo: 24,98
Witte reus: 26,65

Vroeg me vooral af of die van lidl of aldi misschien een optie zijn. Maar kan die prijzen niet online vinden en met de bus naar die winkels gaan haalt het hele voordeel weer weg haha.

2 likes

Waarom de voorwas op een lagere temperatuur? Ik heb nog nooit die mogelijkheid gezien eigenlijk.

2 likes

Omdat dat me duurzamer lijkt.

1 like

Als ik het internet mag geloven is een voorwas sowieso met koud water!

5 likes

Ooh top! En @Pandabeer zei ook al zoiets. Ik dacht dus dat 't apart van elkaar was omdat bij de uitleg van wasbare luiers vaak staat dat de voorwas op 30 graden kan en de hoofdwas op 60 graden moet.

2 likes

Wij gebruiken wasmiddel vd Lidl (zowel poeder als vloeibaar) en zijn daar tevreden mee, alles wordt goed schoon hier. Kan als ik van het weekend weer boodschappen ga doen wel ff naar de prijzen kijken voor je.

Mbt korte was en centrifugeren: ik kan dat inderdaad instellen en als ik hem op het laagste zet (600) is het bij mij echt nog zeiknat,

@Nefertiti bij sommige dingen wordt het wel aangeraden om eerst op 30gr te wassen. Geloof ook bij wasbare luiers bv omdat ontlastingsresten er koud beter uit gaan (stolt het niet) en dan daarna heet om alle bacteriƫn te doden.

5 likes

Heeft je machine de optie om alleen spoelen aan te zetten? Dat doen wij altijd bij de wasbare luiers. Eerst een spoel programma zodat alle poepies enzo eruit zijn. En daarna een voorwas+was met eventueel ook handdoeken ofzo erbij.

3 likes

@Okapi @vaatdoek bedankt voor jullie tips!! Heb lekker ingeslagen bij de action en AH haha

1 like

Waspoeder van Aldi en Lidl is prima, ruikt naar niets en vind ik beter dan Ariel want bij Ariel houd ik waspoedervlekken in de kleding na het wassen.

3 likes

Bij Ariel waspoeder hing er ook een aparte geur aan de kleding (beetje metaalachtig/muf?) mijn man klaagde erover en nu ik ben overgestapt op AH wasmiddel is die geur weg…

4 likes

ohh shit, ik heb net zo’n megadoos ariel waspoeder gekocht, omdat ik af wil van flessen.

Nouja we gaan het meemaken.

2 likes

Ja ik vond die geur niet erg hoor, maar het viel me wel op, mijn man vond het storend (wrs ook ivm coronareukvermogen haha)

3 likes

Nu het hier toch over wasjes gaat. Ik heb nieuwe beddengoed gekocht en daarop adviseren ze dus wassen op 40 graden, ik deed dat normaal op 60 ivm bacteriƫn e.d. Ze zeggen dus dat ze 40 adviseren om krimp tegen te gaan, nu mijn vraag op hoeveel graden wassen jullie je beddengoed?

Ik heb ook geen droger dus moet wel echt aan de wasrek drogen.

1 like

Overtrekken wel 40 maar de hoeslaken die om ā€˜t matras gaat op 60.

2 likes