Huishoudtopic #2

Gebruikt iemand hier zilver of verzilverd bestek? Ik vind dat heel mooi maar weet niet of het goed in de vaatwasser kan en is ook zo zonde als het snel lelijk wordt.

Heb je dat wel eens gebruikt? Ik vind het echt hƩƩl smerig smaken namelijk.

4 likes

Zilver bestek? Ja regelmatig maar heb nog nooit iets geks geproefd. Wat bedoel je precies?

4 likes

Ja gewoon de smaak die het geeft als je het in je mond hebt. Maar als jij dat niet vies vindt is dat geen probleem natuurlijk :slight_smile:

2 likes

Echt zilver kan in de afwasmachine, maar je moet het dan vaker poetsen. En er komen ook wel wat droogvlekken op, die je zo met een doek wegpoetst, maar wie doet dat iedere keer? Ik vind het geen probleem, en als ik gasten krijg, poets ik ze even.

Verzilverd kan ook in de afwasmachine, maar mijn ervaring is dat het vaker moet worden gepoetst dan echt zilver en er komt een tijd dat het er dan af gaat. Dat is niet zo erg voor bestek dat je niet vaak gebruikt (ik heb een setje verzilverd visbestek) maar niet handig voor dagelijks gebruik.

Geen last van rare smaak overigens, natuurlijk na het poetsen wel even goed naspoelen, maar verder geen probleem.

Qua poetsen, ik koop hiervoor Hagerty, en nooit meer Silvo, wat een rotspul is dat.

1 like

Mijn ouders hadden zilver bestek wat volgens mij gewoon in de vaatwasser ging! We aten er alleen mee voor chique dingen en eens in het jaar ofzo poetste m’n vader het dan op.

Heb overigens nog nooit een vieze smaak geproefd hoor! Alleen met gekookt ei, daar hadden we dan een ander lepeltje voor.

5 likes

Met ei inderdaad, mijn oma had speciale lepeltjes voor een gekookt eitje!

1 like

Iemand de typ tegen natte zand vlekken in witte kleding.

Biotex, ossengal zeep en vanish al geprobeerd.

1 like

verzilverd bestek zou ik wel niet in de vaatwas steken, lijkt me toch te risicovol dat je zilverlaagje eraf zal slijten wat zonde is, en waarschijnlijk merk je het niet als ze inox bestek verzilveren ipv messing

Ik doe dat wel hoor. Het water wordt gekookt dus vind er zelf niks ranzigs aan.

Het water uit de kruik geef ik volgende dag weer aan de plantjes :smile:

2 likes

Ja ik doe dit ook. Spoel wel de waterkoker af en toe eens om maar verder hergebruik ik het water gewoon. Ik drink het ook niet op dus zelfs als het ranzig zou zijn… :woman_shrugging:

3 likes

Mijn man heeft onze baby op een stapel natte balderen gelegd, want leuk voor de foto. Ja op droge mooie bladeren ja :sob:

En nu is zowel het broekje als de muts van mn lievelingspakje verpest. Het is wel al beter, maar in beiden zitten nog vlekken die in het echt flink opvallen. Krijg het niet goed op de foto, in het echt zijn het nog veel meer vlekken. Kan echt wel janken erom (hallo hormonen).

@FrauHelga gaat biotex dit oplossen denk je? Dat gebruik jij veel voor buitenspeelvlekken toch? Groene zeep namelijk niet, terwijl ik daar normaal alles ermee uit krijg. Want dan ga ik dat straks even halen. Heb het nu buiten hangen, maar uiteraard is het net weer dichtgetrokken ipv dat het nu in de volle zon hangt.

1 like

Ik snap je frustratie helemaal, zo rot als er vlekken komen op favoriete kledingstukken!
Ossengal zou mijn eerste keuze zijn om mee voor te behandelen (ongeveer 2 uur) en daarna zou ik het minimaal een nacht in de groene Biotex zetten. Kleding in een emmer, flinke scheut groene Biotex en dan handwarm water erbij. Ik zorg er altijd voor dat de kleding helemaal onder staat en leg er desnoods iets zwaars op.
Aangezien het vlekken van buiten zijn, verwacht ik dat ze afbreken als de behandeling lang genoeg duurt. En dan gewoon wassen.

Als dat niet werkt zou ik denk ik Pure Magic proberen van Nancy.

2 likes

Ossengal heb ik, zo’n blok. Nat maken, erop wrijven en dan in laten trekken of in een emmer zetten?

Ga ik dat zo vast doen en dan ff kijken of ik bij kruidvat of plus groene biotex kan vinden. Kan morgenochtned mooi alle witte was en dan schijnt de zon als het goed is wel weer :crossed_fingers:t3:

1 like

Ossengal smeer ik er op omdat dat al wat eiwitten afbreekt. Daar doe ik wat druppels water bij zodat het een beetje smeert. Met de vloeibare variant spray ik rechtstreeks op de vlek en doe ik er geen water bij.

Dat laat ik meestal 2 uur zitten, dan spoel ik het uit en zie ik vaak al veel resultaat. En dan in de Biotex onder water.

5 likes

Bij ossengal maak ik de vlek nat, smeer ik er ossengal zeep op en dan wrijf ik met de stof waar de vlek zit tegen elkaar zodat het een beetje gaat schuimen. Vaak kun je de vlek er zo al zo goed als uit krijgen.

4 likes

Gisteravond had ik trouwens kerrievlekken op de trui van mijn dochter en op die van mezelf, toen ik de opscheplepel uit mijn handen liet schieten. :sob: Ossengal deed wel iets, maar het ging niet geheel weg. De trui van mijn dochter is vrij licht en daar bleef ik vlekjes op zien na de ossengalbehandeling. Toen heb ik er Dreft Max Power op gesmeerd en even laten schuimen en dat werkte! De kleding is daarna op 30° gewassen en de vlekken zijn weg. Ik ben er heel blij mee want kerrievlekken kunnen hardnekkig zijn.

6 likes

Ik was bijna altijd alle vlekken uit kleding met afwasmiddel ipv ander spul, geeft idd hele goeie resultaten

9 likes

Het is er bijna uit :ok_hand:t3: Alleen nog de ergste vlek op de kont was net zichtbaar toen het uit de emmer kwam, maar wel een stuk minder opvallend. Dus heb goede hoop dat de wasmachine + straks drogen in de zon veel gaat doen! Dankjewel!

9 likes

Superfijn! Ik vind het zulk fijn spul. :green_heart: