Huishoudtopic #3

Ik zat de afgelopen 2 jaarafrekeningen op 29 en 26m3.

@Wasbeer Dat klinkt ook echt als veel! Weet je zeker dat je niet ergens een verborgen lekkage hebt? Ik heb ook een jaar een hogere rekening gehad en toen bleek een leiding te zijn doorgerot en te druppelen

Mijn verbruik is trouwens met geen bad, geen zwembadjes vullen, geen vaatwasser

1 like

41m3 is weinig!
Ik zie dat wat ik net zei niet juist is. Waterbedrijf is vorig jaar uitgegaan van een bepaald m3 maar ik zie dat ze in het maandbedrag alsnog met een lager m3 rekenden. Wat betekent dat ik misschien juist moet bijbetalen dit jaar :’)

Kan ook dat ze in de zomer drie keer een zwembad vult en dagelijks de tuin sproeit. Deze cijfers zonder een klein beetje context zeggen niet heel veel.

Volgens Vitens gemiddeld eenspersoonshuishouden 50m3. Ik zat vorig jaar (met tuin die ik dus regelmatig water gaf) op 53m3.

1 like

Waar zat die lek? Ik heb wel in de kruipruimte en op zolder gekeken, daar zag ik niets. Verder in huis zie ik natuurlijk niks en ook niks in het gootsteenkastje.
En ik heb inderdaad geen bad, geen zwembad en geen sproeiers haha

Oh wow wat een lage hoeveelheden?
Ik heb geen bad en ik sproei ook geen tuin dus ik ben zeer verbaasd.
Ik vraag mij af of stadsverwarming er iets mee te maken heeft?
Mijn meter loopt ook gewoon door (langzaam achter de komma) terwijl ik nu al uren de kraan/wc niet heb gebruikt. Is dat bij jullie ook?

Op jaarbasis zit ik nu op 53m3. (Een deel hiervan woonde ik wel samen, maar het lijkt mij alsnog veel voor een appartement met gemiddelde douchebeurt van 5 minuten).

1 like

Dat vind ik best veel! Ik schommel tussen 33-36m2. Ik douche elke dag, heb een vaatwasser, maar geen bad/ zwembad in de tuin.

3 likes

Ja gaat ook om wat zij als gemiddeld verbruik zien uit hun data he, dus logischerwijs zitten daar mensen goed onder en goed boven

2 likes

Bij mij de laatste 3 jaar, 38, 40 en 42 in een appartement

Dit is wel vreemd, gebeurt dat ook als je je hoofdaansluiting dichtdraait? Bij water zou uit in principe ook echt uit moeten zijn zover ik weet

1 like

56m2, maar vraag me nu ook af of er niet ergens een kraan druppelt. Geen tuin, wel een bad. Waar ik uiteraard nooit inzit.

2 likes

Ik had een lek in een leiding in een tussenmuur bij de badkamer. Deze leiding loopt recht naar beneden tot aan de kruipruimte en daar was het nat.
Het hoeft natuurlijk geen lekkage te zijn. Maar het kan geen kwaad om naar je waterverbruik van de afgelopen jaren te kijken en te zien of dat een beetje stabiel is. Zo kwam ik dus achter het lek.
Misschien verbruik je standaard als best veel water. Je bent natuurlijk wel een Wasbeer

@Druppels Ja daarom had ik onder mijn post ook gezet dat ik geen zwembaden vul. En ik sproei dan geen tuin maar heb wel 100+ kamerplanten die het hele jaar door ook water krijgen. Het kan zijn dat het klopt, maar het is nooit verkeerd naar je rekeningen te kijken en de verschillen op te merken. En zuiniger omgaan met water kan ook geen kwaad. Vind jouw naam in dit verhaal trouwens ook heel grappig

3 likes

Bij mij zit het rond de 60, maar ik douche heel lang (en heet). Echt dagelijks veel te lang :joy: Ik weet dat dit slecht is (voor mijn huid én voor de klimaatproblemen etc) en ik wil hier ook echt wat aan doen, maar als ik eenmaal onder die warme douche sta dan vind ik dat zó lekker. Heb het een keer een maand volgehouden en toen was mijn verbruik ook echt een stuk minder.

1 like

Ik hoop dat mijn vraag hier thuis hoort. Is deze pan nog te redden en zoja hoe?

Ik heb m nu al een tijd achterin de kast staan maar hoop dat ik er nog iets mee kan…

1 like

Ik weet niet of de anti-aanbaklaag nog te redden is, maar een ‘zachte’ methode is om de pan op het vuur te zetten met water en een schep soda. Laat dat 5 minuten studeren, tegen de kook aan en dan even van het vuur af laten staan, max 10 minuten. Dan afspoelen en met een zachte spons eventueel nog wat wrijven.

Ik heb het hier over kristal soda, maar blijf erbij, want te lang laten inwerken kan de laag aantasten. Baking soda is zachter, maar werkt ook wat minder sterk, dat kun je ook eerst proberen!

1 like

Dankjewel, ga morgen een poging wagen!

1 like

Ik strooi 's avonds wat baking soda met water op aangebakken plekken en 's ochtends veeg ik ze er zo vanaf met de zachte kant van een sponsje.

1 like

Mijn ouders hadden eens een lek in de kruipruimte. Ze werdej gebeld door het waterbedrijf dat ze veel meer verbruikten dan voorheen. Er kwam iemand dus checken hoe dat kon, want er leek inderdaad iets niet te kloppen met het daadwerkelijke verbruik. De verzekering heeft alle extra kosten hiervoor betaald. Ik denk dat je echt iemand moet laten checken.

1 like

Ik verbruik voor 1 persoon 48 m3
Douche elke dag (max 5 minuten)
Heb geen vaatwasser/zwembad/tuin

Ik vind het toch enorm veel. Ik wil omlaag in verbruik maar ik zou niet weten hoe.

Is dit langzaam zo ontstaan of na een bepaalde keer koken? Heb je hem lang goed kunnen gebruiken?
Zou het kunnen dat de pan niet gelijkmatig is opgewarmd maar in één keer op een te grote pit en/of hoog vuur/warmte is gezet? Dan verbrandt de anti aanbaklaag en dat krijg je niet meer goed. (Ik heb dit ook met een pan, toen ik nog niet wist hoe ik pannen goed moest behandelen en hoe ik op inductie moest koken. Ik heb hem ook nog steeds in de kast staan omdat ik nog hoop op een oplossing:’)).
Kook je op gas, elektrisch of inductie? Want de buitenkant, die schade, lijkt mij extra te verbranden op gas.
Misschien kan creuset je van advies voorzien? Het lijkt mij een dure pan, misschien is er iets van garantie? Geen idee hoe dat werkt.

Dabk allemaal voor de reacties op het waterverbruik.

Ik heb geen kruipruimte dus ik zou niet weten waar ik dan moet zoeken. Het is wel al vanaf het begin dat ik hier woon dat ik niet een heel laag verbruik heb, dus het is niet opeens erg verhoogd waardoor een lek waarschijnlijk is.
(Nu ik erover nadenk verbruik ik denk ik wel veel water tijdens kattenwasjes aan de wastafel en het afwassen zonder teiltje en daarna het sop eraf spoelen).
Maar ik ga het eens bijhouden hoeveel ik verbruik als ik een weekend niet thuis ben, dan kan ik beter zien of er een lek is. Ik ga ook eens naar de hoofdkraan kijken en die dichtdraaien, al zegt mijn huisbaas dat je nergens zelf aan mag komen dus hopelijk maak ik niks stuk :p.

2 likes