Huizen/woningmarkttopic #2

:joy::joy::joy: ik wilde niks zeggen

Kunnen jullie niet een huisjesmelker topic beginnen?

27 likes

Ik weet dat een huis in verhuurde staat enorm drukt op de waarde en je overwaarde nagenoeg niet meer meedoet. Weet niet of dat meespeelt in je nieuwe hypotheek, maar zou sowieso naar een financieel adviseur gaan met jullie situatie.

1 like

Dank voor je antwoord! Dit beseffen wij ons ook inderdaad- koop breekt immers geen huur.
En inderdaad het stuk onderhoud en de verantwoordelijkheden die erbij komen kijken staan ons wel een beetje tegen. We werken allebei gemiddeld zon 60 a 80 uur per week en kunnen niet makkelijk even snel weg. Daarvan zit ik ook nog veel van de tijd in het buitenland voor werk wat het ook niet makkelijk maakt.

Wij denken eraan om aan expats te verhuren en dan voor tijdelijke verhuur te gaan. Maar ik vermoed dat hier ook haken en ogen aan zitten.

die afspraak gaan we ook zeker maken bij een adviseur. De overwaarde hebben we in principe niet ā€˜nodig’ voor onze hypotheek. Dus dan is een voordeel. Ook als we wel zijn woning verkopen dan zou het niet nodig zijn voor een nieuwe hypotheek.

Nou we wonen er dus nog haha. Maar de partij die ons heeft geholpen met de financiering beheert ook huurhuizen. Voor een paar procent van de huurinkomsten zorgen ze voor het verhuurproces en regelen eventuele onderhoudsdingen.

Hoe de contracten eruit gaan zien weet ik dus ook nog niet precies…dat gaan we eind dit jaar bespreken.

Wat betreft de verhuurinkomsten en de hypotheek hebben we hier wel naar gekeken, maar dit was uiteindelijk niet nodig voor het huis dat we gekocht hebben.

1 like

Daar hebben we nog niet aan gedacht- een partij die ook alles omtrent het verhuurproces beheert. Bedankt voor de goede tip! Mag ik vragen via welke organisatie jullie dit doen? Mag ook via PB. mocht je het niet fijn vinden dan hoeft het niet!

Het is geen grote organisatie, dus als het van toepassing is wil ik je wel een berichtje sturen!

Het ligt natuurlijk wel aan de regio. Waar in Nederland ergens wonen jullie (noord/oost etc)

2 likes

Snap ook waar je vandaan komt hoor. We zijn nu voor onszelf ook alle opties aan het overwegen. Wat willen we? Wat kunnen we? Ik vind het ook belachelijk dat wij als ā€˜starters’ zoveel geld kunnen lenen. Ja we werken er hard voor maar een hypotheek van 6 ton zit ik echt niet op te wachten. We kijken ook naar een veel lager budget qua woningen.

Ik vind het een enorm lastig vraagstuk. Want ja moreel is het niet de beste optie mar tegelijkertijd loop ik dan wel inkomsten mis. Als alleen wij dit niet gaan doen gaat de markt niet veranderen. Tegelijkertijd denk ik ook maar als niemand dit doet gaat het ook niet veranderen.

1 like

Noord-Holland!

Oh wij wonen op twee uur rijden afstand en ze zijn vrij lokaal, dus ben bang dat je er niks aan hebt :sweat_smile:.

Maar er zijn vast nog veel meer organisaties die dit aanbieden! Doordat ze een groter aantal huizen beheren hebben ze een voordeel in kosten en kunnen daarom voor een redelijke prijs deze service bieden. Wij hebben besloten dat het ons dat gemak wel waard is in ieder geval.

1 like

Bedankt voor de tip! Ik ga mij hier eens in verdiepen.

2 likes

Ik heb honderd procent niet de money mindset als ik dit zo lees dus dit is vast een hele ā€˜rare’ gedachte, maar als jullie je al aan het nadenken zijn over het kopen van een huis waarom verkoopt hij dat huis niet gewoon op het moment dat jullie daar over uit zijn? Je loopt nu toch geen inkomsten mis alleen maar omdat je het niet verhuurt? Daarnaast zeg je de hele tijd dat je de inkomsten van dit huis niet ā€˜nodig’ hebt voor een hypotheek, maar in de huidige markt heb je een mega gigantisch voordeel op starters als je overwaarde van een huis meeneemt. Dus het lijkt me juist gunstig als hij het verkoopt. En dan hebben starters er ook nog eens profijt, yeahh win win!

8 likes

Wtf. Sorry hoor maar een enorm lastig vraagstuk? En het lastige vraagstuk in deze is dan of je een waarschijnlijk leeftijdsgenoot een hoge huur met weinig zekerheid gaat bieden zodat jij er nóg rijker op wordt (want arm ben je niet met een hypotheek van 600.000)? Je loopt geen inkomsten mis? Het is niet zo dat je overwerkt en je baas je niet betaald. Als je het belachelijk vindt dat je zoveel kunt lenen, verkoopt je vent zijn huis en hoef je niet zoveel te lenen. Ok dat je het overweegt maar ga niet lopen doen alsof dit een heel pittig vraagstuk tussen eten en gegeten worden is. Dat is echt behoorlijk misplaatst.

30 likes

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ze meteen wordt neergezet als een huisjesmelker, of ze het nou wel is of niet. Ze stelt hier een normale vraag en er wordt best onaardig gereageerd, iedereen heeft een ander budget en zoekt naar de manier die voor hem of haar het beste is om te leven, ja ook als dat nadelig is voor andere. Tuurlijk snap ik dat het niet fijn kan zijn als dit gebeurt maar ik snap haar zeker wel. Ze vraagt ook niet wat jullie ervan vinden volgens mij maar enkel hoe zo’n constructie werkt.

19 likes

Ik neem aan dat op zijn huis ook een hypotheek zit, aangezien je het over overwaarde hebt. Ik zou wel even bij de bank checken of je het huis dan überhaupt wel mag verhuren.

Nou iets minder mag ook wel. Nergens schrijf ik dat het voor mij een zaak van leven en dood is zoals je mij nu wel wegzet.
Wij vinden het wel een lastig vraagstuk in de zin van; wat willen we? wat gaan we doen? Ik snap dat de markt enorm krap is maar waar haal je uit mijn verhaal dat ik iemand van mijn leeftijd uit wil knijpen? Dat ik een torenhoge huur wil vragen? Waar staat dit?

Nogmaals ik vraag inderdaad om advies van mensen uit een soortgelijke situatie en hoe zij hiermee omgegaan zijn. Betekent niet direct dat we het zo gaan doen en dat we zijn woning aan gaan houden. We wegen onze opties af en kijken vanuit daar verder. Daarom vraag ik hier naar ervaringen.

5 likes

Ik heb echt nul medelijden. Er wordt hier al dagen gediscussieerd over hoe lastig mensen het op deze markt hebben. Als je dan de ballen hebt om advies te vragen over hoe je precies dat verwerpelijke kan doen waar anderen last van hebben doe je ding. Maar het staat mij vrij om daarop te reageren. Zeker als iemand je daarop wijst en je het wilt laten lijken alsof je verrijken aan een kapot systeem een duivels dilemma is. Een echt duivels dilemma is of je een tijdelijke hoge huur aan je huisbaas die je leeftijdsgenoot is gaat betalen omdat je anders nergens kunt wonen.

@Perzikjes tuurlijk wil je een hoge huur vragen. De lasten die je gaat vragen zijn per definitie hoger als dat het deze persoon zou kosten om het huis zelf te kopen. Anders loont die verhuur niet en heb je het niet over inkomsten mislopen. Je maakt mij ook niet wijs dat je aan expats wilt gaan verhuren omdat je onder de 700 euro wilt gaan zitten. Het is geen liefdadigheid als je eraan wilt verdienen. En nee je zoekt niet express naar een leeftijdsgenoot, maar hoogstwaarschijnlijk komt het daar wel op neer. En al is het een 50’er. Blijft verwerpelijk.

15 likes

Wat een onzin zeg. Ze zegt zelf dat het moreel gezien misschien niet de beste optie is, maar het te doen is om het geld. Dan mag daar toch ook wat van gezegd worden als dat precies samengaat met een van de belangrijkste maatschappelijke problemen voor jongvolwassenen op dit moment. Heeft helemaal niets met budget of onaardig zijn te maken.

3 likes

Yes zit een hypotheek op. We hebben bij de bank navraag gedaan en zij geven toestemming tot verhuur, dus dat zit wel snor. Ik vraag mij echter wel af hoe het dan zit met een nieuwe hypotheek maar dat moet ik aan de adviseur vragen. Ik hoopte dat er mensen in een soortgelijke situatie zaten en die hier meer over konden vertellen. Als in; is dit meegenomen in de huidige financiering?

Als de huidige hypotheek van je vriend niet wordt afgelost, dan komt dit in mindering op je leencapaciteit (en wordt getoetst als een box 3 lening, dus de afslag op de maximale hypotheek is vrij enorm). Daarnaast staat geen enkele hypotheekverstrekker verhuur van de eigen woning toe.

Daarnaast bouwen huurders al vrij snel rechten op, dus mochten jullie de woning toch moeten verkopen (omdat jullie zelf iets nieuws gaan kopen) kan dat een stuk lastiger zijn.

1 like