Huizen/woningmarkttopic #2

Ik heb die punten huurprijscheck gedaan en ze zouden zelfs meer mogen vragen voor onze woning (vrije sector) :eek: wel aardig van ze dat ze dat niet doen haha. Onze huurprijs per vierkante meter is nu zelfs goedkoper dan toen we een sociale huurwoning hadden (allebei Amsterdam) :smiling_face_with_tear:

4 likes

Haha chill! Ik heb 'm ook gedaan voor mijn huis omdat ik benieuwd was wat er uit zou komen en dat was verrassend weinig, gok echt de helft van wat een ‘normale’ huurprijs zou zijn hiervoor haha (maar is geen huurhuis dus ook niet relevant verder)

1 like

Ahja had niet zo lang gezocht maar zag nu ook de post van een andere forummer. Snap het als je ontzorgt wil worden maar zelf doen is dus ook een optie.

Ik ken helaas alleen verhalen van mensen die wel succes hadden maar vervolgens heel vervelende ervaringen hadden met de verhuurder. Zal per verhuurder natuurlijk verschillen hoor maar ik zou het wel tricky vinden (ookal is het je goed recht en vragen ze gewoon te veel etc). Bij de een besloot de huisbaas naar binnen te gaan toen de huurder er niet was en een laptop mee te nemen (regio Rotterdam) en bij een ander besloot de huisbaas dat klachten/reparaties spontaan weeeeeken op de plank bleven liggen waar ze normaal wel vlot waren.

In de brief stond inderdaad een proefberekening met die punten, maar dat was alleen met openbare informatie! Ik zie dat de berekening een stuk uitgebreider hoort, met inbouwapparatuur, recente renovatie enzo. Eerst die maar eens invullen. En wellicht de verhuurder dan mailen, joh, ik kom op dit bedrag uit, hoe zijn jullie op de huur gekomen. We wonen super prettig, dus het is helemaal niet mijn bedoeling om gelijk keihard de verhuurder voor de rechter te slepen, maar ja, als wettelijk vast ligt dat de huur 400 euro naar beneden moet?

Pff, dit is allemaal nog een beetje nieuw voor mij, heb jarenlang sociaal gehuurd, dus heb hier nooit over nagedacht.

3 likes

Maar met bijbehorende mega lage rente toch?
Die gaan ook weer omhoog, dus al met al kom je waarschijnlijk op dezelfde maandlasten ergens?

3 likes

Rente stijgt toch juist, althans hier in België. Hoorde van een paar ex-collega’s dat er op 3-4 maanden verschil bijna een verdubbeling is.

Same… niet een fijn idee, ook dat je niet weg ‘kan’, mochten de huizenprijzen gaan zakken.

1 like

Hier is 't al verdubbeld inderdaad.

Ik ben juist bang dat wij er net tussen zitten, en nog voor flink aangekocht en hogere rente.

En dan dat wij minder voor ons huidige huis krijgen. Dus wil het zsm op de markt hebben.

Oke maar komt er weer een mondiale bankencrisis à la 2008 aan waardoor de markt als een plumpudding inzakt? Zo’n scherpe daling als toen komt er anders niet natuurlijk.

2 likes

Wat @anon13937616 zegt.
Ze is bang het op de piek qua prijs gekocht te hebben, maar daarbij kocht ze het wel op het dieptepunt qua rente…
Straks betaal je misschien minder, maar met hogere rente.

Daarbij dacht ik dat het haar om de kosten zou gaan, niet wat er gebeurt als ze het moet verkopen over x aantal jaar.

Nou ja van 2004-2010 zat ie er ook vrij lang boven, ik zou even geduld hebben dan

1 like

Oh dit is inderdaad een hele andere manier om er naar te kijken! Ik wist ook helemaal niet dat je die rest schuld kon meenemen naar je volgende woning! Logisch ook eigenlijk, zolang je de hypotheek maar betaald. Ik dacht dat de bank dan gewoon langskwam om die 20k handje contantje op te eisen hahaha

2 likes

Ik weet niet of dat nu nog kan, je kan nu toch ‘slechts’ 100% van de taxatiewaarde financieren?

2 likes

Ik denk dat de piek nu is aangebroken/gestart: de huizenprijzen dalen nog niet maar de rente stijgt dus mensen betalen al meteen meer aan hypotheek en rente.

2 likes

Huh? Ik snap dit verhaal niet zo: a. Deze mensen hadden een hypotheek. Dat huis kostte hen dus ineens 300 euro oer maand meer. Je moet wel lekker in je financiën zitten als je dat niet een probleem ziet. Als wij aan het einde van de rit bovenop wat we al betalen ook nog 300 euro de maand verlies hebben gedraaid is dat echt niet ineens ‘de kost van wonen’. Immers: die betalen we al in de rente van onze hypotheek en maandelijkse lasten.

B. Ze kopen een huis van 300.000 euro, de bank wil 280.000 terug en je woningwaarde is 260.000. Je nieuwe hypotheek is dan 320.000 euro. Dat krijg je nu in beginsel niet meer rond. Dat je zegt: we hebben 300.000 geboden maar willen een hypotheek van 320.000 euro om de restschuld van het vorige huis te dekken.

Edit: het klinkt nu als een soort geruststelling, maar de enige reden om hier chill mee te zijn en dit zo te zien is toch gewoon wanneer je het geld hebt liggen en die restschuld je eigenlijk dus niet echt raakt.

5 likes

Ja eens.
Ik heb dit zelf aan de hand gehad, maar kreeg toen mijn appartement (achteraf gelukkig!) niet verkocht. Als dat wel gelukt was, had ik ongeveer 15.000 euro zelf bij moeten leggen. Ik ging geen nieuwe hypotheek aan dus had het echt zo van mijn spaarrekening moeten halen. Ik denk daarnaast dat je het nu niet meer zo maar in je hypotheek mee zou kunnen nemen.
Bovendien had ik al die jaren dat ik er woonde al maandelijks gewoon de hypotheek betaald, dus een rekensom van 15.000 gedeeld door x maanden is een schijntje zou bij mij echt wel pijn hebben gedaan. Dat zijn gewoon extra woonlasten waar je niet op gerekend hebt.

1 like

Ik heb even wat over gelezen, en het mag geloof ik nog steeds, de restschuld mee financieren in de nieuwe hypotheek. Je moet dan idd wel meer zijn gaan verdienen, en je nieuwe huis moet duurder zijn. Overigens kreeg je in die tijd ook nog eens fiscaal voordeel uit je rest schuld omdat je hem af mocht trekken van de belasting (dit om de huizenmarkt te stimuleren gok ik?). Dit is nu niet meer zo… maar denk dat het punt is dat idd restschuld niet het einde van de wereld is, in bepaalde omstandigheden. Wel alsnog heel veel vervelend natuurlijk

3 likes

Ik snap wat je bedoelt als in: alles op de markt beweegt mee dus het is allemaal relatief. Denk er alleen anders over qua voorbeelden die je geeft. Ik ken ook verhalen van mensen bij wie een restschuld toch wat minder positief uitpakte.

2 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Huizen/woningmarkttopic #2 (Deel 3).