Huizen/woningmarkttopic #2

Gefeliciteerd! Indien er sprake is van studieschuld zou ik bij duo alvast het overzicht opvragen. Wel een beetje vreemd trouwens, want wij moesten dat dus doen en toen kregen we na meer dan een week een mail terug dat ze dat niet meer doen, maar wel een bevestiging van de oorspronkelijke schuld. Die mail hebben we doorgestuurd en toen was het goed. Maar duurde dus best lang.
Verder zou ik alvast een werkgeversverklaring opvragen.

4 likes

Wij kregen een heel stappenplan van onze hypotheekadviseur, maar dat was helemaal gebaseerd op onze situatie. Heb je misschien ook een adviseur waaraan je dit kan vragen? En verder heeft onze aankoopmakelaar inderdaad geholpen met wat we moesten doen voor het huis zelf, zoals de taxatie regelen

3 likes

Bij ons hielp de hypotheek adviseur met dit alles. Stuurde ons overzichtjes met dingen die hij nodig had en als ik niet wist hoe ik eraan kon komen belde ik hem en legde hij het uit. Heb die arme man wel 100x gebeld denk ik.

Gefeliciteerd!!

Drnk dat deze wel veel dekt. Mocht je onregelmatigheids toeslag krijgenn, bij ons wilde ze deze gespecificeerd hebben per maand.

4 likes

Als je het niet voelt dan moet je het niet doen. Misschien even op iets anders focussen en de zoektocht pauzeren.

6 likes

Hoe willen ze dat gespecificeerd dan? Want verschilt bij mij echt compleet per maand :sweat_smile:

Thanks ladies. Onze hypotheekadviseur heeft vanavond idd een heel groot deel verhelderd. Zijn al ver op weg!

7 likes

Wij gaan maandag weer bieden en heb hier wel goede verwachtingen van. Maar stel we krijgen het huis, wanneer zeg je dan je huur op? Je wilt uiteraard wel zekerheid dat je het huis ook echt krijgt en dat alles rond komt, anders sta je op straat? Onze huurbaas is wel flexibel gelukkig, als we iemand kunnen voordragen hoeven we niet rekening te houden met onze opzegtermijn dus dat scheelt. Het koophuis kan zsm worden opgeleverd want de bewoonster woont er al een tijdje niet meer. Vind het heel lastig plannen!

Vind het ook wel eng om nu te kopen. We huren nu all-in en na al die horror verhalen over energieprijzen durf ik eigenlijk niet eens te kijken hoeveel het ons per maand zou kosten :smiling_face_with_tear:

Tip: als er nog verbouwingen moeten gebeuren, schat dan overlap ruim in. Je wilt inderdaad niet in de situatie komen dat de verbouwingswerken 2 maanden vertraging oplopen, en je op straat staat omdat de nieuwe huurders al het contract getekend hebben

7 likes

Ik zou niet te strak plannen. Hoever ben je met je financiering? Alleen daarom zou ik zelf de sleuteloverdracht pas over op zn vroegst 6 weken doen. En dan idd nog te tijd om te klussen/verhuizen. Zou nog ff wachten met je huur opzeggen

2 likes

Wij hebben half juli het koopcontract getekend, hadden voor het einde van juli de financiering rond en het rapport van de bouwkundige keuring in handen (dat hadden we ook als ontbindende voorwaarde). Daarna hebben we de huur pas opgezegd. Dat was ruim zat bij ons, want we hadden een opzegtermijn van 1 maand en wilden eind oktober oververhuizen.

Hoeveel tijd je wilt klussen na de sleuteloverdracht, is afhankelijk van wat je allemaal wilt doen voordat je in de woning trekt en welke risico’s je loopt op vertraging in je klusschema. Wij hadden twee weken klustijd ingepland en mijn ouders beschikbaar om twee weken lang te helpen. Letterlijk alles moest worden geschilderd (muren, plafonds, binnenkant kozijnen, plinten, deuren, etc), maar in die twee weken hebben we ons gefocust op het woongedeelte en onze slaapkamer. Zouden we problemen in de woning zijn tegengekomen waar we direct wat mee moesten, dan hadden we de planning direct al niet gehaald.

4 likes

@Frambozentaartje @slurfhondje @anon80856196 @1103 Bedankt allemaal! We hoeven gelukkig geen gekke verbouwingen te doen, een deur vervangen door een muurtje, wat schilderwerk en een vaatwassers plaatsen (wellicht keukenkastje laten wrappen en andere handvaten). Dus dat valt gelukkig heel erg mee. Vind het zo lastig inschatten met die financiering etc., maar ik gok inderdaad dat het dan gewoon goed komt door net zoals jullie advies nog wat ruimte ertussen te laten. Hier in de stad is de huurmarkt ook absurd, dus ik gok dat we zo andere huurders hebben gevonden.

Bedankt voor alle adviezen!

2 likes

Voor de mensen die recent een hypotheek hebben aangevraagd: hoe lang duurde het bij jullie voordat je de BKR-uitdraai binnen had? Ik heb het vrijdagochtend aangevraagd en snap dat het nu weekend is, maar zit me een beetje af te vragen of ik kan verwachten dat het er maandag of zo al is of dat daar wel een week of meer overheen gaat… Ze schrijven “binnen enkele dagen” maar dat vertelt me niet zoveel haha

4 likes

Ik kreeg het dezelfde dag!

2 likes

We hebben een bod! Oh man zo blij. Vandaag zijn er ook nog een paar mensen geweest te kijken, dus we wachten nog even verder af. Maar wat een geruststellend idee

26 likes

Oh te gek! Heeft geholpen dus dat rondbellen van de makelaar??
Hopelijk zijn er kijkers van vandaag die ook nog een bod willen uitbrengen.

Het kan ook zo raar lopen he? :grinning:

3 likes

Heel fijn! Hoelang staat jullie huis nu te koop?
Ons appartement staat ook te koop(nog niet lang) maar ik vind het ook rete spannend!

3 likes

Nog niet zo lang! 2 weken geleden op Funda gezet.
Maar we krijgen de sleutel van ons nieuwe huis in mei al, vandaar dat er een beetje druk op zat (ook met de stijgende rentes)

2 likes

Ik heb ff advies nodig. Mijn ex wil mij uitkopen uit onze woning, die (denk ik) zeker een ton meer waard is dan toen we hem kochten. Hij heeft geen 50k liggen en stuurt dus steeds aan op minder, en hij speelt het echt op gevoel (vriendschappelijk, goed uit elkaar gaan, onderling regelen, snel gefixt). Ik denk dat hij prima de hypotheek kan ophogen om mij het geld te geven waar ik recht op heb, het wordt dan ff krap voor hem maar dan heeft ie alsnog een woning op zijn naam en ik niet. Ik had vandaag een gesprek met hem en een adviseur (de boekhouder van mijn ex zijn vader) die zogenaamd objectief was maar zijn ‘advies’ was vooral gunstig voor mijn ex en niet voor mij. Het is me echt wel wat waard om dit rustig en zonder ruzie en gedoe op te lossen, maar niet tienduizenden euro’s waar ik gewoon recht op heb. Maar wat de fuck moet ik nu doen?? Zelf naar een adviseur stappen, zonder mijn ex? Heb dit allemaal nog nooit gedaan dus ik voel me een beetje verloren.

6 likes

Ik zou een taxatie door een onafhankelijke makelaar laten doen om de overwaarde te bepalen. En dit bedrag aanhouden.
Is het ook niet zo dat als je afspreekt dat hij je voor minder uitkoopt dat dit als een schenking wordt gezien voor de belastingdienst? (Ik weet dit niet helemaal zeker) Maar ik zou sowieso niet akkoord gaan met minder!

27 likes

Wat @Softijs zegt. Onafhankelijke makelaar laten taxeren.

Die adviseur van je ex is niet onafhankelijk. Hij heeft de schijn al tegen. Relatie met 1 van de partijen.
Ik zou zakelijk blijven en geen geld laten liggen voor geen gedoe/lieve vrede. Je hebt recht op dat geld, zeker in deze markt.
Anders huis te koop zetten en dan mag ie mee bieden met andere kopers. Hij heeft sowieso al voordeel door jou uit te kopen.

Ik weet niet of een advocaat oid nog iets kan betekenen. Of eigen adviseur.

Collega van mij had dit ook, ex wilde hem ook uitkopen (die had rijke ouders die wel zouden betalen). Maar uiteindelijk huis toch verkocht en winst gedeeld, leverde beide partijen meer op.

10 likes