Ja of woningruil met behoud van lage huur bij scheefwonen.
Ze betalen nu nog rond de €500 voor een woning met tuin, 4 slaapkamers en zolder.
Mijn ouders hetzelfde. Het zou het beste voor ze zijn als ze nu gelijkvloers kunnen gaan wonen, maar het wordt echt veel duurder, plus dat ze hun huurwoning terug moeten brengen naar de originele staat en er zit nogal wat hak en sloopwerk dan in en via de woningbouw laten doen kost duizenden euro’s. Nu hebben we al wel gezegd dat wij met liefde met de sloophamer komen, maar dan blijft het probleem van een duurdere huur natuurlijk wel gewoon bestaan.
Denk je dat als de hypotheekrente gaat stijgen, de huizen goedkoper worden? Of bedoel je dat niet? Gezien er natuurlijk nog een flink huizentekort is. Ik heb hier geen verstand van hoor, maar vroeg me af waar jij aan zat te denken
Ik heb geleerd in een podcast dat er drie peilers zijn: baanzekerheid, rente en eventuele woningtekorten/overschot. Als twee van deze peilers aangedaan worden, dalen de huizenprijzen. Dus economische crisis, weinig baanzekerheid/veel ontslagen zou an sich niet zorgen voor lagere prijzen. Een oplossing voor het tekort ook niet, zolang de rente laag blijft en er baanzekerheid blijft.
Maarja, in hoeverre dit klopt is de vraag
Nee @anon50301661 je snapt het niet beleggers zijn niet de schuldigen, gewoon een effect van het beleid.
🥲
Weer een nieuwe ervaring. Was net een huis bekijken en er is geen afspraak over het bod. Dus het is gewoon de eerste gek met iets leuks en de komende twee dagen zijn er nog meer bezichtigingen.
Pfff ik raak echt zwaar gedemotiveerd van de zoektocht. Bij een leuk huis gekeken waar we een bod op uit willen brengen. Als we vandaag een “goed” bod zouden doen kunnen we inschrijving voorkomen. Maar onze aankoopmakelaar gaf aan dat ons bod en voorwaarden niet goed genoeg zou zijn om dat te vermijden en überhaupt waarschijnlijk niet. Huis van 525. Wij dachten aan iets van 560 bieden. Maar wel onder voorbehoud, met dit bedrag durven we het risico niet aan. Ze dacht dat het voor 600 weg zou gaan en meerderheid zonder voorbehoud ging doen. Pff krankzinnig Ben er helemaal klaar mee
Een vriendin heeft na heel lang twijfelen een nieuwbouw tiny house apprtement (25 m2) in Amsterdam gekocht voor 240k en ik dacht dat ze gestoord was. Maar nu denk ik, ja gelukkig heb je dat wel gedaan.
Ligt een beetje aan de indeling. Ik heb ooit in een appartement van 28 m2 gewoond. Aparte slaapkamer, dus geen studio. Na mij hebben er alleen maar stelletjes gewoond, ik zou gek worden
@Neroli achteraf een goede deal, maar je weet het niet.
Overigens zijn we qua bod als 3e geëindigd, jammer maar helaas. Heb ook geen zin om er zoveel voor te betalen. Misschien stoppen we wel weer. Ben er helemaal klaar mee. Eigenlijk hoop ik dat het allemaal instort en het fucking laag getaxeerd wordt en dat die hoogste bieder de financiering niet rond krijgt.
Je hoeft er geeneens stokoud voor te zijn. Vijf jaar geleden heb ik, tegen mijn zin, een huis gekocht waar ik niet eens zo graag wilde wonen (maar mijn vrije sector huurwoning werd letterlijk onbetaalbaar). Simpele jaren '70 woning, 192.000 betaald, wat ik met heel, heel veel moeite en spaargeld van jaren kon lenen. Zojuist de taxatie van de makelaar binnen: geadviseerde vraagprijs 425, verwachtte opbrengst 450-465. Dat is toch gewoon alsof je meedoet aan een loterij? In vijf jaar! Hoe bizar. Natuurlijk heb ik niks aan die overwaarde want alles kost nu mega veel, en dat geldt voor al die 55-75 jarige ook, maar ik woon wel redelijk betaalbaar en heb blijkbaar een bizar goede investering gedaan op achteraf precies een goed moment. En nu voel ik me net Ronald uit dat artikel, dus alvast sorry naar iedereen die nu op het punt is waar ik 5 jaar terug was, en die een heel andere woningmarkt voor zich heeft…
Nee volgens mij noemden ze het een studio met nog iets hips erachter.
Maar ja, het is wel zeker een woning voor singles. En zij heeft nu een “betaalbare” woning in Amsterdam, waar ze werkt en dus geen reistijd meer heeft.
Daar vlak naast verkopen ze ook woningen van 1 milli van 250m2. En dan vraag ik me af of ze echt niks kunnen bouwen wat ertussen valt?
Oke ik voel me echt genaaid. We zijn vanochtend bij een huis wezen kijken en gaan een bod doen. Ons makelarenkantoor is deze week dicht vanwege vakantie en er is daardoor een achtervang geregeld met een ander kantoor, waar wij met vragen en voor advies terecht konden. Die makelaar zou ook met een eigen klant naar dit huis gaan kijken
Heeft hij ons dus gevraagd naar ons financieringsvoorbehoud en hoe we erin stonden. Wij aangegeven hoe en wat en dat we graag een bouwkundige keuring willen. Om vervolgens aan te geven dat hij onze eigen makelaar van vakantie gaan bellen, omdat hij zijn eigen klant gaat bijstaan in “het spelletje”. Want die willen ook bieden Like eh ja, maar had je dat niet moeten doen vóórdat je de details bij de concurrentie wegvroeg in de hoedanigheid van vervangend aankoopmakelaar?
40% is echt echt echt belachelijk. En ondertussen allemaal ‘influencers’ die in posts en podcast gaan uitleggen hoe geweldig het is als je ‘beleggingspanden’ koopt. Nee, in deze tijd is het niet geweldig. Alleen geweldig egoistisch.
Ik heb pas een appartement gekocht en hoorde later dat buren het hebben gehuurd ipv hebben gekocht. Ging dus eens kijken online hoeveel verhuurders voor zo’n soort appartement vragen. Echt belachelijk gewoon. Sommige vragen incl VVE zo’n €300 meer dan dat wij betalen en wij betalen al veeel omdat we het dus op een toppunt hebben gekocht. Gok dat de eventuele hypotheek op die huizen veel lager is omdat het in veel betere tijden is gekocht.
Edit: @Shaaar wow, dit is echt niet oké! Kan je daar geen klacht ergens over indienen want dit is gewoon echt niet fair. Snap dat je je zo voelt.
Ja ik twijfel ook echt of we niet beter kunnen stoppen met de zoektocht… We wonen in een leuk huis, het is wel een huurwoning, maar het is wel op een toplocatie en huur is niet zo hoog. Maar aan de andere kant er is een tekort aan woningen dus misschien dat deze situatie nog wel jaren gaat duren en balen we dan heel erg dat we nu niet zijn ingestapt?! (edit: als we überhaupt een woning vinden in deze tijden…)
Ja echt bizar kut. Het daalde ook pas na het gesprek in dat hij dus best wel essentiële informatie voor zijn klant heeft opgedaan.
@kleinmeisje we gaan sowieso bij onze eigen makelaar aangeven dat dit ons dwars zit. Als het niet zo’n machtspelletje was geweest hadden we misschien overwogen er meer mee te doen. Maarja dat voelt als je eigen kansen in de stad vergooien. Want onze eigen makelaar zag er blijkbaar ook geen probleem in dat deze makelaar twee klanten bij hetzelfde huis zou begeleiden (waarvan er slechts één echt zijn klant is)
Ja en je gaat het toch steeds inrichten, bedenken hoeveel tegels je allemaal uit de tuin gaat slopen, met welke kleur verf je de lelijke spreuken van de muur gaat bedekken. Je hebt wel die emotionele investering, je moet jezelf er wel zien wonen.
Inderdaad ook heel raar van jullie eigen makelaar, ik heb altijd begrepen dat je niet twee klanten bij hetzelfde huis mag bijstaan. Echt nasty trouwens dat die andere makelaar zo heeft lopen vissen naar jullie situatie, daar zou je nog best wat mee kunnen doen aangezien dat los staat van jullie eigen makelaar.
Wat gaan jullie nu doen?
in sommige steden zijn ze hier wel mee bezig. ‘‘Van Groot naar Beter’’-acties, waar vaak wel een klein bedrag op komt ivm bijv. modernere voorzieningen maar ik geloof dat het max. 50euro pm is.
Goeie actie!
Moeten de oudjes wel willen, want 10 jaar geleden wilden ze wel. Maar ondertussen roesten ze vast in het huis