Vind het een vrij laffe take. Blijft natuurlijk de Corrie. Mooie fantasie. Ik geloof best dat met herverdeling fors meer mensen in Nederlandse huizen passen, maar wat ga je dan doen? Aanwijzen wie kleiner moeten gaan wonen? De gemiddelde boomer spuugt op de jongere generaties als het om welke vorm van welvaartsverdeling dan ook gaat. Die gaan echt niet vrijwillig ruimte maken in hun luxe jaren 30 woning ooit gekocht voor drie appels en een peer.
Gefeliciteerd! Op op insta op hashtag nieuwbouw en vindt er veel inspiratie en mogelijkheden.
Wij hebben ook bovenlichten laten vervallen, luxere deuren, veel extra lichtpunten (ook aan de wand, erg mooi met een wandlamp!) En er is zoveel om op te letten.
Denk idd dat je wel moet rekenen op 70-50k bovenop de VON prijs, zoiets hadden wij ook wel. En zulke gekke keuzes hebben wij niet eens gemaakt haha.
Gefeliciteerd! Wij hebben vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht (ze zijn nu nog aan het bouwen), en er is dus een hele nieuwbouw instagram-scene, haha. Ik heb een apart nieuwbouwhuis account aangemaakt en ik volg zoân 400 andere nieuwbouw accounts, als je mijn account wilt DM me maar
Verder qua tips, dat is zo lastig. Laat je vooral niet gek maken! De projecten zijn heel erg van: koop een keuken, koop een badkamer, maar in principe hoeft dat allemaal volgens mij nog niet zo. Wij hebben bijvoorbeeld direct een badkamer gekocht bij de aannemer, en na 6 maanden kregen we te horen dat de tegels niet meer leverbaar waren. Omdat het destijds allemaal met strakke deadlines moest, was ik bang dat we nu te laat waren. Maar de badkamerman gaf aan dat we nog wel even de tijd hadden, dus toen dacht ik wel van: ehhh oke, miss toch met te veel haast de eerste keer de badkamer uitgezocht.
Qua meerwerk hebben wij een uitbouw van 2,4m, laten we de bovenlichten weghalen en hebben we iets luxer deurbeslag. We gaan uiteindelijk zelf (niet via de bouw) nog een douchewand plaatsen, een nieuw badmeubel (dat was via de bouw absurd duur) en zelf dakramen (laten) plaatsen (we kunnen zelf 2 dakramen laten plaatsen, zelfde merk, zelfde grootte, voor de prijs van 1 dakraam via de bouw).
Oke lang verhaal. Ik ben dus echt heel enthousiast haha.
Edit: zie nu dat de instagram-tip vaker is gegeven!
Gelijk goed in kaart brengen hoeveel geld je kunt sparen, wat meerwerk kost en wat dat kost om later alsnog te doen.
Houd er ook rekening mee dat aannemers het enorm druk hebben en aardig wat geld kunnen vragen voor een verbouwing. Als jullie een uitbouw kunnen betalen, raad ik je dat zeker aan om het direct te doen. Achteraf is een uitbouw ontzettend duur. Ook vanwege de vloerverwarming. Als het mogelijk is om het huis met een vrbril te bekijken, zeker doen! Wij hebben daardoor besloten om alsnog de badkamer te vergroten. Zo blij mee nu.
Zijn jullie handig? Want dan zouden jullie veel dingen ook zelf kunnen doen, zoals een zolderindeling bijvoorbeeld. Als je dat niet bent, dan is het misschien handig om dat direct te laten doen. Wij zijn niet handig en een extra kamer is niet nodig op dit moment, dus we sparen nu voor een zolderindeling (die laten we doen door een aannemer). Achteraf had ik het wel direct door de bouw laten doen.
Kijk ook of jullie gebruik kunnen maken van collectiviteitskorting met waterontharders, schuttingen etc. Vaak is een facebookgroep dan handig.
Wat fijn zeg, gefeliciteerd!! Was er veel animo?
Mijn vriend en ik horen morgen of we zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning⊠Het is op een gunstig gelegen plek in een bekende stad, dus we schatten onze kansen bijzonder laag in en verwachten niet dat we erbij zitten. Maar toch is het nog een klein beetje spannend.
Mijn ouders huren een eengezinswoning. Daar ben ik in opgegroeid.
Mijn zus en ik zijn beiden al jaren het huis uit en mijn vader is slecht ter been.
Als kind hebben wij in een flat gewoond. Deze zijn gerenoveerd en hebben grotere balkons gekregen.
Mijn ouders hebben het idee gehad om weer terug naar de flat te gaan. Ruim, gelijkvloers mooi uitzicht.
Maar⊠dan gaat de huur zoveel omhoog dat kunnen ze met hun pensioen niet meer opbrengen.
Ze wonen nu al zo lang in het huis dat de huur alleen door inflatie gestegen is.
Maar als ze woningruil gaan doen en een gezin de ruime woning geven met tuin dan kost mijn ouders dat veel geld.
Dus blijven ze lekker zitten.
Wooow wat een meevaller, gefeliciteerd!!
Dit inderdaad. Ik ken genoeg mensen die al 30 jaar in een sociale huurwoning (eengezinswoning) zitten. Ze betalen iets van 600 euro aan huur. Mochten ze nu naar een benedenwoning gaan, dan moeten ze 750 minimaal betalen. Tja dat doe je natuurlijk niet met het zicht op je pensioen. Dus blijven die mensen in een eengezinswoning totdat ze niet meer kunnen. Ik snap het, maar het is natuurlijk ontzettend krom. Een ouder echtpaar dat een huis bewoont met drie slaapkamers⊠daar kan een gezin met kinderen in
Zo wat fijn! Hebben de eerste mensen het afgewezen dan?
Lekker genieten vandaag van het nieuws!
Dit hebben mijn schoonouders ook. Als je huurt en je gaat na 20 jaar later kleiner wonen, kost dat je ook nog geld, terwijl je als je dit nu van een koophuis naar een kleiner koophuis doet je er alleen maar rijker op wordt
Het zou mooi zijn als al die problemen in één keer worden aangepakt. Dus met die herverdeling ook meteen zorgen dat appartementen niet meer door kut-huisjesmelkers voor de hoofdprijs worden verhuurd. Dan is het voor boomers ineens veel aantrekkelijker om weer in bijvoorbeeld een flatje te gaan wonen waardoor de gezinswoningen vrijkomen voor daadwerkelijke gezinnen.
Ja of woningruil met behoud van lage huur bij scheefwonen.
Ze betalen nu nog rond de âŹ500 voor een woning met tuin, 4 slaapkamers en zolder.
Mijn ouders hetzelfde. Het zou het beste voor ze zijn als ze nu gelijkvloers kunnen gaan wonen, maar het wordt echt veel duurder, plus dat ze hun huurwoning terug moeten brengen naar de originele staat en er zit nogal wat hak en sloopwerk dan in en via de woningbouw laten doen kost duizenden euroâs. Nu hebben we al wel gezegd dat wij met liefde met de sloophamer komen, maar dan blijft het probleem van een duurdere huur natuurlijk wel gewoon bestaan.
Denk je dat als de hypotheekrente gaat stijgen, de huizen goedkoper worden? Of bedoel je dat niet? Gezien er natuurlijk nog een flink huizentekort is. Ik heb hier geen verstand van hoor, maar vroeg me af waar jij aan zat te denken
Ik heb geleerd in een podcast dat er drie peilers zijn: baanzekerheid, rente en eventuele woningtekorten/overschot. Als twee van deze peilers aangedaan worden, dalen de huizenprijzen. Dus economische crisis, weinig baanzekerheid/veel ontslagen zou an sich niet zorgen voor lagere prijzen. Een oplossing voor het tekort ook niet, zolang de rente laag blijft en er baanzekerheid blijft.
Maarja, in hoeverre dit klopt is de vraag
Nee @anon50301661 je snapt het niet beleggers zijn niet de schuldigen, gewoon een effect van het beleid.
đ„Č
Weer een nieuwe ervaring. Was net een huis bekijken en er is geen afspraak over het bod. Dus het is gewoon de eerste gek met iets leuks en de komende twee dagen zijn er nog meer bezichtigingen.
Pfff ik raak echt zwaar gedemotiveerd van de zoektocht. Bij een leuk huis gekeken waar we een bod op uit willen brengen. Als we vandaag een âgoedâ bod zouden doen kunnen we inschrijving voorkomen. Maar onze aankoopmakelaar gaf aan dat ons bod en voorwaarden niet goed genoeg zou zijn om dat te vermijden en ĂŒberhaupt waarschijnlijk niet. Huis van 525. Wij dachten aan iets van 560 bieden. Maar wel onder voorbehoud, met dit bedrag durven we het risico niet aan. Ze dacht dat het voor 600 weg zou gaan en meerderheid zonder voorbehoud ging doen. Pff krankzinnig Ben er helemaal klaar mee
Een vriendin heeft na heel lang twijfelen een nieuwbouw tiny house apprtement (25 m2) in Amsterdam gekocht voor 240k en ik dacht dat ze gestoord was. Maar nu denk ik, ja gelukkig heb je dat wel gedaan.