Huizen/woningmarkttopic #2

Ik kan nog wel een reden bedenken waarom expats interessant kunnen zijn: ze blijven vaak tijdelijk, waardoor je niet jaren alleen maar indexering kan vangen, maar elk(e) (paar) jaar de huur weer fors met de marktstijging omhoog kan laten gaan.

Edit: maar of dit in de praktijk echt een overweging is, weet ik niet.

4 likes

Ah zo. Ja ik ken veel expats die die voordelen niet hebben, dus daar dacht ik niet aan. Wel vervelend ja, vooral als je buurt populair is bij expats.

Heb maar even gegoogeld op de verhuurder waar we zelf ook onze woning huren en laten we het erop houden dat ze vooral erg happy worden van expats omdat ze dan extra kosten kunnen vragen voor het in orde maken van woningen. Is het eerlijk nu de woningmarkt zo’n zooitje is? Ik weet het niet, maar je ziet maar wel weer dat alles om geld draait.

Ik heb trouwens aan onze aankoopmakelaar gevraagd hoeveel hij denkt dat ons appartement zal kosten en hij zei 450.000 :grimacing: dat willen we niet betalen dus laat maar. Hij heeft het trouwens niet gezien en ik denk dat het wel iets minder is door de afwerking, maar wij hoopten een ton minder en dat zal er niet af gaan.

Ik herken je gevoel rondom de overwaarde hoor. Maar ik vond het toch opmerkelijk dat het eisen van een boete in een vooraf volkomen duidelijke situatie (je weet als koper wat het risico is, dat kan je opzoeken, dat laat je onderzoeken) voor veel mensen een no go is. Terwijl het innen van ton(nen) van diezelfde koper puur omdat dat de markt is iets is waar men niet geneigd is om coulance in te tonen. Is natuurlijk ook complexer dan dat (je geeft niet zomaar een ton weg). Maar in feite gaat het beide om onmenselijke bedragen en heb je over de een (de overwaarde van de verkoper) als koper nog veel minder overzicht dan over de ander (een eventuele boete als je je zaken niet op orde hebt).

Ik voel me overigens wel best kut over de overwaarde. Merk dat ik het klote vind dat mijn huizenplezier niet deelbaar is met vriendinnen in dezelfde levensfase met dezelfde wensen.

3 likes

Echt bizar dat dit soort constructies nog steeds kunnen en waarschijnlijk ook altijd blijven dankzij de vvd

Maar die mazen kan de regering wel actief onmogelijk maken. Dat doen ze bij schenk- en erfbelasting wel heel actief. De reden waarom ze dat voor bedrijven niet doen is wel echt politiek gedreven. Nederland moet aantrekkelijk zijn voor bedrijven. Dat heeft ook wel voordelen, want het creĂ«ert ook een hoop werk in Nederland (zelfs als het ‘holle’ bedrijven zijn zonder werknemers, zorgt het alsnog voor werkgelegenheid in Nederland, o.a. voor mij hehe). Maar dat weegt natuurlijk niet op tegen al dat gemiste belastinggeld. Volgens mij zitten sommige politici gewoon dik in de zak van dat soort bedrijven. Als ze al die bedrijven, waaronder Blackstone, gaan belasten dan gaan die bedrijven natuurlijk ook wel gewoon weg uit Nederland. Het is dus niet zo dat we ooit belasting van ze zouden kunnen innen, maar dan zouden ze in ieder geval geen schade meer aanrichten in Nederland. Lang verhaal kort: het is echt wel beleid en zodra een slim iemand een maze in de wet heeft gevonden, kun je dat vaak gemakkelijk met een wetswijziging dichtzetten.

3 likes

Ik kon niet vinden of dit hier al gedeeld was, maar dit is even leuk als treurig.

4 likes

Haha heel veel fun hiermee. Leuk om door te sturen naar mijn boomer ouders en zwager die vinden dat we overdrijven en wel een goedkoper huis zouden moeten kunnen vinden :grimacing:

6 likes

Confronterend :sob:

ABP is de grootste NLse aandeelhouder van Blackstone :sob: 300 euro per maand van mij naar huisjesmelkers en fossielebrandstoffen :+1:t2:

8 likes

Wij hebben ons huis bijna een jaar geleden gekocht. Exact hetzelfde huis staat nu voor 1.5 ton meer te koop en een huis dat in m2 half zo groot is als dat van ons voor 20K meer dan bij ons de vraagprijs was. Vind het zo zo zo bizar want wij wisten al dat de vraagprijs van ons huis echt te hoog was.

1 like

Ik hoop het niet voor iedereen die nu een belachelijke hypotheek heeft om iets te hebben kunnen kopen. Echt mijn grootste angst, om volledig onder water te staan. Het zal bij ons niet snel gebeuren (we hebben de helft zelf gefinancierd) maar hou mijn hart vast voor vrienden die nu in hele kleine appartementen zitten met het idee ‘verkopen we over twee jaar’ met een maximale hypotheek.

5 likes

Maar je weet niet of dit op korte termijn echt gaat gebeuren. De helft van de experts zegt van wel, de helft van niet. Dus ga je echt je wensen on hold zetten totdat het klapt, niet wetende wanneer dat is?

11 likes

Dit dus. Mijn man zegt ook hele tijd we gaan nog wachten met kopen, want het bubbel gaat barsten. Ondertussen zie ik alleen maar de prijzen verdubbelen. We zijn al veel te laat met kopen en op voorhand al kansloos in Rotterdam ondanks goede inkomens.

2 likes

Eens hoor! Het zijn natuurlijk twee kanten van dezelfde medaille. Kut als je nu een huis hebt gekocht waar je zo misschien niet uit kan als de huizenmarkt instort, maar deze stijgende prijzen zijn ook echt niet normaal. Ben enorm blij in ieder geval dat wij niet nog een jaar hebben gewacht en toch maar voor iets zijn gegaan buiten de stad waar we een paar jaar kunnen blijven. Maar ook dat is een luxepositie.

2 likes

Waar ik woon word nu een wijk gebouwd met fully focus op (alleenstaande)starters. 30% van de wijk gaat onder de 210 vrij op naam kosten. Vind ik wel echt een goed plan.

9 likes

Kan ook iemand zijn die inkomensverlies heeft geleden door bijv. scheiding of verlies van werk. Ik sta ook ingeschreven voor “het geval dat” maar ben niet opzoek naar een sociale huurwoning. Over 20 jaar kan mijn leven er compleet anders uitzien dus beter gewoon ingeschreven staan.

5 likes

Maar
 wat krijg je dan voor die 210 von?

2 likes

Pb me maar!

1 like