Ik heb zonder voorbehoud gekocht maar had het achteraf liever niet gedaan.
Wij hebben tot nu toe met voorbehoud geboden, maar gaan vanaf het volgende bod dat niet meer doen omdat we het keer op keer verliezen van mensen zonder voorbehoud. We zoeken nu wel in een lagere prijscategorie (eerst wilden we een eengezinswoning nu gaan we voor een appartement) en in combinatie met een bod zonder voorbehoud hopen we dat het dan gaat lukken. Maar onze makelaar zei wel al heel lang dat we een betere kans zouden maken als we zonder voorbehoud bieden omdat het in haar ervaring constant gebeurt en dat ook de kopers zijn waar ze voor gaan (tenzij je een extreem bod doet wat veel hoger is natuurlijk, maar dat wilden we niet doen). Ik ben echt gefrustreerd dat de markt ons in deze positie brengt en een aantal maanden geleden had ik je voor gek verklaard als je me zou vertellen dat ik zonder voorbehoud zou bieden, maar we zijn desperate dus gaan het maar gewoon doen
Ik zit hier ook sterk over te twijfelen. Door eigen geld en nog lang niet aan ons max hypotheek te zitten, lopen we ook niet zoveel risico. Onze adviseur wil het eigenlijk ook niet aanraden maar in onze situatie lopen we volgens hem ook weinig risico. Maar ik vind het alsnog doodeng haha. Ik hoop ook dat onze aankoopmakelaar zegt dat we best met deels voorbehoud kunnen bieden ofzo. Ik denk dat het bij de poll ook wel van belang is om te kijken waar mensen wonen.
Ah nou lekker hoor, hoop dat dat ooit ook voor mij weggelegd is. Zelfs met 5 dagen ben ik er nog niet haha
Het is ook spannend want de boete is een enorm bedrag als je dat even neer moet leggen. Zelfs als je weet dat je onder je max hypotheek zit én eigen geld hebt, zou alsnog de taxatie dramatisch uit kunnen vallen en kom je eigen geld tekort. Als wij een bizar bedrag hadden moet overbieden had ik het nooit zonder voorbehoud gedaan maar wij gingen ervanuit dat het niet zoveel onder ons bod (de vraagprijs) getaxeerd zou worden dat dat een reëel risico was. Was uiteindelijk paar duizend euro verschil (taxatie-ons bod) en die hadden we toch al zelf betaald.
Niet gekocht, wel verkocht dit voorjaar onder voorbehoud financiering + verkoop eigen huis voor datum X . Van alle biedingen was ong 80% met voorbehoud financiering en dit was qua bedrag voor ons het beste bod + zij woonden nu zelf binnen de ring van een grote stad dus hadden er vertrouwen in dat de verkoop van hun huis snel zou gaan.
Is het mis gegaan? Of bedoel je de stress? Want ik heb de verhalen van zonder voorbehoud en het dan niet redden dus nog niet gehoord. Wij hebben voldoende eigen vermogen om een evt gat met taxatie te dichten, maar alsnog is de financiering behoorlijk aan onze max. mogelijke hypotheek.
Helemaal eens, dat boetebedrag ben je dus opeens een extreme hap uit eigen geld kwijt aan niks
@Mrsbombastic wat ik vooral van mijn eigen aankoopmakelaar hoor is dat als ze gaan voor iemand met voorbehoud dat het eigenlijk nooit starters zijn en altijd mensen met flinke overwaarde. Anders gaat de voorkeur 90% vd tijd uit naar degene zonder voorbehoud.
Wij hebben zonder voorbehoud geboden omdat we wisten dat we uit ons vorige huis overwaarde meenamen, we veel eigen geld hadden gespaard én de resterende hypotheek ongeveer op 1 salaris konden krijgen. Daarom durfde ik het aan, anders niet denk ik.
Haha ja dit heb ik ook zo vaak gedacht. Als verkoper heb je zo’n enorme voorpsrong op die starters die bieden. En ik als starter denk echt van: je krijgt echt al TERING veel geld van me en door mij heb je waarschijnlijk tonnen overwaarde en dan moet ik ook nog een financieel risico lopen en slijmen met zo’n vreselijke motivatiebrief waar ik de grootst mogelijk onzin in opschrijf. Echt vreselijk en zo niet gelijkwaardig.
Mmm ja lastig, ergens ben je ook niet slim bezig als je niet zeker weet dat je het rondkrijgt om dan zonder voorbehoud te bieden. Het zou dus denk ik vd situatie afhangen? Waarom ze het niet rondkrijgen? Gewoon een dom bod gedaan of is er bv echt pech in het spel en iets onverwachts?
Overigens hadden wij een bod wat €1500 hoger was dan waar we het nu voor hebben verkocht en ook zonder voorbehoud of andere voorwaarden en zijn we dus niet daarvoor gegaan. Onze makelaar kende deze persoon namelijk en waarschuwde dat hij de verwachting had dat hij het niet rond zou krijgen. En dat bleek ook zo te zijn (hij heeft daarna op een ander huis in onze oude straat geboden ook zonder voorbehoud en kreeg het vervolgens niet rond). Daar heeft hij trouwens 2 dagen voor afloop van de bedenkperiode na het tekenen de stekker eruit getrokken omdat hij het niet rond kreewg, dus dan heb je vooral een hoop extra gedoe en niet dat boetebedrag. Tsjah dan was die mogelijke 45k extra leuk geweest, maar het had ons wel een hoop stress en gedoe opgeleverd + langer dubbele lasten en dat was het me echt niet waard om dat risico te nemen voor €1500 meer.
Ja mijn (verkopende) makelaar gaf aan dat het eigenlijk nooit voorkomt dat die boete betaald moet worden, omdat je er gezamenlijk wel uitkomt. Zeker in deze tijd waarin je je huis zo alsnog weer verkocht hebt.
Weet iemand of expats eerder kans maken op een woning in de particuliere sector?
Ja dat is absoluut zo, zou echt vd situatie afhangen en hoe mensen zich opstellen inderdaad. Het is gewoon echt een bizarre en rare markt momenteel en het lijkt iedere maand gekker te worden.
Wij verkochten ons huis van het voorjaar, vrienden van ons gaan nu hun huis verkopen en hun vraagprijs ligt hoger dan wat wij vroegen. Terwijl het huis de helft kleiner is en ook nog eens ouder. Qua afwerking gelijk. Echt bizar hoe het in een paar maanden alweer gestegen worden en gewoon bijna niet tussen te komen.
Ik vraag me dan wel af wat als verkoper de meerwaarde is om te gaan voor iemand die zonder voorbehoud van financiering biedt, als in de praktijk je er vaak samen uit komt en je zo een andere koper hebt gevonden… geeft dat dan een stukje meer vertrouwen dat mensen het zeker rond gaan krijgen voor een verkoper?
Voor mij dat laatste inderdaad! Toch een extra geruststelling ofzo. Je gaat er van uit dat mensen dat niet zomaar doen (en zo wel, ligt het risico bij hen). Natuurlijk niet alleen op basis daarvan maar het totaalplaatje (hoogte bod + info van makelaar over verschillende bieders - overigens waren alle biedingen op 1 na zonder voorwaarden dus in die zin maakte het weinig uit).
Ik zou mezelf never in de ogen kunnen kijken, maar ik zou wel de gemaakte kosten op de koper willen verhalen en ik denk dat men snel vergeet dat die behoorlijk op kunnen lopen. Ik ga er zelf wel vanuit dat als er een koper zonder voorbehoud komt het ook écht voor dat bedrag rond is na tekenen en wij niet x maand later alsnog voor een tweede keer de molen in moeten. Dat betekent in ons geval langer dubbele lasten, het eventuele negatieve verschil tussen de bieding van de kopers, stress. Ik vind het eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille. Als je zonder voorbehoud biedt omdat je ervan uit gaat dat in het ergste geval de boete niet wordt opgeëist vind ik dat kut. Als je zonder voorbehoud verkoopt met het idee dat je een lekker bedrag kan innen als het misloopt vind ik dat net zo goed kut.
Vind het wel grappig dat de morele grens dus op het innen van een boete ligt en niet op het incasseren van tonnen overwaarde.
Ons huidige huis hebben we gekocht zonder voorbehoud en had dat liever niet gedaan maar dat maakte wel het verschil.
Onze verkopers wilden na het tekenen van het voorlopige koopcontract opeens van alles aanpassen o.a. opleverdatum daar zijn wij toen niet mee akkoord gegaan. Wij zouden ons dan in allemaal bochten moeten wringen en een afspraak = afspraak dus toen heb ik ook wel zakelijk gedacht van jullie verdienen al genoeg aan ons dus prima
Hoe bedoel je deze vraag? Bedoel je als huurder? Ik denk het niet, al weet ik wel dat veel huisjesmelkers denken dat ze niks weten van Nederlands recht en ze je naaien omtrent de borg. Maar het is niet per se makkelijker om aan een huurhuis te komen.
De wijk waarin ik woon is voor de helft van een particuliere woninginvesteerder en bij elke huurwoning die vrij komt worden expats in geplaatst, vaak voor een jaar, en dan komen er weer nieuwe expats in. Heb me er ondertussen even in verdiept en het schijnt dat particulierie verhuurders dus juist liever expats hebben omdat die garant staan dat de huur betaald wordt (door werkgever van de expat). Ze vragen namelijk 4.5 keer de huur a 1000 euro per maand om in aanmerking te kunnen komen. Zo wordt het allemaal niet makkelijker, en de woningmarkt is al zo’n gekkenhuis op het moment.