Huizen/woningmarkttopic #2

Aantal in mijn vriendenkring hebben t wel zo gedaan! Wij wisten al dat bouwkundige keuring niet zo snel kon dus wij hebben geboden met een voorbehoud van bouwkundige keuring uit te voeren voor tekening van voorlopige koopakte. Onze makelaar zei dat we op die manier meer onderhandelingsruimte hadden als er nog rare dingen uit de bouwkundige keuring bleken.

2 likes

Haha nulletje te weinig :joy: Dat hadden wij in ons eerste bod, gelukkig belde de verkopend makelaar even. Volgens mij verschilt het heel erg per regio! Waar wij hebben gekocht is bieden en onderhandelen nog heel normaal maar wat ik in Utrecht en Amsterdam hoorde was het vooral bieden op inschrijving en dan was het ook meteen klaar.

Ja hier in omgeving arnhem is ook alles per inschrijving

1 like

Ligt eraan! In ons geval was de verkoper bijvoorbeeld weer heel blij met het voorbehoud van bouwkundige keuring, want het betekende dat we écht wisten wat we kochten en we later nooit bij hem terug zouden komen met klachten. Dit gaat trouwens wel om echt een heel oud huis (meer dan 100 jaar).

1 like

Klinkt als een hele specifieke uitzondering :stuck_out_tongue_winking_eye:
Wij hebben wel eens gekeken (en geboden…) op een huis waar ze pas 1 dag voor de bieding de vragenlijst verstuurden omdat er houtworm was en een lekkage boven. Zo kon je daar dus tijdens de bezichtiging niet extra zelf al naar kijken.
Vonden we super stom en nare bijsmaak geven maar het was een waanzinnig huis dus toch geboden maar niet gewonnen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ah, goed dat jullie dat hebben gedaan dan zeg!

1 like

Wij wilden ook bieden ovv bouwkundige keuring (jaren 20 huis) maar de aankoopmakelaar die voor ons onderhandelde belde ons op dat de verkoper het voor de vraagprijs wilde verkopen aan ons op voorwaarde dat we geen bouwkundige keuring deden. We waren sowieso van plan het hele huis te strippen dus dat hebben we geaccepteerd. Ik vond het doodeng want waarom wil de verkoper per se geen keuring? We zijn gelukkig niks geks tegen gekomen. Het is hier wel zandgrond, de kruipruimte was droog en dat er asbest op zolder zat was al bekend gelukkig.

Ja bij een huis dat wij hadden bezichtigd stuurden ze ook erop aan dat het nog niet zo lang geleden was verbouwd dus een bouwkundige keuring was niet perse nodig. Toch gedaan en het dak bleek rot, er zat in het hele huis meer dan 40% vocht in de muren en de lijst bleef maar doorgaan, kwam uiteindelijk op een ton aan kosten :flushed: dus heel snel ons bod teruggetrokken :sweat_smile:

5 likes

Ja er waren uiteindelijk zoveel dingen shady aan dat huis :joy: heel blij dat we iets anders hebben gekocht! Maar als het allemaal prima op te lossen is is het natuurlijk wel fijn als er nog wat van de prijs af gaat :blush:

1 like

Niet onaardig bedoeld naar jou uiteraard maar dan is die verkoper ook niet echt op de hoogte want je kunt echt maar in heel weinig, specifieke gevallen klagen bij de verkoper als iets mis is met het huis en je daar na de levering pas achter komt. Nou ja klagen kan altijd maar je verhalen bedoel ik.

1 like

Maar bij wat voor manier van bieden was dit? Bieden op inschrijving of anders? Want ik hoor dit nu ook voor het eerst en bij inschrijving is de regel (dacht ik) dat iedereen maximaal 1 keer een bod mag uitbrengen.

1 like

Oké interessant zeg. Nooit geweten dit!

2 likes

Iedereen heeft toch schijt aan alle regels

1 like

Ik heb een vraagje. Wij willen graag een brief over onszelf doen bij ons bod a.s. vrijdag maar hebben dit nog niet eerder gedaan. Nou heb ik ondertussen wel het 1 en ander op papier geschreven maar vroeg me af of mensen die het gedaan hebben en hier op het forum zitten misschien hun brief willen delen met mij ter inspiratie. Ik vind het heel lastig in te schatten wat ik wel kan vertellen en wat niet. De makelaar gaf aan dat het niet te lang moest zijn maar toch wil je genoeg vertellen. Vind het zo lastig pff.

Ja dit vooral… dat je dan gaat bezichtigen en dat de makelaar zegt “ja nee weet nog niet of t op inschrijving wordt… misschien wel, maar misschien niet. Als er een goed bod komt kan t snel gaan” en dat je dan een goed bod snel inlevert en dan een mail krijgt “we doen toch inschrijving” en dat je dan sowieso al weet dat je dus never nooit de hoogste bieder gaat worden want jouw bod wordt onderhands keihard doorgespeeld aan alle andere geïnteresseerde bieders, dus daar gaat sówieso nog weer iemand overheen :dizzy_face:

1 like

Ik heb mijn broertje ermee geholpen. De brief had ongeveer deze opbouw:

• alinea met we willen ons graag voorstellen want we zijn verliefd geworden op jullie mooie huis en kunnen ons indenken dat het fijn is om te weten wie er gaan wonen
  • tweede alinea dat daadwerkelijk voorstellen. Wij zijn Henk en Ingrid, hebben elkaar in 2009 ontmoet tijdens de introductie week in Nijmegen. We hebben altijd samen daar en daar gehuurd maar willen nu graag echt een plek voor onszelf. En dit is een andere plek. Want Henk is kapper in plek A en Ingrid werkt in plek B
  • Daarna drie korte alinea’s over wat er opvalt aan het huis, en waarom dat zo gaaf is
  • Afsluiten dat je hoopt die kans te krijgen, en dat je iedere dag straks tevreden de deur achter je dicht trekt :slight_smile:
3 likes

Wij hadden deze gefingeerde tekst:

Over onszelf
We zijn twee dertigers uit XXX en willen vanwege ons werk, vrienden en familie graag in de regio blijven wonen. We zijn sinds enkele maanden actief op zoek en hebben zowel huizen in XXX als XXX bezichtigd. We kiezen nu bewust voor XXX. XXX heeft hier van XXX tot XXX met veel plezier gewoond. In XXX zien we meer mogelijkheden voor een huis dat bij onze wensen past. Daarnaast brengen we graag tijd door op XXX, wat XXX de perfecte uitvalsbasis maakt.

Eens. Al hebben wij wel zo’n brief gestuurd, die van ons was overigens maar iets van 5 regels met de helft het benadrukken van de locatie van het huis en hoe leuk we het huis vonden. Onze makelaar had de input gegeven en zei dat het in ons voordeel kon werken dat we dezelfde leeftijdscategorie hadden als de buren, dat we huurden dus flexibel waren en dat we een baan hadden met redelijke werkzekerheid en algemeen bekend prima salaris. Dat zou allemaal bijdragen aan de gunfactor (sommige mensen willen ook hun buren/het huis fijn achterlaten) en zekerheid rondom hypotheekverstrekking. Op het moment dat wij kochten zaten we middenin coronamaatregelen en onze makelaar zei dat als zij als verkopende makelaar een brief zag van een stewardess + horeca eigenaar, of 2 ambtenaren dan wel lobbyde in het voordeel van de 2 ambtenaren bij de verkopende partij omdat de kans op dat moment gewoon groter was op minder gedoe bij de hypotheekverstrekking. Maargoed, ze zal daar vast zelf een negatieve ervaring mee hebben gehad en ik vind hier ook echt iets van. Vraag me ook af of dit doorslaggevend is geweest want de verkoper was duidelijk alleen geïnteresseerd in geld :sweat_smile:

Zo dachten wij ook. Wij hadden het echt veel beknopter:

• Wij zijn Harrrie en vriend van Harrrie, leeftijd X en Y (kwam enigszins overeen met de leeftijd van de verkopende partij dus hoopten op gunfactor) en toe naar de volgende stap in ons leven: een koophuis. Huis XXX heeft onze aandacht getrokken door X, Y,Z. Daarom doen wij een bod op dit huis.

• alinea over werk (want sector die goed betaalt en grote tekorten dus leek ons wel wat toevoegen qua zekerheid), leencapaciteit en spaargeld om eventuele tegenvaller in taxatie op te vangen. + hier ook benadrukt dat we huren en volledig mee gingen in hun wensen wat betreft oplevering etc.

2 likes