Huizen/woningmarkttopic #2

Wij hebben dit gedaan, vooral ook omdat we telkens het niet waren geworden omdat andere biedingen zonder voorbehoud waren.

Uiteindelijk was ik ook zo’n stress kip en heb ik me er veel zorgen over gemaakt, zelfs nog tot een dag voor overdracht (zie hierboven hahahah). Ik kon me pas echt ontspannen toen de notaris bij overdracht zei dat alle centjes in orde waren. Maargoed dit ligt ook wel deels in mijn karakter want mijn vriend had nergens last van.

Uiteindelijk denk ik dat het echte risico wat we hebben gelopen niet zo spannend was. We hadden ook veel eigen geld. Wat ook echt goed hielp is dat we twee hypotheek adviseurs hadden benaderd, die zeiden allebei hetzelfde qua leen capaciteit. Daarnaast zei onze uiteindelijke hypotheek adviseur ook zelf dat hij het niet zo spannend vond het bieden zonder voorbehoud in ons geval. Ook zei hij dat zo’n voorbehoud van financiering ook heel lastig is om onderuit te komen. Het is niet een kwestie van de verkopers opbellen met: oh sorry ik kan het toch niet betalen, je moet echt meerdere afgewezen hypotheek aanvragen voorleggen om onder dat voorbehoud uit te komen. De kans dat dat gebeurt is (als je het vantevoren al heb besproken met je hypotheek adviseur, en je veel eigen geld hebt), vrij klein.

Dat gezegd hebbende, mijn ouders hebben wel aangegeven (uit zichzelf) dat mocht het niet lukken met de financiering van de hypotheek, dat zij het eventuele gat konden dichten. Totaal niet wenselijk, maar ik had wel die ‘financiële escape’ mocht het totaal misgaan en mijn partner bijv onder een bus liep voor de hypotheek rond was. Dus dat we dit hebben kunnen doen is ook mede daardoor, en ben me bewust dat dit een enorm financieel privilege is om altijd terug te kunnen vallen op je ouders.

Edit- moraal van dit Lange verhaal is: kijk goed naar je eigen situatie, bespreek het met je adviseur, en ook een beetje naar je karakter, of dit voor jou relaxt is of dat je er vooral alleen maar gestresst onder raakt.

4 likes

Wij hebben dit enkele maanden geleden ook gedaan. Met dezelfde argumentatie als jullie. We hadden wel een bevriende hypotheekadviseur die ons enige zekerheid gaf en inderdaad BKR-registraties etc. goed gecheckt. Daarnaast ook garantie op de waarborgsom, voor het geval het toch mis zou lopen. Het blijft een risico, maar voor ons voelde het goed genoeg om te doen. Daarbij speelde ook dat een aantal biedingen (allemaal grote steden) waren afgeketst omdat het winnende bod zonder voorbehoud was gedaan. Dus daar zijn wij ook wel een beetje in meegegaan.

4 likes

Ja, het blijft een risico natuurlijk. BKR-check hebben we gedaan en ook hebben we gesproken met onze hypotheekadviseur (nog niet de verstrekker). Ook onze makelaar adviseert niet per se om het te doen, maar we willen onze kans gewoon zo groot mogelijk maken. Het bod willen we wel realistisch houden, we willen niet meer bieden dan wij het waard vinden.
En dankjewel, spannend hoor allemaal!

2 likes

Wat bedoelde hij dan met realistische biedingen? Puur om te checken of mensen biedingen hadden gedaan die ze eigenlijk helemaal niet konden betalen als pintje bij paaltje zou komen? Gek toch dat mensen dat doen eigenlijk hè

1 like

Ik zou vooral nadenken of je het gat tussen de verwachte taxatiewaarde en het bod kunt dichten met eigen geld. Omdat je maar tot dat bedrag aan hypotheek kunt aanvragen. Dus stel je biedt een flink over en de taxatie valt lager uit: kan je dat bedrag zelf ophoesten?

Wij hebben ook zonder voorbehoud geboden, maar wel op een huis waar we echt 99,9% van wisten dat we de hypotheek kregen. Zelfs als in het gekste geval de taxatiewaarde heel veel lager zou uitpakken. Dus we hadden wel alle worst case scenario’s doorgesproken met hypotheekadviseur en alternatieven doorgesproken met hem. Het enige risico wat we uiteindelijk liepen was als mijn vriend zijn baan zou kwijtraken. Maar die kans was zo klein dat we dat risico hebben genomen. Ik ben zelf ook wel iemand die veel stresst om dit soort dingen, maar we hadden alles heel goed uitgezocht en moet zeggen dat ik er daarna geen enkele stress meer van heb gehad. Het woog in ieder geval niet op tegen de stress van mega lang zoeken en van keer op keer bieden en het niet worden.

3 likes

Als je zeker weet dat er echt niets is qua kredieten ed en je hebt allebei een vast contract, zou ik het wel aandurven. Ik ken echter ook mensen die zonder voorbehoud bieden terwijl ze hun studieschuld verzwijgen, dat lijkt mij echt niet handig. Zelf heb ik geen vast contract maar een lang tijdelijk contract, dat de hypotheekadviseur behandelde als een vast contract maar de hypotheekverstrekker uit eindelijk niet. Je moet wel echt zeker weten dat dat soort dingen niet spelen.

1 like

Ja, dat gat kunnen we zeker dichten! Tenzij de taxatie echt laag zou uitvallen, maar ik neem aan dat ik mijn makelaar daarop wel kan vertrouwen. Thanks!

Heel herkenbaar, vond het heel gek om ineens zelf de verkopende partij te zijn. Hebben jullie een beetje gekregen waar je op hoopte? Wij hoopten stiekem wel op iets meer maar hebben nu 150.000 overwaarde dus mogen ook echt niet klagen. En er waren zeven biedingen dus wel genoeg interesse. Maar wij deden zelf steeds mee aan het bieden op huizen waar altijd meer dan 100.000 werd overboden, dus dan zit je toch even in een andere bubble ofzo

4 likes

Ahh bij ons zat het juist allemaal best dicht op de vraagprijs en de hoogste wel 14.000 boven het tweede bod. Onze makelaar belde de drie hoogsten omdat niemand eigen geld leek te hebben en toen ze vroeg een het hoogste bod of zij dan wel geld hadden voor als het huis lager werd getaxeerd en toen waren zij zo geschrokken omdat zij dat niet wisten dat dat nodig was 🥲 dus die haakten toen af. Uiteindelijk voor het derde bod gegaan want die had als enige wat eigen geld en was enorm enthousiast over het huis, dat gaf ons wat meer zekerheid dat we het echt kwijt zouden zijn.
Ik had me van te voren niet zo gerealiseerd dat er dan binnen de markt nog zo’n verschil zit omdat wij dus met heel andere biedingen meededen. Er is bij ons uiteindelijk ‘maar’ 27.000 overboden. En vanaf wat we rekenden voor de hypotheek enz hebben we 37.000 meer dus het is ook echt wel oké. Maar stiekem wel een middag gebaald, vooral ook dat alle biedingen onder voorbehoud van financiering waren, gaf me helemaal stress dat het dan toch nog mis kon gaan.

4 likes

Diegene mag je makelaar dankbaar zijn @Bertha !

8 likes

Nou ja als je ook een huis koopt geef je dus ook taffes veel geld uit, wss meer dan je overwaarde

8 likes

Nee, niet per se. Je gaat waarschijnlijk groter worden en die huizenprijzen zijn net zo goed gestegen, misschien nog wel meer. Daarnaast koop je vaak eerst een nieuw huis, en verkoop je dan pas je huidige huis. Je weet dus niet precies waar je aan toe bent op het moment dat je koop.

5 likes

Wat ik spannend vind is dat je als koper nog in de hand hebt wat je gaat betalen (ook al ben je afhankelijk van de verkoper of je het huis krijgt) en als verkoper moet je maar afwachten wat er geboden wordt. Dat maakt het heel onzeker vind ik.

Wij hebben getekend voor een nieuwbouw huis wat over 1,5 jaar klaar is, ons huis gaan we pas over een jaar te koop zetten. Maar er kan zoveel gebeuren in dat jaar dat het wel spannend blijft hoeveel hypotheek we straks moeten nemen en wat de maandlasten zullen worden.

4 likes

Maar vind je het echt grappig of veroordeel je het? Want dat is meer de vibe die ik voel bij je post dan dat je het mega hilarisch vindt. Zo ja, zeg dat dan gewoon in plaats van ‘grappig’.

10 likes

Mag je ook direct op mij reageren hoor. Wij hebben zelf om te kunnen verhuizen dus ook een ton moeten overbieden.
Je weet echt verder helemaal niks van mijn motieven of redenen waarvan ik baal. Vind je berichten echt kut binnenkomen, heb helemaal de behoefte om mezelf te verdedigen maar waarom ook, je vindt het immers gewoon heel grappig

10 likes

Natuurlijk is het kut is om voor de hoofdprijs te kopen, maar niet te verkopen. Als je je dat niet kan voorstellen heb je echt een gebrek aan inlevingsvermogen.

4 likes

Ja, dat is wel een goeie om te overwegen! Maar maakt dat je dan alsnog een stuk aantrekkelijker als koper vergeleken met iemand die met voorbehoud biedt?

1 like

Ja zeker duidelijk! Thanks!! Helpt altijd zo’n (fictief) scenario. We gaan vandaag even overleggen met de makelaar, want ik vind het erg spannend om zonder voorbehoud te bieden merk ik, ook al kan er niet echt iets misgaan.
Ik las ook nog dat je kan bieden onder voorbehoud van de bouwkundige keuring? Dus als blijkt dat er toch nog groot onderhoud is, je je nog kan terugtrekken.

Dat kan, maar dat maakt je als koper ook weer iets minder aantrekkelijk. Wat ook belachelijk is natuurlijk maar zo werkt het inmiddels. Hoe oud is het huis waar je op wil bieden?

1 like

Jaren dertig-huis, dus de kans bestaat dat ze nog gekke dingen vinden. Wil het liefst eigenlijk een spoedkeuring inplannen zodat we binnen die drie dagen al uitsluitsel hebben, maar weet niet of dat een realistisch plan is