Ik merk hier in Zweden dat er veel minder op de markt komt en dat er ook minder overboden wordt. De prijzen zijn (althans waar ik woon) nog niet echt gezakt. Op de Zweedse Funda kun je de uiteindelijke verkoopprijzen zien, en ook hoeveel procent er boven of onder de vraagprijs is betaald. De laatste weken valt het me op dat er veel minder overboden wordt, het was voorheen rustig 20% nu vaak maar 2 of 3. Soms zit er nog een uitschieter tussen maar dat zijn of woningen die echt veel te goedkoop te koop stonden (de vierkante meterprijs staat er ook bij) of echte pareltjes op een hele gewilde plek.
Ik zou toch is opgooien dat je vind dat de makelaar die kosten wel op zich kan nemen. Eindstand heeft hij het dus verkeerd ingeschat en hebben jullie nu dit probleem. Bij ons nam de makelaar de kosten uitzichzelf op zich, was niet dezelfde situatie. Maar wel een waarbij ook ons huis opnieuw op funda moest.
Nouja het gevaar zit hem in de manier waarop je nu koopt. Je koopt eerst iets nieuws en verkoopt daarna pas. Je kunt daarin doorgaans niet anders omdat je anders het risico loopt tijdelijk geen huis te hebben. Dat nieuwe kopen doe je op basis van een prognose, waarin je slag om de arm houdt, maar ook risico moet nemen (anders verhuis je simpelweg niet). Als je verkoop dan vies tegenvalt is dat niet echt fijn.
Edit: Het is daarnaast in mijn ogen dus niet echt winst. Je vervolgstap is ook in waarde gestegen. Ik besef volledig dat ik tegenover een starter echt een andere positie heb, vind dat ook echt oneerlijk, maar om nu te zeggen dat ik me echt een winnaar voel. Nee. Het is niet dat dat geld nu vrij beschikbaar is. Edit2: heeft denk ook te maken met dat wij relatief laat ons eerste huis kochten, kan me voorstellen dat dit al heel anders is als je in 2011 voor het eerst kocht.
Ik snap wat je bedoeld. Maar je hebt toch bepaalde verwachtingen, en met die verwachtingen koopt het overgrote deel alvast een huis. Als die overwaarde tegenvalt dan heb je dus uiteindelijk soms een probleem bij je nieuwe huis. Bij ons heeft dit voor echt heel veel slapeloze nachten gezorgd omdat de taxatie van ons huidige huis heel hoog was (omdat alle andere woningen voor die bedragen zijn verkocht) en dus een hoge overbruggingshypotheek kregen. Het zou er met onze eerste lading biedingen om spannen of wij dit wel konden gaan aflossen omdat het zó tegenviel. Wat dus zou betekenen dat we een deel eigen geld in die hypotheek hadden moeten stoppen. Je moet het maar net hebben liggen ookā¦
Hij word dan bijna niet meer bekeken op funda. En omdat er vaak 2 bezichtiging dagen zijn denken de meeste dat het al vol is of al verkocht is als het er een paar dagen op staat. Bij ons hielp opnieuw funda echt enorm. Het huis werd ineens weer enorm goed bekeken en hebben er veel nieuwe kijkers uit gesleept. Ik denk dat dit komt omdat mensen niet gewend zijn dat het langer duurt. Normaal verkocht alles binnen 14 dagen meestal. En als je niet de eerste dag had gebeld kwam je er uberhaupt al niet meer tussenā¦
Het betekent denk ik vaak ook dat men minder zal bieden. In deze markt denk je al snel dat er wel iets mis zal zijn met een woning, als die al āzoā lang te koop staat
Ja klopt hoor, het is heel dubbel. Want mag zeker niet klagen over mān overwaarde maar je verwacht stiekem toch meer. De bezichtigingen zaten ook na 2 uur al vol en dan zijn je verwachtingen toch hoog. Mijn vraagprijs was niet super hoog maar er is ook geen 10% meer overboden.
Bedankt voor alle reacties! We hebben vandaag nog contact met de makelaar. Wordt vervolgdā¦
Ik sprak vorige week een makelaar en zij gaf aan de ze tot 2 maanden geleden nog 20 a 30 bezichtigingen per huis had. En dat ze dan ook echt een stop op de aanvragen moest zetten. Nu heeft ze āgelukā als er 5 mensen willen bezichtigen en misschien 1 of 2 biedingen.
Zij denkt inderdaad dat het komt door de onzekerheid over stijgende kosten (energie, boodschappen, brandstof) en de stijgende rente. Maar ook omdat mensen simpelweg moe zijn van de markt en het gevraagde bedrag niet kunnen betalen/financieren. Bijvoorbeeld in ƩƩn straat stond een half jaar geleden nog een huis te koop voor 299, nu is dat 345/350. Terwijl het huis in minder goede staat is.
Zij adviseert mensen om het in de markt te zetten voor de prijs van een paar maanden geleden (omdat kijkers eventueel ook nog overbieden en de vraagprijs al meer dan prima is), maar veel van haar klanten slaan dat advies af omdat ze op funda zien en ook horen dat ze er meer voor kunnen krijgen.
Ja hou ons op de hoogte!
Ik denk dat dit de grootste oorzaak is. Ja, er is een huizentekort, maar als mensen de hand op de knip gaan houden dan stopt het gewoon. Plus dat alles niet alleen voor ons maar ook in de bouw duurder Bijvoorbeeld de staalprijzen, die schieten door het dak, en er is zelfs een maximun wat je als bedrijf kunt bestellen, dat is echt een unicum. En als je maar een beperkte hoeveelheid in kunt kopen dan kun je ook niet meer dan dat verwerken, als je dan geen grondstof hebt dan houdt het gewoon (even) op.
Voor de bouw kan ik me voorstellen dat er moeilijk aan materialen gekomen kan worden.
Onze aannemer had alle materialen al besteld voor ons project, dus hopelijk geen issues daarmee.
Maar een āinstapklareā woning waar men niet meteen van alles hoeft te verbouwen?
Ja ik denk ook dat er meerdere oorzaken zijn dat het nu terug lijkt te lopen.
Wij hebben volgende week een afspraak met onze makelaar om onze woning in de verkoop te doen. Hij kwam positief en optimistisch over ( ja wat moet hij anders)ā¦we gaan het meemaken.
Ja daar heeft de bouw geen invloed op natuurlijk, maar ik denk dat mensen op dit moment sowieso wat terughoudender zijn met grote aankopen. Ik zou het nu ook spannender vinden dan een haf jaar geleden.
Ik huur een appartement in een van de meest gewilde buurten in mijn stad. Tegenover staat een huis te koop, nu 2 weken, zag gisteren dat ze ā¬25.000 in de vraagprijs zijn gezakt. Zelfde met een ander huis hier verderop id straat.
Ik schreef het een tijdje terug al maar zie prijsdalingen steeds vaker voorbij komen en ook huizen die langere tijd te koop staan weer. Woon wel niet id randstad maar ben wel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen de komende maandenā¦
ohmygooooooood wij hebben een huis!
kan het nog niet geloven eigenlijk maar ben net gebeld! vind het echt ONWIJS spannend want we hebben zooān ongelofelijke smak geld neergelegd⦠maar het is geen klushuis dus kunnen er zo in! Hele fijne tuin met veel zon, in een leuke wijk dicht bij t centrum van t dorp, en nouja. OMG OMG OMG
Ohhhh gefeliciteerd!!! Wat heerlijk! Geniet ervan!
Dat je er zo in kunt is helemaal geweldig!
Oh wat fijn!!! Gefeliciteerd
Jaaa wat leuk
Heeft iemand een handige overzichtelijke checklist voor wat je allemaal (en in welke volgorde) moet regelen en aanleveren? Onze aankoopmakelaar loodst ons er ook wel doorheen, maar zie door de verschillende websites het bos niet meer en ben opzoek naar een fijn overzichtje of zo? Bestaat dat?
Voor de hypotheek of echt de aankoop? Want volgens mij verschilt het per verstrekker en notaris enzo, en heb je weinig aan een verkeerd lijstje.
Weet je al wat voor soort werkgeversverklaring je nodig hebt?