Wat voor soort overlast is het? Weet je dat? Overlast is wel persoonlijk. Maar wat goed dat je dit gedaan hebt zeg, gaan wij vrijdag ook maar even doen denk ik….
Wij hadden ons ingeschreven voor nieuwbouwappartementen. Inschrijfdatum was al even verlopen en we hoorden maar niks. Nu hebben we een mail gehad dat de woningen nog niet toegewezen kunnen worden. De oorlog in Oekraine heeft geleid tot grote onzekerheid in de bouwwereld, prijzen van grondstoffen stijgen snel of ze zijn helemaal niet beschikbaar. Koopsommen staan onder druk. Was wel te verwachten helaas, echt balen. En de prijzen waren al ernstig hoog, dus straks is het al helemaal niet haalbaar meer. Nouja, wij hebben tenminste nog een dak boven ons hoofd, moeten we maar denken.
Er is al veel gezegd maar wat ik ook nog wil toevoegen; neem je tijd om te bedenken wat jij wil en wat jouw mogelijkheden zijn. Laat je niet opjagen, ook al wil je het zelf misschien ook snel afhandelen. Zou jij het bv. eigenlijk ook wel willen kopen en wat zijn de mogelijkheden daartoe?
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en ondanks dat ik echt prima uit elkaar ging met mijn ex heb ik dit zakelijk benaderd - want ik wilde er niet de taxatiewaarde voor, maar de marktwaarde. Mijn ex heeft net voordat het in de verkoop ging een bod gedaan maar ik ben hier niet mee akkoord gegaan en uiteindelijk is het voor aanzienlijk meer dan zijn bod verkocht. Denk echt aan jezelf in deze situatie! We weten hier allemaal hoe kut de woningmarkt is dus als je een mooie hoeveelheid geld kan meekrijgen kun je dat echt supergoed gebruiken om voor jezelf fris te starten. En dat kun je wel gebruiken na zo’n break-up.
Sowieso veel sterkte!
Dank allemaal voor jullie adviezen en tips en steun! Ik heb overal screenshots van gemaakt en lees het af en toe. Voor wie het zich afvroegen: ik kan dit huis met geen mogelijkheid zelf betalen en ik hoef het ook niet, hij mag het hebben. We wachten nu een rapportje af van een makelaar (wel ook weer een kennis van zijn familie) over de waarde van het huis en dan kijken we weer verder. Calcasa vond ik ook een hele goeie tip, als dat rapport van die makelaar niet geloofwaardig is ga ik dat aanvragen! Oja en ik heb ook tegen hem gezegd dat ik naar een onafhankelijk adviseur wil! Dus dat hopelijk ook zsm.
Ik zou denk ik wel echt een makelaar laten komen en geen calcasa! Volgens mij wonen jullie ook in een stad met extreme woninggekte toch?
Moeilijk allemaal wel . Succes en sterkte de komende tijd met alles
Vandaag om 12:00 was de bieddeadline en ik zit echt sindsdien al te wachten in spanning op het verlossende telefoontje. Kan hier zo slecht mee omgaan
Laten ze het vandaag dan nog weten?
Jaaazeker, ons bod is geaccepteerd!! over 8 weken sleuteloverdracht, over 10 weken verhuizen. Zo gek idee!
Ik benoemde de Calcasa optie, maar dat was meer een tip als “startpunt” in de onderhandelingen, omdat een taxatierapport maar paar maanden geldig is voor een bank en taxaties tegenwoordig ook veel duurder zijn.
Ik zou wel echt blijven hameren op een onafhankelijke makelaar/taxateur bij bepalen waarde huis.
Wat is de woz? Vaak staat die waarde ook mijlenver van de waarde van het huis, dus laat je daarmee niet verleiden.
Wat bedoel je precies met adviseur? Hypotheekadviseur? Want die is voor hem om extra hypotheek te krijgen om jou uit te kopen. Die hoeft in principe niet onafhankelijk te zijn.
De notaris is dan wel weer onafhankelijk, maar die komt pas aan bod als de afspraken gemaakt zijn.
Ik hoop uiteraard echt dat jullie goed uit elkaar gaan en ik wil je echt niet aanzetten tot “lastig doen”, maar ik hoop gewoon dat aan ullie beiden belangen wordt gedacht in deze en niet alleen die van hem. Want als je nu om de goede vrede te bewaren maar akkoord gaat met een veel te laag bedrag, houd je daar last van omdat je zelf dan 5-0 achter staat bij het kopen van een nieuw huisje.
Gefeliciteerd!!! Wat geweldig en snel geregeld allemaal genieten nu!!
Dit klopt niet helemaal. Hypotheekadviseurs zijn vaak ook financieel adviseurs en zijn juist de perfecte onafhankelijke partij om mee te denken met dit soort situaties.
Ja, heb je gelijk in inderdaad.
Ik dacht meer vanuit oogpunt dat die financieel adviseur daarna met 1 partij verder gaat en dat het het makkelijkst is als de achterblijvende partij zo min mogelijk hoeft bij te lenen. Maar misschien is dat wel te ver gezocht.
Vaak kan je via een echte afspraak meer lenen dan online. In ons geval scheelde dat echt onwijs veel geld. Zou vooral eens bij een adviseur langsgaan.
Nu op korte termijn een huis kopen wat snel te klein wordt is in elk geval een slecht idee denk ik. Zeker met de huidige prijzen, als de markt keldert en je ‘moet’ over 5 jaar weg dan kan het zijn dat zelfs met aflossen je nog onder water staat.
Een gesprek met een adviseur kan sowieso geen kwaad als je vriend zzp’er is!
En blijven zitten waar jullie nu wonen dan? Is daar bv plek voor een kindje?
Hoe kun je sociaal huren met 2 modale inkomens?
Bovendien staat er voor 387 toch best een hoop te koop, of voldoet dat allemaal niet aan je eisen?
Ja het is lastig, maar toch niet onmogelijk. Bijvoorbeeld in Rotterdam staan genoeg huizen te koop rond de 3 ton, dan kun je ook nog een halve ton overbieden bij wijze van. Nee niet allemaal hartje centrum, maar ook echt niet allemaal aan de andere kant van de brug.
@En_17_Anderen Ik weet niet precies waarom je twijfelt, ik zou het in ieder geval proberen. Huizen bezichtigen, etc. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Je wilt toch niet zomaar een huis. Als je enigszins kritisch selecteert (want hey, je moet er wel wonen). Een aardig energielabel (vanaf C), drie slaapkamers, een tuin en nu beschikbaar staat er slechts één woning boven de brug te koop en dat is een klusappartement.
Nevermind, die woning staat in Schiedam
Ik denk alleen wel dat deze huidige markt vraagt om concessies. Een huis vinden binnen al je eisen is gewoonweg bijna onmogelijk. Ik zou het huis wat ik nu heb gekocjt vorig jaar niet hebben gekocht. Maar door te bezichtigen, de veranderingen in de markt te zien werd voor ons pas echt duidelijk welke concessies we wel en niet wouden doen om wel tot een koop te kunnen komen.
Volgens mij is dat het issue van @En_17_Anderen niet want volgens mij wil ze best concessies doen maar vooral niet qua locatie want zoals ze zei: daar kún je niks aan veranderen.
De markt is gewoon helemaal VERTIEFD