Heb je ook daadwerkelijk een uitdraai nodig? Je kunt deze gegevens namelijk ook online inzien (en dus eventueel screenshots van maken?); Stichting BKR - Voor financieel welzijn
Voor het afsluiten mijn hypotheek was dit voldoende.
Heb je ook daadwerkelijk een uitdraai nodig? Je kunt deze gegevens namelijk ook online inzien (en dus eventueel screenshots van maken?); Stichting BKR - Voor financieel welzijn
Voor het afsluiten mijn hypotheek was dit voldoende.
Vorig jaar ben ik exact door deze situatie gegaan. Zijn adviseur gedroeg zich wel onafhankelijk en wees hem bijv. zelfs op kosten die hij zelf moest betalen om mij uit kopen ipv het 50/50 doen uit âgoedheidâ (zoals de advieskosten), want het werkt eigenlijk voor je ex allemaal net als bij een nieuwe koper. Heel naar dat deze dat niet doet.
Stap 1 is in ieder geval zoals anderen al zeiden: een taxatie laten doen door een partij die niet door zijn adviseur is ingeschakeld. Dan weet je voor hoeveel je uitgekocht moet worden. Een taxatie heeft hij toch nodig voor jouw ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid/zijn koop neem ik aan.
Laat je niet ompraten om voor weinig weg te gaan, want jij hebt net zo veel recht op de volledige uitbetaling inclusief overwaarde en jullie hebben afgelost, maar dat maakt jouw deel niet goedkoper. Jouw 50%-deel van het hele huis koopt hij, want eigenlijk âkooptâ hij jouw volledige deel van jou. Dat deel had hij nog niet in zijn bezit en dus moet hij 50% van het huis kopen alsof hij een nieuwe koper is. Het kan dus best zo zijn dat hij het niet kan betalen en ze het daarom zo spelen.
Je kan me altijd een privébericht sturen!
Een boekhouder is ook nog geen hypotheekadviseur. Wat de rest ook al zei: onafhankelijke taxatie moet er toch komen en je ex moet naar een fatsoenlijke hypotheekadviseur om te kijken of hij ĂŒberhaupt het huis kan overnemen en jou kan uitkopen. Ik weet dat bij een grote bank hiervoor de regels onlangs zijn gewijzigd en dat het daar veel moeilijker is geworden. Je zou zelf ook nog advies kunnen inwinnen bij een onafhankelijk adviseur over waar je op moet letten als partij die uitgekocht wordt.
Ik zou me nog voor geen eurocent minder laten uitkopen dan waar je recht op hebt.
Het wordt idd al veel gezegd: hier niet zomaar mee akkoord gsan. Hij is al in het voordeel jou uit te kopen want de taxatiewaarde is zeer waarschijnlijk al stuk lager dan wanneer je het zou verkopen.
Ik maak uit het verhaal op dat er geen kinderen in het spel zijn en dat jullie beiden er geen extra geld in gestopt hebben. Als dat wel zo is kan het ietsje anders zijn.
Hij wil blijven, dus hij zal (met hyp adviseur) naar jullie bank moeten gaan om jou uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te ontslaan Ăłf om de hypotheek over te sluiten bij andere bank, maar in ieder geval: hij moet jou uitkopen. Je hebt dan recht op de helft van de overwaarde.
Hij moet wel de hypotheek kunnen dragen én volledig op zijn naam kunnen krijgen. Als dat niet kan moet hij of geholpen worden (schenking oid) of het huis moet verkocht worden. Ik denk dat dit even stap 1 is.
Ik zou misschien even kijken of je voor nu af kunt met (een) makelaar(s) die vrijblijvend langskomt om de waarde te bepalen (zou zeggen dat jullie twijfelen tussen verkopen en uitkopen), want als je nu al laat taxeren, heb je kans dat de taxatie al verlopen is als hij daadwerkelijk met zijn hypotheek aanvraag bezig is. Je hebt ook taxaties (calcasa) die modelmatig worden gemaakt, zijn stuk goedkoper, misschien handig als je verwacht dat het traject zo lang gaat duren dat je 2 taxaties gaat moeten doen.
Zou voor zekerheid ook even info inwinnen bij juridisch loket.
Zou iig niks zomaar tekenen! Het is overigens ook zo dat degene die achterblijft vaak alle kosten betaald (bank, hyp advies, notaris etc). De vertrekkende partij zal deze kosten opnieuw moeten betalen bij aankoop nieuw huis.
Je mag me een pb sturen als je wilt. Ik ben hier veel mee bezig met mn werk.
Er is al veel gezegd, ter aanvulling; wijs je ex erop dat hij juist als hij op een goede manier met jou uit elkaar wilt dit nou eenmaal niet snel en onderling kan. Voor wie is die goede manier anders? Wie voelt zich goed als hij veel goedkoper in het huis mag blijven en jij met kleingeld weg loopt? Jij iniedergeval niet. Want jij moet hierna ook op eigen benen staan en hebt dan geen woning meer. Als hij geen gedoe had gewild had hij niet samen een huis moeten kopen. De enige fatsoenlijk oplossing is dit samen zorgvuldig regelen. Zelfs als dat ervoor zorgt dat hij er dan niet meer kan wonen. Alle andere voorstellen zijn in zijn voordeel.
âGoed uit elkaar gaanâ betekent vreemd genoeg nooit dat ze jou extra geld geven om een nieuw huis of een inrichting te kopen, het is altijd in hun eigen voordeel.
Vraag het anders eens of hij ten behoeve van jouw nieuwe start en jullie goede relatiebreuk 50k extra wil betalen, dan is het veel minder belangrijk.
Nog een aanvulling op alles wat al is gezegd: zorg dat je beiden bij die taxatie bent. Je ex wil jou voor zo min mogelijk uitkopen en zal dus wijzen op de onderhoudsdingen/gebreken. En jij kan dan mooi wijzen op alle pluspunten.
Daarnaast is het wel iets ingewikkelder dan de helft van dat wat het huis meer waard is geworden. Er is waarschijnlijk ook afgelost etc.
Ja of spreek af dat je allebei je niet bemoeit met de taxatie en laat de taxateur zelf het werk doen. Gewoon niet meelopen als ie een rondje maakt, kunnen ze echt prima zelf.
En verder gewoon de officiële wegen bewandelen. Zal toch écht via een notaris en de hypotheekverstrekker moeten allemaal, want het moet ook gewoon in het kadaster geregeld worden. Die hebben geen boodschap aan een vaag akkoordje met een boekhouder in de kamer wiens vak dit helemaal niet is.
Ja dat is nog het beste inderdaad. Zie alleen in onze omgeving dat dat dus vaak lastig is voor 1 vd 2, dus dan beter er allebei bij zijn. Maar inderdaad je er niet mee bemoeien allebei is het allerbeste.
En wel of geen onafhankelijke taxatie vertraagd idd amper je zult toch naar notaris moeten etc etc, vaak is zoân taxatie best snel geregeld.
Je kan er ook voor kiezen allebei je eigen makelaar te nemen. En die dan de een waarde bepaling laten doen. Ik heb een aantal jaar geleden in hetzelfde schuitje gezeten en ik heb mijn ex uitgekocht. Alleen wilde mijn ex een (toen) onrealistisch bedrag. Wij hebben toen allebei apart een makelaar laten komen en het gemiddelde van die tweede waardebepalingen genomen en daarvoor heb ik hem toen uitgekocht. We hadden toen ook allebei een eigen financieel adviseur. (@ezw mocht je meer willen weten stuur maar een pb maar ga absoluut niet akkoord met een lagere uitkoop want het is simpelweg geld waar je recht op hebt)
Even met fictieve bedragen en ervan uitgaande dat geen van beiden een schenking of eerdere overwaarde heeft ingebracht:
Koopsom destijds. 225.000
Huidige waarde. 350.000
Restant hypotheek. 200.000
Overwaarde is 350.000 -/- 200.000 = 150.000 overwaarde. Helft daarvan is voor jou dus 75.000.
Om dat te kunnen betalen zal hij dus in zijn eentje een hypotheek moeten kunnen krijgen van 275.000 (of eigenlijk ietje meer ivm extra kosten).
Zijn er daarnaast nog dingen die verdeeld moeten worden? Inboedel, autoâs etc.
Niet alleen de helft van het huis is van haar, maar ook de helft van de hypotheek.
Stel dat in mijn voorbeeld het geen verdeling is maar ene verkoop. Dan wordt de woning verkocht voor 350k eerst wordt de bank afgelost voor 200k. Dan blijft er 150k over. Als ze samen zouden blijven hebben ze 150k over. Maar ze zijn uit elkaar en krijgen dus allebei 75k mee.
Klopt idd. Het is allemaal wel lastige materie hoor! Heb mijn berichtje aangepast, zo is het misschien ook ietsje duidelijker
Het wordt idd anders als de hypotheek helemaal afgelost is of als een van beide er veel eigen geld ingelegd heeft.
Een vrouw heeft een keer via Marktplaats een bananenplant van mij gekocht. Ze vertelde dat ze uit elkaar was met haar ex en dat ze er niet uitkwamen qua prijs van het huis mbt evt overbieden van de vraagprijs. Hij wilde haar uitkopen. Ze hebben toen het huis op Funda gezet en afgesproken dat de eerste bieding de daadwerkelijke prijs zou worden om haar uit te kopen. Huis in 2015 gekocht voor 450.000 en eerste bieding (2021) was 1.2 miljoen. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om het huis te verkopen, want tegenwoordig wordt er 10-20% overboden op de vraagprijs. Weet niet wat jullie huis waard is, maar dit kan zo duizenden euroâs oplopen bovenop de vraagprijs die je nu wss mis loopt.
Als je een makelaar laat komen kan die de registers meenemen waar omliggende huizen voor zijn gegaan. Ook kan die daaraan een goeie indicatie geven qua waarde. Weet niet of er zoveel word misgelopen dan eerlijk gezegd.
Beetje gek verhaal dit (het is niet alsof er 800.000 is overboden in deze situatie). Een huis verkopen kost tegelijkertijd ook geld en de vraagprijs is een strategisch bedrag. Zou eerder doen was @JustinBieber aangeeft. Kun je altijd nog kijken of je het wilt verkopen. Waardeindicaties van makelaren geven al een aardig beeld van wat de woning oplevert inclusief het overbieden.
Meen je! Niet bij de overlast veroorzakende buren aangebeld dan denk ik?
Fijn dat jullie er nu achter kwamen!
Ik vraag me af of je dat niet moet melden, als je verhuist vanwege burenoverlast. Overlast is natuurlijk subjectief maar als ook de buren twee huizen verder er last van hebben moet het wel substantieel zijn. Google is een beetje verdeeld of het wel of niet gemeld moet worden. Balen, maar beter dat je er nu achterkomt!
Jeetje wat goed dat jullie hebben aangebeld, maar hoezo aanbellen bij de buren? Hadden jullie een soort van voorgevoel ofzo?
Mijn makelaar zei van wel. Of je moet er in ieder geval naar vragen (als koper) en als ze dan niks zeggen erover zijn ze aansprakelijk. Zoiets was het. Maar geen idee wat er dan gebeurt, want dat weet je pas als je er al woont natuurlijk. Schadevergoeding?