Het wordt idd al veel gezegd: hier niet zomaar mee akkoord gsan. Hij is al in het voordeel jou uit te kopen want de taxatiewaarde is zeer waarschijnlijk al stuk lager dan wanneer je het zou verkopen.
Ik maak uit het verhaal op dat er geen kinderen in het spel zijn en dat jullie beiden er geen extra geld in gestopt hebben. Als dat wel zo is kan het ietsje anders zijn.
Hij wil blijven, dus hij zal (met hyp adviseur) naar jullie bank moeten gaan om jou uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te ontslaan óf om de hypotheek over te sluiten bij andere bank, maar in ieder geval: hij moet jou uitkopen. Je hebt dan recht op de helft van de overwaarde.
Hij moet wel de hypotheek kunnen dragen én volledig op zijn naam kunnen krijgen. Als dat niet kan moet hij of geholpen worden (schenking oid) of het huis moet verkocht worden. Ik denk dat dit even stap 1 is.
Ik zou misschien even kijken of je voor nu af kunt met (een) makelaar(s) die vrijblijvend langskomt om de waarde te bepalen (zou zeggen dat jullie twijfelen tussen verkopen en uitkopen), want als je nu al laat taxeren, heb je kans dat de taxatie al verlopen is als hij daadwerkelijk met zijn hypotheek aanvraag bezig is. Je hebt ook taxaties (calcasa) die modelmatig worden gemaakt, zijn stuk goedkoper, misschien handig als je verwacht dat het traject zo lang gaat duren dat je 2 taxaties gaat moeten doen.
Zou voor zekerheid ook even info inwinnen bij juridisch loket.
Zou iig niks zomaar tekenen! Het is overigens ook zo dat degene die achterblijft vaak alle kosten betaald (bank, hyp advies, notaris etc). De vertrekkende partij zal deze kosten opnieuw moeten betalen bij aankoop nieuw huis.
Je mag me een pb sturen als je wilt. Ik ben hier veel mee bezig met mn werk.