Huizen/woningmarkttopic #2

Wat je zegt, als je het niet persé wilt zou ik het vooral ook niet doen. Onze eisenlijst was ook niet veeleisend. Het bleek alleen niet haalbaar. Dus hebben we bijv meer bouwjaren toegelaten en meer wijken toegevoegd.

1 like

Moet je ook helemaal zelf weten hoor. Bedoelde bouwjaren niet als dat moet je doen. Sommige eisen zijn gewoon te belangrijk. Wij hadden dit bijv met bepaalde wijken. Sommige waren absoluut niet discutabel. Ook niet na de concessies. Locatie en een fijn gevoel blijft belangrijk.

3 likes

Dit moet me even van het hart: je bent niet aso en je huurt niet scheef. Betaalbare huur is niet alleen voor arme mensen. Iederéén heeft recht op passende woonruimte zonder daar krom voor te hoeven liggen. Ook jij.

37 likes

Ik vond het dus best vervelend dat mensen bléven zeggen dat we concessies moesten toen, terwijl we er al ik weet niet hoe veel hadden gedaan en mijn enige eis nog was dat het in de stad is waar ik graag wil wonen (net als @En_17_Anderen volgens mij). Het is ons uiteindelijk wel gelukt (gisteren de sleutel gekregen, hoera!) en daar zijn we heel dankbaar voor, maar we hebben uiteindelijk echt al onze eisen ongeveer laten varen en schaam me nu ook bijna als mensen vragen hoeveel dit appartement nu uiteindelijk gekost heeft. Maarja, vertiefte markt idd.

14 likes

Ja de markt is echt zo idioot dat wij als tweeverdieners (beiden boven modaal) eigenlijk geen huis kunnen vinden dat aan de volgende eisen voldoet:

• In een stad of groot dorp in het gebied tussen Haarlem, Utrecht en Amersfoort
  • Min. 100 m2
  • Tuin
  • Minimaal 3 slaapkamers
  • Energielabel A
  • Niet te veel klussen. Het hoeft allemaal niet recent gerenoveerd en vernieuwd te zijn (zou natuurlijk wel leuk zijn) maar geen keuken en badkamer uit de jaren 70 zeg maar.
  • Max 500.000 euro (een HALF MILJOEN)

Ik vind dat zelf geen gekke eisen maar toen ik laatst op Funda ging zoeken met deze eisen kon ik gewoon echt praktisch niks vinden. En wat ik kon vinden dacht ik ja hier ga ik echt geen half miljoen (en waarschijnlijk meer met overbieden) voor neerleggen. Overigens komt er wel wat meer beschikbaar als ik bijv. energielabel B of C toevoeg. Maar ik vind het echt absurd dat je met deze (naar mijn idee vrij schappelijke) eisen eigenlijk als bovenmodale tweeverdieners gewoon niks kan vinden. Kan je nagaan als je alleen bent of wat minder verdient, dit zijn naar mijn idee best wel basic woonwensen voor een gezin.

11 likes

Haha ja en toen deden we veel consessies zodat we meer kans hadden en niet te hoge lasten zouden hebben (ipv een huis met een tuin een appartement en ipv 3 nu 2 slaapkamers) en toen zeiden mensen weer van: ja maar hoe toekomstbestendig is dit/wat nu als je een baby krijgt dan heb je geen werkkamer en opslag meer/het is 3 hoog zonder lift hoe onhandig/is het nu slim om iets te kopen waar je niet minimaal 10 jaar wilt gaan wonen?? Mensen hebben altijd wat te zeiken dus lekker niets van aantrekken want je moet gewoon iets in deze markt.

6 likes

Die energielabel A beperkt de resultaten denk ik vooral heel flink. Maar verder inderdaad helemaal eens, bizar dat een rijtjeshuis van 100 m2 op een centrale locatie niet eens meer realistisch is voor 5 ton. Dat was ‘vroeger’ een bedrag waar je behalve op a-locaties overal makkelijk een (mooi!) rijtjeshuis voor kon kopen.

14 likes

Haha ja precies dat: ‘willen jullie geen tuin, is toch leuker voor je zoontje?’ Ja sorry vriend, gaat niet lukken in Amsterdam. :smiling_face_with_tear:

Is ook zo, uiteindelijk moet je er ook zelf blij mee zijn, maar vond die goedbedoelde tips soms een beetje vervelend, alsof je zelf al niet alles hebt geprobeerd. Ik was er echt elke dag mee bezig! Bij mij is het ook nog zo dat een groot deel van de familie in het Oosten van het land woont in een middelgrote stad en dat is niet echt te vergelijken met Amsterdam haha.

5 likes

ik wil je nood niet bagatalliseren want er is een woningnood, maar met een kleine zoektocht op funda kwamen er wel wat leuke huizen die aan je eisen voldoen naar voren. Dus ik zou zeggen ga door met je zoektocht, het is kut maar ik denk dat als je niet opgeeft wel zult slagen.

2 likes

Ik zie dat nu ook met mijn vriend. Hij woont sociale huur in een stad maar is scheefhuurder omdat hij niet kan doorschuiven. Hij is starter met een meer dan goede baan met veel perspectief. Ik woon in een dorp in een koopappartement van mijn opa, einde studie en werk daarnaast 20 uur. We willen binnen nu en een jaar graag gaan samenwonen alleen mijn vriend wil het liefst in de stad blijven wonen en never nooit in mijn dorp. Hij realiseert zich alleen niet dat het al een zegen is dat ik in een koopappartement van 50 m2 woon en dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is om iets te kopen of te huren. Ik stuurde hem deze week een bovenwoning in zijn stad door, met een giga vraagprijs voor relatief weinig dus hoop dat hij tot inzichten gaat komen :rofl: Ik zit wel prima hier (centrum, alles dichtbij inclusief station op loopafstand), alleen hopen dat opa er voorlopig niet in hoeft :confused:

7 likes

Misschien komt er wel wat voorbij wat jij als leuk classificeert terwijl dat juist een huis is die @Sundance het niet waard vind. En je mag toch best kritisch zijn met of je iets leuk vindt als je er vijf ton aan uit gaat geven (eurotje of 2000 per maand aan bruto hypotheeklasten met huidige rentes. Het is toch absurd dat je dan maar eigenlijk alles aan zou moeten nemen puur omdat er een tekot is oid).

4 likes

zo was mijn bericht dus niet bedoelt, meer als een zetje in de rug van geef niet op. En misschien dat er in deze wereld op dit moment waarin Nederland superdichtbevolkt is dus niets beters is. En natuurlijk mag je daar dan over klagen, maar dat verandert weinig aan de zaak. Hopelijk heb je op een partij gestemd die andere ideeën heeft over de woningmarkt…

Ja het gaat er ook een beetje om dat ik eigenlijk vind dat je met dit budget en deze eisen toch zou mogen verwachten dat je ruime keuze hebt, niet dat je dan misschien iets kan vinden wat net aan deze basis eisen voldoet maar eigenlijk verder maar matig is (bijv. donker, slechte indeling, lage plafonds, ongunstige ligging (naast spoor), etc.). Dat vind ik het belachelijke aan de huidige woningmarkt. Ik ben niet verbaasd dat ik voor 500.000 geen recent gerenoveerd vrijstaand huis van 150 m2 op een a-locatie vinden met een tuin op het zuiden en 5 slaapkamers, maar ik vind dat je voor dit budget toch wel een prima huis dat aan mijn basiseisen voldoet zou moeten kunnen vinden.

@Pierlala zo vatte ik het ook op hoor!

4 likes

Als ik met deze criteria zoek, zie ik in totaal maar iets van 10 woningen op Funda staan. Zonder rekening te houden met budget dat je nodig hebt voor overbieden. En dan heb ik nog niet eens gekeken hoe het eruit ziet :no_mouth: Lijkt me toch wel een vrij pittige opdracht.

Ik snap nooit zo goed hoe geld betalen in ruil voor een dak boven je hoofd iets weggooien zou zijn? Plus je geeft het stukje verantwoordelijkheid voor onderhoud ook uit handen, en je kan vertrekken wanneer je wil. Een koophuis hebben is leuk als het je voor een schappelijke prijs gelukt is, maar mensen vergeten vaak dat echt alles dan ook van jou is. Dak lek? Jouw probleem. CV stuk? Jouw probleem. Stormschade? Jouw probleem. Allerlei dure belastingen die er ineens bijkomen? Jouw probleem.

Tegenwoordig is kopen vaak echt wel duurder dan huren. Je hebt voor 2 ton geen huis meer en als je dus het dubbele moet neerleggen zit je qua maandlasten op hetzelfde als een gemiddeld huurhuis.

Ik ben er met mijn koophuis in ieder geval in maandlasten niet op vooruit gegaan. We kunnen het allemaal betalen, maar als we waren blijven huren, bleef er wel een stuk meer over om leuke dingen van te doen. En daar draait het toch wmb om in het leven.

10 likes

Wij zitten hier ook mee. We huren al zo’n 9 jaar deze woning. Ondanks onze goede banen hebben we nooit kunnen kopen ivm BKR bij m’n man (kwam hij pas heel laat achter … echt sneu en pijnlijke periode is dat geweest). We zijn nu 5 jaar verder en gaan binnenkort met de bank praten wat de mogelijkheden zijn. Maar we hebben beide ook een studieschuld ( ik nauwelijks meer) en niet ergens 50k liggen om over te bieden. Vanwege dure huurhuis en kids naar de opvang. We zijn dan echt “oude” starters op deze markt. Mijn man wil eigenlijk zsm dit huis kopen (is vrije sector woning) als woonstad ermee akkoord gaat. Dat zie ik op zich wel zitten, want “je moet toch ooit instappen” en scheelt veel geld. Maar echt de markt opgaan zie ik niet echt zitten. We willen beide in Rotterdam blijven of een van de buurten net eronder zodat onze kinderen hier op school en op de opvang kunnen blijven. Vooral opvang is echt een probleem dat krijgen we niet ergens meteen voor 2 kids voor 4 dagen geregeld. Daarnaast ben ik ongeveer over 2 jaar klaar met m’n vervolgopleiding en dan is het zoeken voor een vaste plek en dat kan werkelijk overal zijn en wil niet gebonden zijn aan mogelijk te dure koopwoning als de woningmarkt gaat zakken. Je leest hier al dat de biedingen toch lager worden of langer op zich laten wachten dan bv een half jaar terug (nog steeds veel …).

En eens met @KipTokTok huren heeft echt wel z’n voordelen en we zouden met een hypotheek niet echt minder gaan betalen.

5 likes

Ja achteraf gezien hadden we allemaal in je jaren 60 huizen moeten kopen maar ja toen was ik lang en breed nog niet geboren. Tuurlijk had je liever gisteren dan morgen moeten kopen maar ja, het moet wel kunnen. Toen ik studeerde kon ik geen hypotheek krijgen, zo simpel is het ook. Daarnaast heb je even wat geld nodig voor de aankoop zelf.

Dat je nu een lage huur hebt, zou voor mij een reden zijn zeker geen overhaastte beslissingen te maken. Is uberhaupt mogelijk voor je een huis te kopen waar je gelukkig van zou worden? Wat mag je lenen en kan je daar een fijner huis mee kopen dan je nu huurt? Want als je annuitair leent, ga je in het begin vooral rente betalen en dan spek je ook andermans portemonnee, net als huren. En als je CV ketel dan kapot gaat, gaat de bank dat niet voor je betalen.

3 likes

Maar met drie slaapkamers zit je toch eigenlijk wel al aan 100 m2? Als het functionele slaapkamers moeten zijn dan tenminste. Ik woon in een woning van ongeveer 100m2 en wij hebben twee redelijk grote slaapkamers (nou ja, normale slaapkamers waar een tweepersoonsbed en een kledingkast in past) en een kleintje waar je eigenlijk amper iets mee kunt. Denk dat er geen eenpersoonsbed zou passen, of nou ja, dat net wel, maar je kunt er eigenlijk geen kind laten slapen want dan is het een soort gevangeniscel met een bed en een klein kastje en dat is het dan.

Vind het eerlijk gezegd een beetje stom om kritisch te zijn op dit eisenlijstje, want als je voor 5 ton niet een huis van 100m2 kunt krijgen, dan zegt dat echt meer iets over de markt dan over iemands eisen

10 likes

Maar dat is toch ook precies het probleem dat ik aankaart? Dat ik denk dat dit objectief gezien gewoon redelijke eisen zijn voor een gezinswoning, maar dat dit in de huidige markt al niet of amper meer haalbaar is en dat dat echt idioot is.

2 likes

UGH wij hadden vandaag een afspraak voor vloerisolatie, vinden ze opeens asbest in de kruipruimte. Gewoon losse gedumpte en kapotte platen :sob: