Huizen/woningmarkttopic #2

Volgende week gaan we voor het eerst een huis bezichtigen. Spannend! Ik was eerst niet héél enthousiast over het huis, maar nu zit ik het toch al helemaal in te richten in mijn hoofd :thinking:

12 likes

Wij hebben over een paar dagen de sleuteloverdracht. Waar moeten we op letten bij de eindinspectie?

Ja ik had zelf ook al gedacht aan de inbouwapparatuur. Maar het is dus echt gebruikelijk dat je die even aanzet waar de verkopers en makelaar bij zijn? Overigens zegt het natuurlijk nog niet zoveel als de apparatuur aan kan. Dat zegt alsnog weinig over of het apparaat het wel echt doet.

1 like

Verder kun je nog kijken of alle ramen en deuren goed opengaan en sluiten. Bij onze overdracht bleek de achterdeur na de tuin niet dicht te kunnen omdat deze was uitgezet. Dat hebben de huidige eigenaren toen in overleg met ons opgelost.

Eigenlijk moet je gewoon kijken of iets doet waar het functioneel voor bedoelt is en/of alle spullen weg zijn. Mensen laten soms echt veel dingen achter

2 likes

Wij hebben dit gisteren gehad en onze makelaar deed elke kraan even aan om te kijken of het water warm werd, inderdaad in elke kast en achter elk schot kijken (we hebben zelfs nog iets gevonden) en alle apparatuur aan- en uit gezet! Is helemaal normaal :slight_smile:

2 likes

Zo leuk! Ik weet ook nog de eerste x dat ik ging kijken. Eerst dacht ik mewh, maar ik bleef het huis maar opzoeken en werd steeds enthousiaster. Op de dag van de bezichtiging voelde het gewoon als een sollicitatie xD. Was gewoon beetje zenuwachtig
Bezichtigen is ook gewoon leuk, omdat je het ook inzicht geeft over wat je wilt en wat je niet wilt qua woning. Dus je haalt er altijd iets uit.

2 likes

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb besloten dat ik per kamer even een lijstje ga maken zodat we niets vergeten. Hopelijk komt dat niet te overdreven over, maar als we het uit ons hoofd gaan doen, gaan we zeker weten dingen vergeten of half half doen omdat we ter plekke dan denken (o ja zit wel goed). Dus dan maar met een lijstje.

4 likes

Hebben jullie een aankoopmakelaar? Zij liep bij ons een heel lijstje langs met dat soort dingen. Ze spoelde ook even de toiletten door om te kijken of die werkten.

1 like

Ik zou ook even lampen goed checken. Zou daar nooit aan hebben gedacht verder (als ze eerst gewoon aan zijn…), maar wij hebben sinds enkele dagen de sleutel, en hebben ondertussen al een monteur moeten laten komen omdat een stroomgroep (?) er opeens uitlag, en moeten nu ook een lichtknop vervangen omdat die kapot is. Had echt nog nooit gehoord dat dat kon (dacht alleen lamp zelf) maargoed. Bij ons zag het er in eerste instantie wel super goed uit en het was mega netjes.

1 like

Haha leuk! Dit herken ik heel erg. Wij gaan aanstaande week ook weer ergens kijken en zijn obv de foto’s en de omschrijving niet mega enthousiast, maar wel leuke plek, gezellig straatje, ect. Maar heb het nog wat beter bekeken en zie er toch nog wel leuke potentie in, dus merk dat ik het toch steeds leuker ga vinden. Ben benieuwd hoe het is als we er staan! Dat is uiteindelijk het belangrijkste, hoe het huis voelt als je er doorheen loopt.

2 likes

Update: nog niets gehoord, dus het komt morgen. Ik slaap al twee nachten niet en mijn eetlust is ver te zoeken. :joy:

1 like

We gingen de waarborgsom net overmaken en ik krijg altijd zo de zenuwen van dat soort bedragen overmaken. Gelukkig nu gehad en ze hadden het wel makkelijk gemaakt met een link en kon het drie dubbel checken. Vond het aflossen van mijn duo ook al zo’n ding. Ook net gelijk de bank besteld dus het was een hele dure dag. Zo gek dat je de hele tijd spaart en het dan opeens tijd is om je geld over de balk te gooien. Gezien het lijstje voor de inboedel zijn we daar voorlopig nog niet klaar mee ook.

2 likes

Wij willen ons gaan inschrijven voor een nieuwbouwwoning, maar ik vind het zo lastig om een goede keuze te maken. We twijfelen heel erg tussen 2 kavels waarbij de ene kavel een wat kleinere tuin heeft maar een fantastisch uitzicht en de andere kavel een voor stadse begrippen heerlijke grote tuin heeft maar ook een veel minder mooi uitzicht. Ik vind tuinieren altijd heel leuk om te doen maar het uitzicht van de ene kavel is zo mooi dat ik twijfel of ik daar niet voor moet gaan. Ben alleen wel bang dat ik dan weer de grotere tuin ga missen. Of we worden ingeloot is natuurlijk ook maar de vraag in deze tijd, er is immers veel interesse, maar we blijven hopen!

Waar zouden jullie voor gaan?

1 like

Wat is het verschil precies (in vierkante meters)?

1 like

Die moeten wij binnenkort ook overmaken en het is echt een flink bedrag in een keer inderdaad. Waar we wel van balen is dat we nu te maken hebben met een negatieve rente en dus extra moeten betalen. Zou fijn zijn als er een constructie komt dat het geld op onze rekeningen blijft staan en mochten we toch die 10% boete moeten betalen, we dat dan meteen overmaken en dat op een of andere manier kunnen garanderen.

2 likes

Bij ons ging het via een bankgarantie omdat wij dat geld niet hebben. Is dat een oplossing?

1 like

Hebben we uitgerekend maar zonder bankgarantie zijn we nog wel iets voordeliger uit.

4 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Bijzondere huizen op Funda

Ik heb vorige week meer dan een halve ton overboden op een vrijstaand huis in het oosten van het land, maar ben eigenlijk nog steeds bang dat ik hem niet ga krijgen. Morgenvroeg verloopt de deadline voor het bieden dus hoop echt dat er niet nóg meer overboden is🤞🏼Echt gekkenwerk dit soort bedragen.

6 likes

Succes!! En mocht het niet lukken…vooral niet de hoop opgeven. Het komt een keer goed (al duurt het vast langer dan je zou willen). Het derde huis waarop we een ton over de vraagprijs boden is het pas geworden. De andere keren hadden we dus niet eens het hoogste bod (en dit was in een dorpje in het noorden van het land). Het is gewoon echt gekkenhuis op het moment.

1 like