Huizen/woningmarkttopic #2

Puur interesse hoor maar heb je die ton dan zelf moeten betalen? Want dat kan je niet meefinancieren toch? Of werd het huis ook hoger getaxeerd dan de vraagprijs?
Onze adviseur zei namelijk dat je hetgeen je overbiedt altijd zelf moet betalen, en we hebben best wat spaargeld samen maar niet zoveel :persevere:
Morgen hebben we een bezichtiging van een huis wat we heel graag willen en waar we ook wel op willen overbieden, maar een halve ton is dan denk ik wel onze max… hoop echt dat dat genoeg is.

1 like

Het is niet zo dat je standaard moet bijleggen wat je over biedt, maar wel dat je het verschil tussen je bieding en de taxatiewaarde moet bijleggen. In ons geval maakte de aankoopmakelaar een inschatting van de waarde en in het laatste geval hebben we ook een taxateur geraadpleegd. Ik weet heel zeker dat het max 30.000 gaat schelen en dat gaat goed komen. Donderdag hebben we getekend en aankomende week de financiën regelen, dus het wordt nog wel even spannend. Vooral omdat we ook zonder voorbehoud hebben geboden.

Edit: oh advies is dus om een aankoopmakelaar mee te nemen haha. Hopelijk wordt het wat morgen!

1 like

Ah dank voor je snelle reactie! Had je dan in dit geval voor het bieden al een taxateur geraadpleegd?
We hebben gelukkig een aankoopmakelaar die mee gaat morgen! Hoop dat zij idd een goeie inschatting kan maken van de taxatiewaarde, dan kunnen we gerichter (over)bieden. Denk dat we dan wel durven te bieden onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs, volledig zonder voorbehoud van financiering durf ik toch niet.
Echt wat een bizarre markt dit hoor…

Fijn dat er een aankoopmakelaar mee gaat!! We hadden zelf een uiterste prijs bedacht en de aankoopmakelaar gevraagd om een taxateur te bellen voor advies. Daarna pas het bod uitgebracht. Eerst lager dan onze max (wel al 70k boven de vraagprijs) en daarna een uiterste bod, omdat we waren overboden. Gelukkig werd dat gelijk geaccepteerd. Een dag na de bezichtiging hadden we akkoord van de verkoper. Echt heel gek voelt het dat het zo snel is gegaan.

1 like

Thanks! En jeetje, een ton is wel heel heftig! Maar super fijn dat het je in ieder geval is gelukt. En idd, als jet deze niet wordt gaan we gewoon weer lekker verder zoeken☺️

2 likes

Ik ben heel benieuwd! Hopelijk vind (en krijg) je snel je droomhuis :relaxed:

1 like

Wat fijn dat het zo snel ging! En ook fijn dat je nog te horen kreeg dat je overboden was en nog een ‘kans’ kreeg om nogmaals te bieden.
Dank voor je uitleg, ik laat morgen weten hoe het is gegaan!

1 like

Heel veel succes morgen! Hopelijk krijgen jullie ook de kans. Met een inschrijving voelt het zo onzeker

1 like

Ons huis komt deze week op Funda. Ben zo benieuwd hoe snel (of langzaam) de aanvragen binnenkomen😁

6 likes

Iiiik heb een huis gekocht haha. Zo ziek. Wel echt wat overboden maar volgens mij zaten er meer rond dat bedrag maar mega happy. Had een kaartje in de brievenbus achter gelaten na bezichtigen, misschien heeft t geholpen haha

60 likes

Die tweede is ingewikkeld. Bijna iedereen die ik ken die nu een huis koopt krijgt een vorm van steun van ouders, maar dat is super vertekenend omdat de mensen die dat niet krijgen niet eens aan kopen in deze regio denken.

Nou het is gelukt🎉 We waren nipt de hoogste bieders en ondanks onze voorwaarden hebben ze voor ons gekozen😁

50 likes

Het huis van vandaag lag echt prachtig, centraal maar toch echt een heel leuk kindvriendelijk straatje. Huis zelf is ook leuk alleen niet zo best onderhouden. Moet best wat aan gebeuren dus we zitten wel in dubio. Denk eigenlijk dat we wel gaan bieden, de vraagprijs of iets meer. En dan geen spaargeld inleggen maar spaargeld gewoon gebruiken voor het huis. Ben echt verliefd op het plekje en het huis heeft ook echt potentie.

1 like

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe groot de bedragen dan ongeveer zijn. Wij hebben relatief klein bedrag geleend voor de verbouwing, namelijk 15k. Nog steeds super fijn dus. Hadden het huis zonder dit bedrag wel kunnen kopen maar dan iets langer over de verbouwing gedaan.

1 like

Wat fijn!! Gefeliciteerd!

1 like

Wij hebben een schenking met eigenlijk precies dezelfde reden. Mijn schoonmoeder doet dit bij al haar kinderen die een huis kopen, scheelt haar ook geld.

Wij hebben overboden, maar nog onder taxatiewaarde dus het was niet per se nodig. Hebben nu minder geleend/ minder bouwdepot, dus wel chill met lagere maandkosten, maar als je overbiedt kan ik me wel voorstellen dat het fijn is. En we hadden zelf ook wel veel geld gespaard voor kk enzo, daar moet je je ook niet op verkijken.

1 like

Wij hebben geen woning toegewezen gekregen in het nieuwbouwproject. Voor het eerst dat ik echt teleurgesteld ben, zo balen… Ondanks de goede financiële scan en zonder voorbehoud van financiering dus geen succes. Begin de moed wel te verliezen :pensive:

Ahw ik ken dat gevoel. Mijn vriend zat nadat wij waren afgewezen er ook ff goed doorheen. Het wordt je tegenwoordig zo moeilijk gemaakt. En de mensen achter nieuwbouw projecten hebben echt te veel macht. Het wordt er niet leuker op. Je mag daar echt wel van balen.

3 likes

Vind dit zo achterlijk. Precies datgene dat voorspelt is is gebeurd en als je een starter was die er lastig tussenkwam, kom je er met de prijsstijging van het eerste kwartaal al helemaal niet meer tussen. Lees ook dat het aantal aankopen in de doorstroomgroep enorm veel hoger lag. Herkenbaar. Wij hebben letterlijk een bizarre stijging in verkoopprijs tussen twee vergelijkbare woningen in hetzelfde wijkje gezien. In drie (!) maanden.

4 likes

Dat gebeurt hier ook heel veel inderdaad. Ik begreep van een kennis dat haar directe buren hun huis te koop hadden staan voor 325 en verkocht hadden voor 375. Toen heeft de makelaar de week erna het huis van mijn kennis direct aangeboden voor 375 en die is natuurlijk ook weer boven de vraagprijs weggegaan. Echt bizar.

2 likes