Huizen/woningmarkttopic #2

Nou weet iedereen dat de huizenmarkt momenteel zwaar oververhit is, maar kom op zeg. Hier in de buurt (midden NL) stond een huis te koop voor 775.000 en die is nu verkocht voor 930.000

Is toch niet te geloven. En ja het is een mooi jaren 30 huis, 150m2 en helemaal af, maar toch, het blijft bijna een miljoen (!!!) voor een tussenwoning.

8 likes

Ja bizar. Hier merk ik ook nog echt geen daling in verminderde interesse
 Wilde naar huis gaan kijken, meteen gebeld toen het online was & was er al wachtlijst qua bezichtigingen. Binnen 1 dag nu verkocht >80k overboden; moest nog veeeel aan het huis gebeuren. Rij-woning voor 7.5 ton.

1 like

Ja het is dat ik net een huis heb weten te bemachtigen maar ik kijk nog steeds op funda en de prijzen lijken alleen maar te stijgen. Ik dacht dat wij de hoofdprijs hadden betaald maar de laatste dagen komt er alleen maar duurder spul (voor dezelfde m2 of in slechtere staat) online
 echt deprimerend voor iedereen die nog zoekt

9 likes

De prijzen zijn ook ± 20% gestegen tov vorig jaar

4 likes

Zal nu met de stijgende rente vanaf volgend kwartaal wel een keer moeten gaan stoppen toch? Waar komt al dat geld vandaan
?

1 like

Ja ik snap niet idd hoe deze lijn zo kan blijven stijgen. Sommigen hebben dus echt heel veel geld achter de hand? Geef maar door hoor, ik kan nog wel wat gebruiken

Kan het ook niet zo zijn dat mensen in een andere categorie gaan kopen door de stijgingen? Wij hebben uiteindelijk ook een ander huis gekocht dan waar we in eerste instantie naar zochten omdat de prijzen te hard gingen.

2 likes

ja vraag ik me ook af. Ik woon dus in het midden vh land, en veel mensen uit Amsterdam trekken hier naar toe samen met hun gezin en hun overwaarde.

Ja dat denk ik ook. Maar ik hoor zo om mij heen dat ook de duurdere woningen nog steeds hard gaan. Ook jonge mensen die huizen van 7/8 ton kopen. Dus ergens moet een geldboom staan, waar ik niet van af weet ;-).

Nee, maar serieus
 eigenlijk is het kut. Want je wordt bijna gedwongen in een lager segment te gaan concurreren wat voor sommigen die in dat segment zoeken de max is. Probleem wordt alleen maar groter.

3 likes

Ik kom even binnenvallen in dit topic maar ik ben echt helemaal van de kaart want we hebben een bod gedaan op een geweldige woning, en het bod is geaccepteerd. We hebben “maar” 20.000 overboden, het was meer een niet-geschoten-is-altijd-mis bod en nu hebben we ineens een deal! Ik ben echt toaal verbaasd en ook geschrokken eigenlijk haha, had dit absoluut niet verwacht in deze markt. We kunnen het ook maar nĂ©t betalen met eigen geld en een kleine schenking van mijn mam.

Nu komt er dus vanalles op me af. We hebben altijd gehuurd, dus nu komt er ineens vanalles bij kijken. Kan iemand even met me meedenken of ik niets over het hoofd zie?

• We hebben een financieel adviseur, die is de taxatie aan het organiseren en heeft de hypotheek aanvraag gedaan.
  • Een bouwkundige keuring staat gepland, het tekenen van de koopakte ook.
  • We denken na over samenlevingscontract of partnerschap, zijn er nog niet over uit.
  • We zijn alle docs aan het verzamelen voor de hypotheek aanvraag.
  • Na de bouwkundige keuring moeten besluiten wat we wel/niet moeten renoveren etc.

Verder is het nu even afwachten, toch? Het is zo’n chaos, ben bang dat we iets vergeten. Zo was de bouwkundige keuring al niet afgesproken in de notariele akte, dus ik in paniek daar nog achteraan gebeld.

19 likes

Als je verbouwen mee wil financieren is het niet handig om nĂș al een taxatie te doen. Want als je mee wil financieren zal een verbouwing in het taxatierapport verwerkt moeten worden.
Tenzij het alleen om cosmetische zaken gaat, zoals nieuwe badkamer. Dat levert niet altijd meerwaarde op dus kun je dan niet meefinancieren.

1 like

Dit probleem vang je al af met een samenlevingscontract, wij iig wel

4 likes

Volgens mij neem je dan een verblijvensbeding daarin op, en mag je schoonfamilie je niet uit huis zetten. Maar bij verkoop gaat de helft van je partner wel naar hen en niet naar jou.

4 likes

Je kunt ook werken met een verblijvingsbeding in je samenlevingscontract. Over de voor- en nadelen van de verschillende opties kan een notaris je goed informeren @death_by_sexy! Gefeliciteerd met het winnende bod!

1 like

Nee oke, je volledige erfenis kan je niet opvangen met een samenlevingscontract, wel het probleem dat je de erfgenamen snel na het overlijden hun deel van jullie huis kunnen opeisen.

2 likes

Met geregistreerd partnerschap ben je meteen in wettelijke gemeenschap van goederen samen, dus dan hoef je niet naar de notaris nog als extra ding (al ben je daar natuurlijk al voor t kopen van t huis haha)

2 likes

Vandaag staat onze woning op de site van de Makelaar en a.s donderdag komt ie op Funda! Eindelijk!

Maar wat spannend dit! Ik weet niet of ik het spannender vond om ingeloot te worden voor ons nieuwe huis of het in de verkoop zetten van onze huidige woning :roll_eyes:

Nou hopelijk wordt het wat
en snel alsjeblieft :sweat_smile:

14 likes

Spannend!! Wanneer wordt jullie nieuwe huis opgeleverd?

1 like

Waarschijnlijk nog voor of toch na de bouwvak!

Jullie hadden ook een nieuwbouw woning toch?
Vordert het al wat met de bouw?

1 like

Dank allemaal @anon13937616 , @mikselke, @tessel @Monica @1103 @the.rebel.club. Zoals ik het nu begrijp moeten we inderdaad óf een samenlevingscontract + 2 testamenten laten afsluiten óf een partnerschap. Aangezien we echt euro’s aan het tellen zijn en niet met 0 euro het huis willen betrekken, neigen we naar een (gratis) partnerschap, aangezien voor de andere optie toch weer zo’n 1.000 euro staat.

@anon13937616 de verzekeringen had ik totaal nog niet aan gedacht, goede tip, dank!

@mikselke we zitten qua hypotheek aan onze max en leggen ook eigen geld in, dus verbouwen zit er voorlopig niet in (wel kleine noodzakelijke dingen, maar niet de grote bulk). Wellicht kunnen we over 2 jaar meer, maar dat zullen we dan moeten zien. We waren het winnende bod omdat we zeiden de financiering snel rond te hebben, dus taxatie heeft helaas behoorlijk haast
 wat een markt, echt ongelofelijk.

3 likes