Huizen/woningmarkttopic #2

Oh dat duurt niet zo lang meer dan, 3 maanden? Hoop dat er veel animo is voor jullie huis :four_leaf_clover:!

Klopt, bij ons is de bouw eigenlijk pas net begonnen, ze zijn nu bezig met de fundering. Ze verwachten wel in juni/juli het hoogste punt al te halen, dus dat vonden we al vrij snel! Oplevering is rond deze tijd volgend jaar.
Er worden in ons project iets van 70 woningen gebouwd, waarvan 17 koopwoningen, dus op het bouwterrein gebeurt wel heel veel! Telkens wanneer we kijken staat er weer een rijtje muren ofzo haha.

1 like

Wij hebben alleen een samenlevingscontract en zijn dus niet elkaars erfgenamen maar voor het huis is het voldoende geregeld en mogen we gewoon in het huis blijven wonen als de ander doodgaat. Dat kostte 395 euro.

Maar partnerschap is ook een goed idee en reden voor een kleine viering natuurlijk!

3 likes

Een maand of 4 nog minstens ( zelf reken ik op september).

Ja in het begin duurt het zo lang, maar als de muren er eenmaal staan, gaat het redelijk gestaag (is mijn ervaring).

Ons project heeft 36 woningen, verdeelt over 8 blokken.

Ik meen me te herinneren dat jullie in het zuiden wonen?

Hier in het noorden heb ik wel het idee alsof de huizen gekte wat aan het indammen is.
Maar ja je hebt ook maar 1 koper nodig natuurlijk :grin:

2 likes

Ohja, tuurlijk! Ik ging even uit van augustus maar we zitten nog in april :sweat_smile:. Moet er na de oplevering nog veel gebeuren?

Wij wonen in het zuiden idd, maar we gaan ook pas in het najaar ons huis in de verkoop zetten. Probeer me niet teveel met de huizenmarkt bezig te houden want het kan zo veranderen, maar vind het wel heel spannend! Je hebt er idd maar 1 nodig, hopelijk hebben jullie eind van de week al een idee hoeveel interesse er is.

1 like

Na de oplevering moeten de vloeren en de keuken er nog in.
Badkamer, toilet en de muren laten we vanuit de aannemer doen.
Je zit natuurlijk met 3 weken droogstook protocol, dus dat tel ik er ook bij op.

Ja ik kijk continu op Funda om te zien hoelang gemiddeld soortgelijke woningen te koop staan.
Krijg daar ook geen hoogte van hoor.

We zitten niet in het duurdere segment kwa verkoop, dus hou ik mezelf voor dat men ook zonder de jubelton onze woning kan kopen. :crazy_face:

2 likes

En kijk bij een overlijdensrisicoverzekering even goed naar hoe het op te zetten dat je er geen/weinig erfbelasting over betaalt. Wij hadden die memo ff gemist, zijn inmiddels getrouwd dus allemaal zo erg niet. Maar als je elkaar verzekert maar het dan wel van een gezamenlijke rekening betaalt, ziet de belasting het als erfenis en moet je erfbelasting betalen. Als je de betaling helemaal apart houdt, gaat dat goed!

2 likes

Deze memo heb ik ook gemist, thanks voor de info. Van de week toch maar is checken :slight_smile:

4 likes

Oh wow, dit is ons ook nooit verteld en wij betalen dit zowel nu als bij de vorige vd gezamenlijke rekening. Zijn inmiddels wel getrouwd en hebben kinderen, maar hebben ook huwelijkse voorwaarden. Dus ff het uitzoeken waard!

1 like

Heeeel herkenbaar! Wij hebben besloten het nu nog even te laten rusten omdat je als partners een vrij hoog bedrag hebt dat je belastingvrij erft (7 ton). Maar als je gezamenlijk veel vermogen hebt, wel echt waard om het uit te zoeken.

2 likes

In een samenlevingsovereenkomst kun je alles prima regelen qua nalatenvan het huis en inboedel. Alleen geen andere dingen zoals vermogen oid. Dus als dat er niet is, is een samenlevingsovk voldoende.

Edit: ik ken mensen die om 400 euro voor samenlevingovk te besparen zijn gaan registreren als partners. Dat heeft uiteindelijk 10 duizendeneuro’s gekost toen ze een jaar later uit elkaar gingen. Nou was dat wel toen alles nog automatisch in gemeenschap van goederen was, maar ook nu zit je veel meer aan elkaar vast met partnerschap/huwelijk dan met een samenlevingsovk. Is niet erg, maar wel iets om je bewust van te zijn als je even snel wilt trouwen/registreren.

2 likes

En als er kinderen komen is een samenlevingsovereenkomst ook niet meer afdoende, ook iets om in het achterhoofd te houden.

@Livre ik wist dit ook niet en zat er net over te lezen, maar de feitelijke betaling maakt volgens allerlei erfrechtadvocatenwebsites niet uit, alleen dat het puur door de overlevende partner verschuldigd moet zijn. Er moet dus in de polis staan dat jij betaling verschuldigd bent voor de verzekering van je partner, en ook in je samenlevingscontract en testamenten dat overlijdensrisicoverzekeringen buiten alle verrekeningen en kosten voor de huishouden blijven. Of de rekening dan in praktijk betaald wordt door jou, of door je partner of door de buurman maakt niet uit.

1 like

Deze tips zijn fantastisch en broodnodig want ik weet er de ballen van, dus nogmaals dank.

Ik voel me een beetje een domme, maar ik heb zoveel gerekend en herberekend dat mijn hoofd omloopt dus een vraag.

Onze hypotheek is gebaseerd op (fictieve bedragen) 40.000 bruto jaarsalaris van mijn vriend en 35.000 van mij. We gaan wel half / half de hypotheek afbetalen. Stel we gaan ooit uit elkaar, en de een wil de ander afkopen, maakt dit dan nog verschil? Betaal je dan gewoon de helft van de hypotheek van de ander af of komen we dan in de knel?

Daarnaast krijg ik een gift van mijn mam van bedrag X, ik neem aan dat dit het enige verschil maakt in afkopen. Dat hij dan bedrag X méér moet afkopen aan mij (mocht hij het huis krijgen), dan ik aan hem (mocht ik het huis krijgen).

Het lukt me niet om het goed uit te leggen maar hopelijk snapt iemand het.

1 like

De kinderen erven dan alles van de overledene, de partner erft niets, het verblijvingsbeding geldt niet meer, dus in theorie kunnen je kinderen hun deel opeisen en jou het huis uit dwingen.

(Plus erkenning en gezag moet los geregeld worden, maar dat staat los van testamenten)

4 likes

Je moet vastleggen dat jullie beide 50% van de hypotheek gaan betalen, en dat inleg buiten de reguliere afbetalingen teruggaan naar de inleggende partner. Jouw moeders inleg blijft dan van jou, als je partner later nog een keer een bedrag aflost blijft dat deel van hem.

Het bedrag dat in de offerte staat maakt niet uit voor hoe je hypotheek onderling verdeeld is. Ik had een lastig contract voor de Hypotheker, dus mijn inkomen staat op €0, maar er staat wel in de akte dat we allebei 50% eigenaar zijn en dat is waar het om gaat.
Als jij minder verdient zou het bij een eventuele breuk wel moeilijker kunnen zijn om hem uit te kopen en zelf een hypotheek te krijgen als je er wil blijven wonen.

Ik snap wat je bedoelt. Hier een citaat van iets dat ik eerder poste

In geval van wel schenking en weer even de fictieve bedragen:

Koopsom: 400.000
Restant hypotheek: 340.000
Schenking die jij hebt gehad: 50.000
Waarde op moment scheiding: 450.000

Overwaarde is 450.000 -/- 340.000 = 110.000 overwaarde. Daar trek je eerst jouw schenking vanaf
(110.000-/- 50.000) gedeeld door 2 = 30.000.

Met deze bedragen zou jij hem moeten afkopen met 30.000 en hij jou met 80.000 (want je schenking erbjj opgeteld).

3 likes

Als je er een testament bij zou hebben, zou dit geen probleem moeten zijn. Wij hebben samenlevingscontract + beide testament en zouden in geval van kinderen eerst nog even wat aanvullingen moeten doen maar verder zou het geen probleem moeten zijn.

Alleen wij willen graag trouwen voordat we kinderen zouden krijgen maargoed je weet nooit hoe het leven loopt.

Ik wil hier even op inhaken. Volgens mij is het wel zo @death_by_sexy dat mocht het huis minder waard worden het geld van je moeder ook naar ratio minder word. Dus stel ze legt 20.000 in en je huis daalt met 10% in waarde dan moet hij jou 18.000 extra afkopen. Dit word allemaal bij de notaris vastgelegd.

Dat klopt niet, dit kun je (van tevoren, bij je samenlevingscontract) zelf kiezen. Dus X€ blijft X€, of stijgt of daalt mee.

1 like

Bij mijn inbreng eigen geld kreeg ik die keuze in ieder geval niet. Maar misschien om dat dit een externe partij is? Geen idee dan.

3 likes

Dank allen!!

1 like