Huizen/woningmarkttopic #2

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? https://www.bumarang.nl/ Bedrijf uit Groningen, maar lijkt alsof ze overal in Nederland werkzaam zijn. Ik had een brief van ze in de bus, dat ze voor mij een huurverlaging kunnen aanvragen omdat we op basis van het puntensysteem (veel) te veel betalen. Aan de ene kant denk ik, ok chill, minder huur klinkt goed, niet geschoten, altijd mis. Maar aan de andere kant wil ik mijn nieuwe verhuurder ook niet tegen me hebben door te gaan zeiken over een huurprijs waar ik zelf mijn handtekening onder gezet heb.

1 like

Kan je niet beginnen met zelf een balletje opgooien bij je verhuurder? Nee heb je ja kun je krijgen toch?

1 like

Maar als je twijfelt aan de rechtmatigheid van de huur kan je toch net zo goed zelf naar de huurcommissie stappen? Ze zullen het altijd naar jou terug kunnen leiden en de ene verhuurder is er oke mee en ander maakt je het leven zuur tot je vertrekt.

Edit: en ik vind dit soort bedrijfjes altijd een beetje schimmig. Doen alsof ze hiervoor op aarde zijn gezet maar ze verdienen natuurlijk gewoon geld met iets wat je ook zelf kan doen, zie zo op hun site niet wat zij een commissie rekenen hiervoor maar t zal geen liefdadigheidsinstelling zijn gok ik zo

8 likes

We hadden gesprek met hypotheekadviseur. Positief punt, we zouden veel meer kunnen dan we dachten. Oude adviseur had met oude gegevens berekend.

Negatief
wennen aan de nieuwe maandlasten en al die kosten die er nog bij komen om iets rond te krijgen. Bijvoorbeeld
2x taxatie rapporten voor overbruggingshypotheek en die overbruggingshypotheek. Kosten voor inkomensverklaring omdat man zzper is.
En zo ga nog maar even door.

2 likes

De voorwaarden voor die documenten zijn afhankelijk van de geldverstrekker, wij hebben namelijk geen taxaties hoeven uitvoeren maar een Calcasa-rapport was voldoende. Ik ben ook zzper en ik kon een online formulier invullen en dan was er geen inkomensverklaring nodig. Het hoeft dus niet veel geld te kosten, ik zou daarom eerst even afwachten welke geldverstrekker jullie voorkeur heeft en dan pas kijken welke rapporten/verklaringen etc nodig zijn.

2 likes

Weet je zeker dat die inkomensverklaring nodig is? Dit is volgens mij afhankelijk van de uiteindelijke geldverstrekker. Ik ben zzp’er, mijn man is in loondienst en heeft daarnaast nog een bedrijf (ook eenmanszaak) en wij hebben maart 2021 getekend voor onze huidige woning (bedrijfswoning met bijbehorende grond op ons prive en loods en bijbehorende grond + inrit op man zijn bedrijf). Mijn man zijn bedrijf bestaat sinds januari 2020, maar voor ons beiden was een jaarrekening over 2020 (en bij mij wel over de afgelopen 3 jaar) genoeg. Omdat mijn man zijn bedrijf nog geen 3 jaar bestond en pas sinds 2020 moest zijn jaarrekening 2020 door onze accountant ondertekend zijn, bij mij was dat niet nodig omdat ik natuurlijk al jarenlange IB en jaaraangiftes heb.

Voor het privegedeelte hebben we mijn man zijn zzp-inkomsten niet mee laten tellen qua wat we konden lenen, maar daar moest wel bewijs van komen dat er geen verlies in zijn bedrijf zat doormiddel van een jaarrekening. Onze accountant heeft die toen snel definitief gemaakt (was februari, dus nog niet definitief). Mijn inkomsten telden wel mee, maar een inkomensverklaring was dus niet nodig.

Feit dat het een bedrijfswoning is zorgde trouwens wel voor een hoop extra gedoe, stress en benodigde documenten en moeilijkheden. Maar dus geen extra inkomensverklaringen nodig.

1 like

@Bailey en @Suikerklontje bij onze geldverstrekker is het wel nodig.
Deze is ook mbt rente etc voor langere tijd voor ons voordeligst.

Wij wilden eerst ook voor bedriijfswoning gedaan maar waren te laat, al verkocht. Achteraf wel blij.
Uiteindelijk gaat man hier ook deels aan huis werken.

Geen ervaring mee, ken wel iemand die zelf naar de huurcommissie is gestapt en dat was een lang en slepend proces met een rechtszaak en een huurbaas die wel eens dreigend in huis heeft gestaan. Ze wonnen overigens wel en kregen een paar duizend euro terug.

Het verdienmodel van deze toko is dat zij het grootste deel van de met terugwerkende kracht verdiende huurverlaging verdienen. Alleen al in hun rekenvoorbeeld is dat al 1200 euro vanaf het moment van de aanvraag, plus zo’n verlaging is met terugwerkende kracht tot aan de startdatum van een contract dus het kan zo duizenden euro’s zijn. Het is fijn dat iemand het je uit handen neemt, maar je loopt wel grof geld mis t.o.v het zelf doen

1 like

Om in te haken op Calcasa: je kan nu al checken op die site of het kan voor jouw woning of niet. Bij ons accepteerde ING het, maar was ons appartement niet geschikt waardoor we gewoon een normale taxatie moesten laten doen.

1 like

Oeff
 Daar ben ik dus een beetje bang voor, dat mijn verhuurder denkt ja dikke doei, nu gaan we het je moeilijk maken ook. We zijn zelf akkoord gegaan met de huurprijs dus het voelt een beetje raar om er nu al moeilijk over te gaan doen. Maar aan de andere kant, als het wettelijk zo vast ligt dat het lager moet? Dat lange slepende proces heb ik dus ook totaal geen zin in, dus ja, als zo’n bureau het wil overnemen


Het verdienmodel had ik redelijk snel op de site gevonden, dus vond ze daar wel eerlijk in. Ik snap dat ze geen vrijwilligerswerk gaan doen, dus dit lijkt me eigenlijk wel een prima constructie.

Ehmm, dit zie ik eigenlijk ook nog niet echt voor me :sweat_smile:

Ze baseren de juiste prijs op het aantal punten voor je woning. Deze kan je heel makkelijk zelf berekenen via de huurprijscheck. Met de uitkomst zou je in gesprek kunnen gaan met je verhuurder in plaats van het gelijk laten escaleren tot de rechtbank. Ik denk dat jedereen wel snapt dat ook al zou 350 euro voor 60m2 kloppen qua punten, dat niet realistisch is. Maar misschien betaal je nu 1250 euro en zou je dus met goede argumenten er iets af kunnen krijgen. Zeker als je een prettige huurder bent (rustig, netjes, geen wanbetaler, etc). Bv omdat het aantal m2 veel kleiner is als je het eens goed nameet volgens de regels, er wat dingen sterk verouderd zijn etc. Ik zou het persoonlijk eerder zo aanpakken dan gelijk een bedrijf inschakelen.

Zie ook Hoeveel huur betaal ik maximaal voor mijn woning? | Rijksoverheid.nl

6 likes

Snap ik. Maar je hoeft niet meteen op hoge poten verlaging van de huur te eisen. Je kan bijvoorbeeld vragen hoe hij/zij is gekomen tot puntenaantal x (punten van je huidige huur) omdat jij komt tot puntenaantal y. Wie weet kom je dan samen uit op een verlaging van je huur. En zo niet dan kan je afhankelijk van de reactie beslissen of je het erbij wil laten of een zaak van wil maken.

3 likes

Dit kan ook met de jaarlijkse huurverhogingen (mits je huur dan niet meer overeenkomt met het aamtal punten)! Ik berekende dan altijd het aantal punten en mailde vervolgens dat ik niet akkoord ging met de huurverhoging, omdat de huur al te hoog was. Was een hele simpele mail en m’n huur is daardoor nooit verhoogd!

Achteraf denk ik; had ik net zo goed kunnen mailen over de huur (en niet alleen de huur verhoging) maar das achteraf :smiling_face_with_tear:

4 likes

Maar huur je sociaal? Want volgens mij tellen punten alleen bij sociale huur en niet bij vrije sector.

Bij vrije sector kan je alleen in de eerste 6 maanden de prijs verlagen via een huurcommissie. Maar dan wordt wel degelijk het puntensysteem gebruikt. En het puntensysteem is ook een handige manier om een beeld te krijgen van wat een normale huurprijs zou zijn.

2 likes

Oh joh! Dat wist ik niet!

Heb nu ff verder gekeken:
Er staat dat het puntensysteem niet geldt voor vrije sector maar dat de huurcommissie wel een beoordeling kan doen en als de huur eigenlijk onder de liberalisatie grens is dat deze dan wordt verlaagd!! Maar zij gebruiken ook t punten systeem lijkt me trouwens
Huh en verderop staat dat de huco alleen een advies geeft en geen uitspraak doet

2 likes

Dat klopt! De eerste 6 maanden van je huurperiode (en bij een tijdelijk huurcontract tot 6 maanden na het einde van de vastgelegde periode), kun je in alle gevallen de huurcommissie vragen om de huurprijs te berekenen. Als de huurprijs volgens het puntenstelsel onder de liberalisatiegrens zou moeten liggen (en je dus een sociale huurprijs zou moeten hebben), dan geeft de huurcommissie een “advies” over wat de lagere huurprijs gaat zijn. Als je huurprijs volgens het puntenstelsel boven de huurliberalisatiegrens mag liggen, dan is het advies dat de afgesproken huurprijs redelijk is. Die blijf je in dat geval dus betalen, en niet de prijs die het puntenstelsel aangeeft.

Waarom het een advies wordt genoemd: de uitspraak van de huurcommissie is geen rechterlijke uitspraak. Je kunt er dus niet rechtstreeks mee naar de deurwaarder om bijv. te veel betaalde huur terug te krijgen. Het wordt wel gezien als een soort afspraak tussen partijen, en dus moeten partijen daar wel gehoor aan geven. Als ze dat niet willen, dan kunnen ze de rechter nog vragen om er iets anders van te vinden.

3 likes

Aah balen zeg, maar je moet maar zo denken; al die extra kosten leveren je op lange termijn wel voordeel op :wink:

3 likes

Dat is waar en deels kan je terugvragen bij belasting aangifte.

Ik ben ook heel risico mijden. Maar nu probeer ik wat te rusten en wordt ik gek van al die drukke buurt geluiden en ben ik blij dat we straks in een wat andere buurt wonen.

1 like

Ik heb die punten huurprijscheck gedaan en ze zouden zelfs meer mogen vragen voor onze woning (vrije sector) :eek: wel aardig van ze dat ze dat niet doen haha. Onze huurprijs per vierkante meter is nu zelfs goedkoper dan toen we een sociale huurwoning hadden (allebei Amsterdam) :smiling_face_with_tear:

4 likes