Huizen/woningmarkttopic #2

Ze baseren de juiste prijs op het aantal punten voor je woning. Deze kan je heel makkelijk zelf berekenen via de huurprijscheck. Met de uitkomst zou je in gesprek kunnen gaan met je verhuurder in plaats van het gelijk laten escaleren tot de rechtbank. Ik denk dat jedereen wel snapt dat ook al zou 350 euro voor 60m2 kloppen qua punten, dat niet realistisch is. Maar misschien betaal je nu 1250 euro en zou je dus met goede argumenten er iets af kunnen krijgen. Zeker als je een prettige huurder bent (rustig, netjes, geen wanbetaler, etc). Bv omdat het aantal m2 veel kleiner is als je het eens goed nameet volgens de regels, er wat dingen sterk verouderd zijn etc. Ik zou het persoonlijk eerder zo aanpakken dan gelijk een bedrijf inschakelen.

Zie ook Hoeveel huur betaal ik maximaal voor mijn woning? | Rijksoverheid.nl

6 likes

Snap ik. Maar je hoeft niet meteen op hoge poten verlaging van de huur te eisen. Je kan bijvoorbeeld vragen hoe hij/zij is gekomen tot puntenaantal x (punten van je huidige huur) omdat jij komt tot puntenaantal y. Wie weet kom je dan samen uit op een verlaging van je huur. En zo niet dan kan je afhankelijk van de reactie beslissen of je het erbij wil laten of een zaak van wil maken.

3 likes

Dit kan ook met de jaarlijkse huurverhogingen (mits je huur dan niet meer overeenkomt met het aamtal punten)! Ik berekende dan altijd het aantal punten en mailde vervolgens dat ik niet akkoord ging met de huurverhoging, omdat de huur al te hoog was. Was een hele simpele mail en mā€™n huur is daardoor nooit verhoogd!

Achteraf denk ik; had ik net zo goed kunnen mailen over de huur (en niet alleen de huur verhoging) maar das achteraf :smiling_face_with_tear:

4 likes

Maar huur je sociaal? Want volgens mij tellen punten alleen bij sociale huur en niet bij vrije sector.

Bij vrije sector kan je alleen in de eerste 6 maanden de prijs verlagen via een huurcommissie. Maar dan wordt wel degelijk het puntensysteem gebruikt. En het puntensysteem is ook een handige manier om een beeld te krijgen van wat een normale huurprijs zou zijn.

2 likes

Oh joh! Dat wist ik niet!

Heb nu ff verder gekeken:
Er staat dat het puntensysteem niet geldt voor vrije sector maar dat de huurcommissie wel een beoordeling kan doen en als de huur eigenlijk onder de liberalisatie grens is dat deze dan wordt verlaagd!! Maar zij gebruiken ook t punten systeem lijkt me trouwens
Huh en verderop staat dat de huco alleen een advies geeft en geen uitspraak doet

2 likes

Dat klopt! De eerste 6 maanden van je huurperiode (en bij een tijdelijk huurcontract tot 6 maanden na het einde van de vastgelegde periode), kun je in alle gevallen de huurcommissie vragen om de huurprijs te berekenen. Als de huurprijs volgens het puntenstelsel onder de liberalisatiegrens zou moeten liggen (en je dus een sociale huurprijs zou moeten hebben), dan geeft de huurcommissie een ā€œadviesā€ over wat de lagere huurprijs gaat zijn. Als je huurprijs volgens het puntenstelsel boven de huurliberalisatiegrens mag liggen, dan is het advies dat de afgesproken huurprijs redelijk is. Die blijf je in dat geval dus betalen, en niet de prijs die het puntenstelsel aangeeft.

Waarom het een advies wordt genoemd: de uitspraak van de huurcommissie is geen rechterlijke uitspraak. Je kunt er dus niet rechtstreeks mee naar de deurwaarder om bijv. te veel betaalde huur terug te krijgen. Het wordt wel gezien als een soort afspraak tussen partijen, en dus moeten partijen daar wel gehoor aan geven. Als ze dat niet willen, dan kunnen ze de rechter nog vragen om er iets anders van te vinden.

3 likes

Aah balen zeg, maar je moet maar zo denken; al die extra kosten leveren je op lange termijn wel voordeel op :wink:

3 likes

Dat is waar en deels kan je terugvragen bij belasting aangifte.

Ik ben ook heel risico mijden. Maar nu probeer ik wat te rusten en wordt ik gek van al die drukke buurt geluiden en ben ik blij dat we straks in een wat andere buurt wonen.

1 like

Ik heb die punten huurprijscheck gedaan en ze zouden zelfs meer mogen vragen voor onze woning (vrije sector) :eek: wel aardig van ze dat ze dat niet doen haha. Onze huurprijs per vierkante meter is nu zelfs goedkoper dan toen we een sociale huurwoning hadden (allebei Amsterdam) :smiling_face_with_tear:

4 likes

Haha chill! Ik heb 'm ook gedaan voor mijn huis omdat ik benieuwd was wat er uit zou komen en dat was verrassend weinig, gok echt de helft van wat een ā€˜normaleā€™ huurprijs zou zijn hiervoor haha (maar is geen huurhuis dus ook niet relevant verder)

1 like

Ahja had niet zo lang gezocht maar zag nu ook de post van een andere forummer. Snap het als je ontzorgt wil worden maar zelf doen is dus ook een optie.

Ik ken helaas alleen verhalen van mensen die wel succes hadden maar vervolgens heel vervelende ervaringen hadden met de verhuurder. Zal per verhuurder natuurlijk verschillen hoor maar ik zou het wel tricky vinden (ookal is het je goed recht en vragen ze gewoon te veel etc). Bij de een besloot de huisbaas naar binnen te gaan toen de huurder er niet was en een laptop mee te nemen (regio Rotterdam) en bij een ander besloot de huisbaas dat klachten/reparaties spontaan weeeeeken op de plank bleven liggen waar ze normaal wel vlot waren.

In de brief stond inderdaad een proefberekening met die punten, maar dat was alleen met openbare informatie! Ik zie dat de berekening een stuk uitgebreider hoort, met inbouwapparatuur, recente renovatie enzo. Eerst die maar eens invullen. En wellicht de verhuurder dan mailen, joh, ik kom op dit bedrag uit, hoe zijn jullie op de huur gekomen. We wonen super prettig, dus het is helemaal niet mijn bedoeling om gelijk keihard de verhuurder voor de rechter te slepen, maar ja, als wettelijk vast ligt dat de huur 400 euro naar beneden moet?

Pff, dit is allemaal nog een beetje nieuw voor mij, heb jarenlang sociaal gehuurd, dus heb hier nooit over nagedacht.

3 likes

Maar met bijbehorende mega lage rente toch?
Die gaan ook weer omhoog, dus al met al kom je waarschijnlijk op dezelfde maandlasten ergens?

3 likes

Rente stijgt toch juist, althans hier in BelgiĆ«. Hoorde van een paar ex-collegaā€™s dat er op 3-4 maanden verschil bijna een verdubbeling is.

Sameā€¦ niet een fijn idee, ook dat je niet weg ā€˜kanā€™, mochten de huizenprijzen gaan zakken.

1 like

Hier is 't al verdubbeld inderdaad.

Ik ben juist bang dat wij er net tussen zitten, en nog voor flink aangekocht en hogere rente.

En dan dat wij minder voor ons huidige huis krijgen. Dus wil het zsm op de markt hebben.

Oke maar komt er weer een mondiale bankencrisis Ć  la 2008 aan waardoor de markt als een plumpudding inzakt? Zoā€™n scherpe daling als toen komt er anders niet natuurlijk.

2 likes

Wat @anon13937616 zegt.
Ze is bang het op de piek qua prijs gekocht te hebben, maar daarbij kocht ze het wel op het dieptepunt qua renteā€¦
Straks betaal je misschien minder, maar met hogere rente.

Daarbij dacht ik dat het haar om de kosten zou gaan, niet wat er gebeurt als ze het moet verkopen over x aantal jaar.