Huizen/woningmarkttopic #2

Hier stond het ene huis voor 369. Die ging voor rond de 450. Het huidige huis stond voor 440 en is voor rond de 530 gegaan. Heb natuurlijk geen idee hoeveel daarvan te wijten is aan de overdrachtsbelasting, maar die stijging in de afgelopen paar maanden was echt extreem.

4 likes

Ik denk eerlijk gezegd dat het de politici die deze regel hebben voorgesteld weinig tot niet kan schelen dat de prijzen stijgen.

Ik ken dus mensen die een huis van bijna 1,5 miljoen hebben gekocht en toen de overdracht twee weken verlaat hebben om de overdrachtsbelasting op te strijken (is hun goed recht, maar ik krijg er wel zo’n zij wel en ik zit met nog achterlijker gestegen prijzen).

1 like

Hele rijke ouders.

@Bergamot dat is dus juist het probleem. De mensen die baat hebben bij stijgende prijzen zitten niet in een te duur koophuis, maar in een comfortabel ruim huis gekocht in betere tijden, dat grotendeels is afgelost en nu enorm in waarde stijgt. Zelfde als bouwers: meer bouwen=meer aanbod=minder geld. De enige reden dat een nieuwbouw rijtjeshuis nu voor 490.000 verkocht kan worden is natuurlijk schaarste. Je bent dan gek als je te hard je best gaat doen.

2 likes

Het is dat het verder aardige mensen zijn. Dat je inderdaad denkt: wat doe ik fout? Oja ik moet zelf werken en sparen voor mijn geld.

@quarterlife zelfde situatie hier. Wij hebben recent toch nog een huis bekeken met onze aankoopmakelaar (terwijl we er eigenlijk al weg waren, maar dit was een mogelijke match) en merkte dat hij eigenlijk ook echt zoiets had van: het zit er niet echt meer in. Hij gaf zelfs aan het zelf niet meer leuk te vinden (constant grote emoties, niet meer het gevoel dat je een goede match maakt tussen huis en klant). Dat heb ik in al die maanden nog niet eerder gezien. En inderdaad mensen die dan zeggen dat je maar eens met je ouders in gesprek moet. Dat ik denk: hoe werkt jouw wereld? Vraag anders even aan jouw ouders of ze mij ook willen helpen als jouw ouders toch geld te over hebben

4 likes

Pfff ik vind dat zo priviledged: dat je maar even met je ouders in gesprek moet. Om het dan over hun sociale huurhuis te hebben of wat? Blegh, zulke mensen.

3 likes

Huuuh wat reageren sommige mensen raar. Alsof iedereen even geld van hun ouders kan vragen
 Mijn vriend heeft wel een leuke schenking gekregen (maar bij lange na geen ton hoor) waardoor het voor ons wel iets makkelijker werd, maar dit is zó niet vanzelfsprekend. Wij hadden beide ook wel goed gespaard door gewoon niet veel uit te geven toen we nog thuis woonden. Maar ook dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat je dat kan. Ik zou ook nooit geld van mijn ouders vragen? Snap echt niet dat mensen denken dat dit soort dingen normaal zijn


Maar dat vind ik stiekem ook van mensen die denken dat bieden zonder voorbehoud altijd kan. Betaal jij de boete die ik krijg als het niet lukt?

Ja echt, lekker makkelijk lullen vanaf de zijlijn

Over dat bieden zonder voorbehoud: wij hadden een gesprek met een aankoopmakelaar die hier ook gelijk over begon dat we daar over na moesten denken. Uiteindelijk niet voor die makelaar gegaan maar juist eentje die zei dat eigenlijk nooit te doen en sterk af te raden want ze wilden mensen niet in de problemen brengen.

4 likes

We hebben na maanden weer eens een huis voorbij zien komen waar we zouden willen wonen en wat oke geprijsd is, horen we eerst dat er al een koper gevonden is (?) en daarna dat we toch kunnen komen kijken? Was via de makelaar doorgestuurd voordat het op funda stond. Snap er weer eens de ballen van.

Merk dat ik wel meer berusting heb in de huidige situatie. Prima als iedereen voor dit huis de hoofdprijs wil gaan betalen, wij bepalen wat onze max is (en die is best hoog) en dan zien we wel. We zijn gelukkig in ons huidige huis en het komt ooit wel goed.

2 likes

https://www.ad.nl/geld/emmely-23-huurt-in-amsterdam-585-euro-voor-6-m2-raam-kan-niet-open~ab65599ec/

Ja joh wie heeft er ook frisse lucht nodig als je in Amsterdam woont!

Maar goed als je minder wilt betalen kan je ook naar Londen verhuizen en voor 400 pond per maand een kamer met een stapelbed delen :+1:

Gelukkig heeft ze nog gewoon een woonkamer enz, er zijn ook huizen met alleen een gedeelde keuken en dan moet je maar op je kamer eten ofzo. Nu met corona al helemaal ellendig.

2 likes

https://www.ad.nl/wonen/geen-extreem-goed-verdienende-baan-of-rijke-ouders-toch-lukte-het-lisanne-31-om-een-huis-te-kopen-in-utrecht~acf6ea0e/

Het feit dat dit tegenwoordig nieuwswaardig is :sob:

5 likes

Lol ik heb het niet helemaal gelezen, maar wat ik begrijp is dat zij in haar eentje 3,5 ton kon lenen. Misschien is dat geen ‘extreem’ goed verdienende baan, maar in ieder geval wel een boven gemiddeld verdienende baan.

10 likes

‘‘Vanaf die avond was ik niet alleen trotse huizenbezitter, maar bovendien hĂ©t levende bewijs dat het echt nog wel kan: als starter een huis kopen in Utrecht.’’

Lekker ‘‘N=1’’-argument dit, tuurlijk kan het voor sommige starters, maar het gáát helemaal niet om die paar mensen die het met veel geluk wel lukt, maar om al mensen die het niet lukt.

Het had een leuk stuk kunnen zijn als het gebracht werd als een ‘‘dit was mijn huizenzoektocht, het was lastig maar het lukte uiteindelijk lees hier hoe het verliep’’ ipv ‘‘kijk mij!! ik ben het bewijs!! het kan!!’’. ugh

1 like

Dan verdient ze in haar eentje zo rond de 60.000 bruto per jaar. Ze werkt als ZZP’er bij het AD toch? Gezien die introductie
 Ik denk dat 90% van de stukjestikkers niet aan zo’n omzet komt hoor
 gevalletje heeft geen idee dat haar vlieger echt niet opgaat. Leuk dat zij het allemaal kan, maar ze is echt een enorme uitzondering en zeker geen “voorbeeld” van dat het allemaal heus wel kan. Moet een beetje kotsen om dit artikel.

8 likes

Volgens de rekentool in hetzelfde artikel heb je om drieĂ«nhalve ton te lenen zeker een bruto jaarinkomen van 65K, is dit normaal als ZZP’er van die leeftijd? Ik heb geen idee? Het klinkt echt absurd hoog voor mij.

Heeft ze niet met haar vriend gekocht? Het artikel is in de ik-vorm geschreven maar haar vriend wordt wel genoemd.

Denk het niet, die heeft d’r geholpen met dr financieĂ«n op een rij zetten staat er, maar de rest is idd in ik-vorm. Als ze samen met haar bankierenvriendje op 2 inkomens maar een huis van 60m2 had kunnen kopen in Utrecht dan zou de huizenmarkt er nog veel tragischer aan toe zijn dan ik al dacht.

1 like

Ik gok dat zij heel hard heeft kunnen sparen met een lage huur en daardoor behoorlijk eigen geld in kan leggen. Ze kon immers ook Ă©n de kosten koper en de aankoopmakelaar betalen Ă©n beginnen met ik wil 20.000 euro overbieden en daar toch steeds 5000 euro bovenop doen. Als je in Utrecht 250 euro duurder uit bent in maandlasten als je een woning van 350.000 euro koopt heb je een fantastische huurbaas of sociale huurwoning.

Ik ging haar googlen en ze is wel iets meer dan enkel freelancer voor ad. O.a een tegelnominatie, vaste column en een eigen boek (zal ook wel iets opgebracht hebben).

3 likes

Omggg er is een huis te koop in de straat waar wij altijd al hebben willen wonen! Het huis lijkt op de foto’s ook netjes en goed, paar kleine verbouwingen nodig
 maar ooooh ik voel ZO erg de druk nu, omdat het echt voelt als een kans om in deze wijk te kunnen wonen (de rest van ons leven). Maar hoe zorg je er in hemelsnaam voor dat je je niet gek laat maken en een veeel te hoog bod doet? Ik wil het zo graag, maar wil ook realistisch blijven. Om gek van te worden dit!

Enn dinsdag gaan we kijken, zijn er dingen die ik echt MOET vragen of hebben jullie tips? We hebben al heel huizen bekeken, maar nu voel ik echt dat ik er alles aan moet doen om dit huis te krijgen haha

1 like