Huizen/woningmarkttopic #2

Dat is niet per se zo. Je kan kiezen om de looptijd verkorten, dan blijf je maandbedrag hetzelfde, of het maandbedrag verlagen. En als je extra aflost op je hypotheek bespaar je rente en bij DUO waarschijnlijk niet. Ik zou eerst echt die 10% van je hypotheek aflossen.

En waarom je je hypotheek helemaal afgelost zou willen hebben? Geen idee. Waarom zou je je studieschuld helemaal afgelost willen hebben?

Het zijn beide langdurige leningen, waarbij DUO betere voorwaarden heeft voor als je inkomen laag wordt, je hypotheekverstrekker niet. Ik vind die focus op het aflossen van je studieschuld echt apart.

6 likes

Ik denk omdat je studieschuld drukt op je maximaal te lenenn hypotheekbedrag en andersom niet. Daarom heb ik deze eerst afgelost, scheelt toch weer enkele tienduizenden euro’s. Maar denk dus dat dit heel erg afhankelijk is van hoe hoog je schuld is. Met een paar duizend euro zet het wat minder zoden aan de dijk…

3 likes

Dat is niet helemaal waar, wij hebben net namelijk een flink bedrag afgelost op de hypotheek en onze maandlasten gaan hierdoor met €75 omlaag. Daarnaast kun je de aflossing bij DUO nog een paar jaar pauzeren, mocht je een tijd minder te besteden hebben. Ook betaal je bij DUO natuurlijk veel minder rente, dus ik zou daar aflossen waar je het meeste betaalt.

2 likes

Als je eenmaal een hypotheek hebt hoeft dat niet per se de reden te zijn. Anders is dat inderdaad een optie. Maar als je al een hypotheek hebt en een studieschuld; los gewoon af waar je de hoogste rente betaalt, dan bespaar je ook echt geld ipv het vroeger betalen dan nodig is.

2 likes

Klopt, helemaal mee eens! Zou ik ook zo doen.

1 like

Omdat de hoogte van je studieschuld een flinke invloed heeft op wat je kunt lenen voor je hypotheek. Dus als je denkt aan een woning kopen dan zou ik echt eerst die studieschuld aflossen.

Maar als je mag kiezen tussen aflossen op je hypotheek of je studieschuld, heb je al een hypotheek, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

2 likes

Oh ja, sorry, maandag :roll_eyes:

3 likes

Het huis waar wij vandaag gaan kijken staat zo gek geprijsd… daardoor weten we niet zo goed wat we nou moeten bieden haha echt irritant. Het staat én vrij goedkoop qua m2 in deze regio, maar heeft ook nog eens een tuin van 14 bij 28 (!!!). Hierdoor denk ik dat de vraagprijs veel te laag is, maar met een bod dat in mijn hoofd reeel zou zijn voor een huis als dit, bieden we 25% hoger. Vind ik ook weer een behoorlijk absurd? Maarja, iedereen zegt altijd je moet bieden wat je een huis waard vind en ik denk dat dit dat is… maar ik verklaar mezelf voor gek, en wíl helemaal niet zo veel (over) bieden. Heel irritant dat het zo raar geprijsd staat.

Zal wel horen wat onze makelaar ervan vind, en of er niet toevallig schimmel op de muren staat die vakkundig op de foto’s is overgeslagen :joy::thinking:

3 likes

Ons kleine huis heeft echt een hele grote tuin. Grond is voor de bank niet zoveel waard, voor mensen wel. Deze stond er ook echt laag op, wij zijn het geworden met 37,5% en het huis is getaxeerd op 27,5% bovenop de vraagprijs. Bij ons heeft in een vroeg stadium een taxateur meegedacht om op papier te kijken waarop het ongeveer getaxeerd zou worden. Die taxateur hebben we later ook ingeschakeld :clown_face: (dat zou volgens mij niet moeten kunnen maar mocht wel)

1 like

Soms staat een huis ook goedkoop geprijsd om een hype te creëren. Ik zou denk ik bij je eigen gevoel blijven.

2 likes

Ik kom hier even heel brutaal binnenvallen omdat ik op zoek ben naar mensen met een vergelijkbare situatie.
Mijn vriend en ik zijn ons langzaam aan het rondkijken voor een koopwoning. Nu is de huidige situatie zo dat ik mijn huis huur en hij een koopwoning heeft waar momenteel ongv 150K overwaarde op zit.
Mijn huis ligt gunstiger voor ons beiden, is groter en is een fijnere omgeving. Eindstand woont hij al enige tijd bij mij en gaat dit helemaal prima. Zijn woning staat dus nu al enige tijd ‘leeg’.

We hebben het er gisteren over gehad wat we hiermee kunnen doen want het is best zonde om dit leeg te laten staan en hier niks mee te doen zolang wij bij mij wonen.
Samen kunnen we ongeveer een hypotheek krijgen van 600.000 dit is als we zijn huis niet zouden verkopen. Met verkoop hebben we of een lagere hypotheek of een ruimer budget, net hoe je het wil bekijken.

Omdat we pas rustig om ons heen aan het kijken zijn zitten we eraan te denken om zijn woning te verhuren. Ook omdat we zonder die verkoop goed kunnen kopen samen. Heeft er iemand ervaring met verhuur van ene huidige woning en samen een woning aanschaffen? Of een vergelijkbare situatie? Ik be erg benieuwd naar ervaringen.

1 like

Wij hebben precies dit! Behalve dan dat we nu samen in zijn koophuis wonen. Over een paar maanden betrekken we het koophuis dat we samen hebben gekocht en gaan zijn woning verhuren. Hij heeft zijn huis voor een veel goedkopere prijs gekocht ruim 10 jaar geleden, waardoor deze constructie voordelig is (lage hypotheek).

Naar welk gedeelte ben je precies benieuwd ?

2 likes

Hoe heb je een huurder gevonden? doen jullie tijdelijke huur? En laat je de verhuur inkomsten meenemen in je huidige hypotheek?

1 like

:joy::joy::joy: ik wilde niks zeggen

Kunnen jullie niet een huisjesmelker topic beginnen?

27 likes

Dank voor je antwoord! Dit beseffen wij ons ook inderdaad- koop breekt immers geen huur.
En inderdaad het stuk onderhoud en de verantwoordelijkheden die erbij komen kijken staan ons wel een beetje tegen. We werken allebei gemiddeld zon 60 a 80 uur per week en kunnen niet makkelijk even snel weg. Daarvan zit ik ook nog veel van de tijd in het buitenland voor werk wat het ook niet makkelijk maakt.

Wij denken eraan om aan expats te verhuren en dan voor tijdelijke verhuur te gaan. Maar ik vermoed dat hier ook haken en ogen aan zitten.

die afspraak gaan we ook zeker maken bij een adviseur. De overwaarde hebben we in principe niet ‘nodig’ voor onze hypotheek. Dus dan is een voordeel. Ook als we wel zijn woning verkopen dan zou het niet nodig zijn voor een nieuwe hypotheek.

Nou we wonen er dus nog haha. Maar de partij die ons heeft geholpen met de financiering beheert ook huurhuizen. Voor een paar procent van de huurinkomsten zorgen ze voor het verhuurproces en regelen eventuele onderhoudsdingen.

Hoe de contracten eruit gaan zien weet ik dus ook nog niet precies…dat gaan we eind dit jaar bespreken.

Wat betreft de verhuurinkomsten en de hypotheek hebben we hier wel naar gekeken, maar dit was uiteindelijk niet nodig voor het huis dat we gekocht hebben.

1 like

Daar hebben we nog niet aan gedacht- een partij die ook alles omtrent het verhuurproces beheert. Bedankt voor de goede tip! Mag ik vragen via welke organisatie jullie dit doen? Mag ook via PB. mocht je het niet fijn vinden dan hoeft het niet!

Het is geen grote organisatie, dus als het van toepassing is wil ik je wel een berichtje sturen!

Het ligt natuurlijk wel aan de regio. Waar in Nederland ergens wonen jullie (noord/oost etc)

2 likes