Hij heeft zijn woning geen 10 jaar geleden gekocht, dat staat nergens. De hiuzenmarkt is in de afgelopen periode enorm losgegaan zoals iedereen hier wel merkt en dat zorgt voor een dergelijke overwaarde.
Starters zijn wij mede door onze leeftijd en doordat het mij eerste koopwoning zou zijn.
Eens, ik snap ook de frustratie van de woningmarkt begrijp mij niet verkeerd. Ik wil mij absoluut niet neerzetten als een verliezende partij want ik besef mij heel goed dat wij gezien onze leeftijd ons in een fortuinlijke situatie bevinden. Maar niet al je opties afwegen in een situatie als deze lijkt mij vreemd om te doen. Het staat niet vast dat we hiervoor gaan en daarom zijn we op zoek naar ervaringen.
Ik denk niet dat je jezelf echt als starter kan definieren als je samen 6 ton kan lenen toch?
Probeer jezelf hier nou niet uit te lullen. Je bent beledigd omdat we je aanspreken op je enorme geprivileerde gedrag waarbij jezelf dondersgoed weet dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten.
Het gaat hier inderdaad al een tijdje over hoe moeilijk het is om mensen een huis te kopen, maar haar vraag gaat wel over het desbetreffende topic. Dat zij wellicht niet het hele topic heeft doorgelezen kan je haar ook niet kwalijk nemen. Of het nou wel of niet het juiste moment is om zoiets te vragen, er kan ook gereageerd worden met; de laatste tijd zijn hier veel berichten geweest dat het moeilijk is om wat te kopen. Wellicht kan je beter je vraag stellen aan een hypotheekadviseur aangezien wij hier niks van weten en dit niet is waar wij ons in bevinden.
Dat is dezelfde boodschap maar zoveel aardiger, ze kan toch niet elk topic volgen? Er is gewoon geen reden om onaardig te zijn of een sneer te maken
wees dan deel van de oplossing en niet het probleem
Als wij ervoor kiezen het huis te verkopen ipv te verhuren gaan wij niet onderdeel zijn van een oplossing. De huizenmarkt is dan niet opeens niet meer krap.
@Perzikjes hoe kom je op die 600k hypotheek uit zonder verkoop van de woning van je vriend? Zelf beetje online rondgeklikt of echt een gesprek gehad met een adviseur? Als het dat eerste is zou ik even alles waarover je nu nadenkt parkeren tot je een gesprek hebt gehad. Een woning die wordt verhuurd waarop een hypotheek rust kan best drukken op je maximale leencapaciteit, ongeacht huurinkomsten.
Hypotheekadviseur is niet voor niks een beroep en zeker voor zulke specifieke situaties bestaat geen fatsoenlijke online tool.
Ik ben niet beledigd hoor, donāt get me wrong. Er staat ook nergens dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij hoef te zitten. Ik ben op zoek naar ervaringen in een soortgelijke situatie omdat wij alle opties aan het afwegen zijn.
Nee, je bouwt niet in een keer een miljoen huizen. Maar er komt een huis meer beschikbaar voor anderen om zelf ook een huis te bezitten en jij hebt de keuze dat te doen.
Nee, maar dan blijf je wel een onderdeel van het probleem. Als ik iets laat, red ik ook niet meteen de wereld. Maar alle kleine beetjes helpen lijkt me.
Man man man, verkoop dat appartement met 150 k overwaarde, breng dat in als eigen geld bij de aankoop van een gezamenlijke woning. Je maandlasten gaan omlaag en JIJ loopt geen inkomsten meer mis.
Daarbij komt er dan weer een huis vrij op deze bizarre woningmarkt voor Ʃchte starters die anders 75% van hun inkomen aan huur zouden moeten betalen.
Verder ben ik het volledig eens met alle āheftigeā reacties op je vraag naar ervaringen.
Jawel, dat ben je wel. Als er veel troep op straat ligt en jij kiest ervoor om je troep wel in de prullenbak te gooien, dan scheelt dat toch troep op straat? Door je huis te verkopen ipv te verhuren is er iig 1 extra huis op de markt. Tuurlijk los jij alleen het probleem niet op, maar je kunt er wel aan bijdragen.
Wij hebben een adviseur in de naaste omgeving (lees familie en vriendenkring). Die heeft met ons meegekeken en zo komen we aan dit budget.
Ik ben hier echter echt op zoek naar ervaringen van mensen die een soortgelijke situatie hebben en de ervaringen. Ik vraag mij af hoe het in de praktijk is om een woning te verhuren en of dit meevalt of juist enorm tegenvalt.
Ik hekel echt dat je de toon van dit gesprek nu erger maakt dan dat dit gesprek nu plaats vindt. Je hoeft dit topic niet te lezen om je te weten dat je vraag wat ongepast is. Al helemaal niet om te weten dat het misplaatst is om te doen alsof dit een werkelijk dilemma is. Als mijn vriendinnen met dit verhaal zouden aankomen hadden we nu precies dit gesprek gehad. Wellicht nog feller ook. We zijn volwassen, we hoeven niet alles op lieflijke toon te bespreken. Als je groot genoeg bent om te bedenken dat je anderen kunt naaien door je huis aan te houden en te verhuren, moet je ook groot genoeg zijn om daarop de kritiek te incasseren. Niemand heeft haar uitgescholden of persoonlijk beledigd er wordt alleen op een scherpe manier gezegd dat het not done is.
Met alle respect, je hoeft dit topic niet door te lezen om te weten hoe facking bizar de huizenmarkt nu is. Sla een krant open of zet de tv aan.
Ik denk als je dit topic leest dat je wel zou kunnen inschatten dat vrijwel niemand in die situatie zit en zich juist ergert aan een groep priviliged mensen die in exact jouw situatie zitten. Dus ik snap de reacties op je bericht wel.
Ga gewoon eens in je eigen regio op zoek naar verhuurmakelaars/bemiddelingskantoren en vraag die bevriende adviseur anders om advies. Die zal er vast wat zinnigs over kunnen zeggen of je de juiste richting in kunnen sturen.
Ik vind dit echt niet een normale manier van reageren maar oke. Volgens mij vind ik het storender dan Perzikjes dus ik laat het maarš
Wellicht zijn er mensen die niet posten dat ze in een soortgelijke situatie zitten, mede juist doordat niet iedereen hier in deze situatie zit.
Een bemiddelingskantoor is ook zeker een optie maar dus zullen het sowieso rooskleuriger invullen want geen klant= geen inkomsten voor hen.
Maar bedankt voor de tip we gaan zeker nog eens met een paar bureaus in gesprek om te kijken wat eruit komt.
Die lachhuilsmileys en de vraag om naar een ander topic te gaan is idd erger dan in deze tijd je huis aanhouden voor de verhuur en dat presenteren als een dilemma.