Huizen/woningmarkttopic #2

Als je mij kunt aangeven welk topic ik beter heen kan gaan, dan hoor ik het graag!

Je zou het kunnen openen, wellicht ontmoet je daar nog wat likeminded mensen.

Maar dit is dus precies wat ik bedoel, ipv dat je nu zegt ja de reactie was wellicht niet zo aardig geef je nu weer een sarcastisch antwoord.

8 likes

Mijn persoonlijke mening: ik zou het nooit doen. Want in NL gaat huurdersbescherming zeer ver, je huis wordt (zeker in andere tijden) veel minder courant want er zit een huurder in. Je bent zelf verantwoordelijk voor onderhoud, als je een bemiddelingskantoor inschakelt kost dat ook geld, maar zonder kun je eigenlijk ook niet want hoe ga jij als particulier een antecedentenonderzoek doen? Stel je huurder veroorzaakt overlast?

Ik zou lekker kiezen voor een lagere hypotheek op een nieuwe woning, voor het geld hoef je het ook niet te doen als je naast dit nog 600k hypotheek kunt krijgen. Zou mij alle moeite en mogelijke bijkomstige shit niet waard zijn.

16 likes

Je begrijpt dus echt niet dat ik nul intentie had om die reacties aardig te laten zijn? Tuurlijk was de reactie niet zo aardig. Was dat precies de bedoeling? Ja.

Ik voel nul behoefte om poeslief te reageren op mensen wiens gedrag ik afkeur (edit: met als belangrijke side note dat ze dat van tevoren hadden kunnen weten). Je zult me niet betrappen op uitschelden, heel soms op een persoonlijke belediging. Ik heb grenzen. Maar als je verwerpelijke dingen overweegt hoef je van mij niet te verwachten dat ik daar op een toon vol begrip op reageer. Ik verwacht dat je oud en wijs genoeg bent om zelf in te zien dat wat je voorstelt eigenlijk niet zo oké is. En het feit dat je nu al berichtenlang aandacht besteed aan dat ik niet aardig ben terwijl ik hier niet de persoon ben die overweeg het koophuis van mijn partner aan te houden voor mijn eigen portemonnee zegt meer over jou dan over mij.

24 likes

Als er iemand in discussies met inhoudelijke en uitgebreide argumenten komt is het @Shaaar wel. Dit is tone policing. NATUURLIJK ZIJN WE BOOS. WIJ zijn hier degenen die genaaid worden, niet mensen zoals Perzikjes. Verkoopmakelaars spelen ons tegen elkaar uit, we zitten een maand lang in de stress omdat je nou eenmaal zonder voorbehoud moet bieden en de generaties boven ons ziet hun inleg in gulden driedubbel terug in euro’s.

9 likes

daar heb je ook wel zeker een punt. Het zou dan inderdaad via een bureau moeten gaan, We gaan ons hier maar eens in verdiepen en de kosten en lasten goed tegen elkaar afwegen voordat we een besluit nemen.

Ik reageer even op jou omdat hij het niet pakt als ik op Tokyo reageer?
Maar goed, ik ben het ergens wel met Tokyo eens, ik kom hier voor ervaringen en niet voor sarcastische reacties. Ben je het niet eens met mijn keuzes? Prima, daar sta je vrij in en sta ik ook zeker voor open omdat wij onze keuze nog aan het afwegen zijn. Maar komt je boodschap ook over met deze toon? Wat mij betreft niet. Vind het sterker als iemand inhoudelijk reageert en niet met sarcasme.

Nogmaals ik snap je standpunt en begrijp zeker waar je vandaan komt. Denk alleen dat je op een andere wijze verder met elkaar kan komen. Maar ook dat is mijn persoonlijke mening en zullen we vast in verschillen ;).

2 likes

Dankjewel voor deze reactie en ook @Shaaar. Om eerlijk te zijn begreep ik het probleem rondom tone policing nooit zo goed en ik vond ook dat het er in deze discussie fel aan toe ging. Maar ik begrijp wat jullie zeggen en ik zal hier in het vervolg ook op letten in mijn eigen oordeel over/aandeel in een discussie!

3 likes

Ik heb vanaf mijn tweede post inhoudelijk, maar wel fel op je gereageerd. Mijn eerste post was sarcastisch met een reden: ik had namelijk geen zin om in deze discussie te belanden. Toen je begon over lastige dilemma’s heb ik dat toch gedaan. En dat was inhoudelijk. Dus zet hier geen show op waarbij je nu doet alsof ik alleen maar super sarcastisch ben geweest. Je kunt vanalles zeggen, maar volgens mij is de boodschap overduidelijk geweest. Of jij je daar wat van aantrekt is aan jou. Maar ook voor jou geldt: als jij je er niks van aan trekt zegt dat meer over wie jij als mens bent, dan over mij.

Daarnaast; wij hoeven niet verder met elkaar te komen. Wij hebben nul gedeelde toekomst en ik heb niks met jouw plan van doen en zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om jou tot iets anders te motiveren. Begrijp dat.

11 likes

Jij komt ons vertellen, de mensen die aan het kortste eind trekken, dat we niet boos mogen worden op mensen die er bewust voor kiezen ons te benadelen voor eigen gewin :clown_face::clown_face::clown_face:

16 likes

Het zou zo lekker zijn als we deze boosheid op de huizenmarkt en de financiële ongelijkheid in samenleving konden richten op de politiek en de 1% in plaats van op elkaar. Anyway eat the rich.

@Perzikjes als ik jullie was zou ik een financiële begroting maken van beide scenario’s. Kijk dan ook op je macro-economische trends kunt meenemen in de berekening. We zitten nog steeds in een bubbel.

6 likes

Ben ik ook, heeft weinig zin gehad

8 likes

Ga je hier nu vertellen dat mensen die het totaal niet nodig hebben, maar een woning aanhouden puur uit zelfverrijking niet tot de groep behoren waarop je boos mag worden? Ik ben boos op ze allemaal. De 1%, de politiek én de leeftijdsgenoten die als doel hebben om nog rijker te worden dan ze al zijn ten koste van anderen.

5 likes

Dank voor de tip, hier kan ik wat mee! Ook dit willen we graag bespreken met onze adviseur. Ik vraag mij ook sterk af wat er over plusminus 5 jaar met de huizenmarkt gebeurt en of het dan nog interessant is.

1 like

Zeker wel. Die boosheid is terecht en je mag elkaar daar ook op aanspreken. Alleen mag je ook prima een tweede huis hebben.

Er moet dan extra veel belasting geheven worden op de mensen die het geld daarvoor hebben en niet verdwijnen naar een belastingparadijs. De 1% mag niet de arbeid van de 99% uitbuiten voor hun eigen gewin en de enige manier om dat te stoppen is collectieve actie.

5 likes

Mijn man heeft in een soort gelijke situatie gezeten (en ik dus min of meer ook.) Hij had een appartement gekocht (op het hoogtepunt van de markt) wat heel lang onderwater heeft gestaan. Verkopen was geen optie want hij/we konden de resstschuld niet betalen. Er gaan wonen was ook geen optie want o.a. werk. (Zit een lang verhaal aan vast.) Vorig jaar is het appartement verkocht en we hebben allebei gehuild van opluchting. Zoveel gedoe gehad met huurder, een die niet betaalde, 3 maanden wachten tot er een uitzettingprocedures gestart kon worden. Ondertussen liep de hypotheek en onze eigen huur gewoon door en wisten we soms niet waar we het allebei van moesten betalen. Woning was volledig uitgewoond en kapot dus schade. Regelmatig nieuwe huurders moeten vinden en dan weer de spanning, hoe lang gaat het duren. Het appartement stond niet op een heel gunstige plek en omdat het nét kostendekkend was voor hypotheek (sociale huurwoninggrens) was het vaak een tijdelijk plek. Het is nu verkocht zonder winst maar we hebben niet meer steeds de stress van dingen die kapot gaan, huurders die opzeggen of huur die niet betaald moet worden. Echt nooit meer.

6 likes

I’mma say it again: iew niet de knipoog.

Als geld boven de moraal gaat (en dat gaat het voor heel veel mensen best vaak), ga er dan gewoon voor. Maar denk niet dat je op deze plek het advies gaat vinden wat jij wilt horen.

2 likes

Bedankt voor je reactie! Deden jullie het verhuren zelf of via een organisatie?

Huurders werden soms aangedragen door een organisatie en soms via via (dat waren de beste huurders.)

1 like