Ik denk dat je het er zo ook echt niet uithaalt hoor. Leuk dat je iedere maand aflost, maar wat is dat waard als je straks een lekkage in je dak hebt en al je dakpannen moeten vervangen? Zit je dan in je eigen woning zonder spaargeld om dat te betalen.
Mijn eerste gedachte was: goede deal! Op zich betaal je evenveel als je zoiets huurt
Wij gaan maandag een bod uitbrengen en hoop zo dat we het worden. Wil er niet over praten want straks worden we het weer eens niet en moet ik dat weer gaan zeggen, maar ben ook gespannen en wil dat kwijt We gaan voor het eerst bod met voorbehoud van financiering tot x ipv het bod. Toch fijn aan zo lang bezig zijn dat je lekker kunt sparen š„²
Ik weet niet hoe de huizenmarkt in DK is maar hier pak je ook al snel een flinke prijsstijging mee. 10% per jaar is niet gek, dus dan zit je na een jaar al op +50K waardestijging als het huis 5 ton kost. Misschien speelt dat ook mee, dat dat het toch rendabel maakt voor een kortere periode (al is dat wel speculeren op een stijging natuurlijk)
De woningmarkt is momenteel totaal verziekt en staat compleet los van de werkelijke waarde van de woningen. Ik bedoel een HALF MILJOEN voor een rijtjeswoning van 100m2 is niet gezond meer. Ik zit er serieus over na te denken om naar Duitsland te emigreren maar heb mijn vriend helaas nog niet overtuigd.
Kijk dit dan: https://www.destentor.nl/wonen/vrijstaande-villa-met-zwembad-kopen-net-over-de-grens-vragen-ze-nog-geen-4-ton~aacb8d08/
Maar hier mist veel context. Ik ken alleen de nl huizenmarkt, maar Nederland stimuleert huizen kopen tot in het extreme. De bewuste keuze is niet om mee te doen met deze prijzen, de keuze is om ergens te willen wonen Ć©n de boot niet te willen missen. Daarnaast geldt zelfs in de grote steden nu nog dat je qua maandlasten lager uit bent als je koopt. Mijn vriend en ik wonen groter dan veel vrienden en betalen honderden euroās minder. De huurbaas verhuurt immers niet tegen kostprijs. Daarnaast: De meerderheid van die 1500 euro is aflossing. In het algemeen ga je daar profijt van hebben en betekent dat dat je (zeker over de hele looptijd van je hypotheek heen) vermogen steeks harder uit elkaar gaat lopen dan als je zou huren en daarnaast zou sparen. Voor het plebs in Nederland is vermogensopbouw onlosmakelijk verbonden aan de woningmarkt. Je huis is niet alleen je woonplaats, maar ook je spaarpot.
Aha, dan zou ik het ook niet snappen. Al denk ik dat (zeker in een markt met stijgende prijzen) dat soort prijzen voornamelijk door doorstromers en rijke mensen betaald worden? Als zij overwaarde meenemen uit een vorig huis zijn ze onder aan de streep wel aanzienlijk goedkoper uit dan huurders. In een van de Utrechtse nieuwbouwwijken kosten huurhuizen 1004 per maand exclusief. Daar kopen kost momenteel 500.000. Dat zijn fors hogere maandlasten en kan zelfs niet uit met aflossing. Tenzij jij in 2013 een leuke benedenwoning hebt gekocht die meer dan verdubbeld is in waarde. Dan doe je een flinke stap vooruit met een hypotheeklast van hooguit 1100 euro, waarvan het meerendeel aflossing is. Edit: in het ergste geval stort de hele ellende in en zit je veilig, in het meest waarschijnlijke scenario verkoop je het over enkele jaren weer met winst.
Mwah valt mee hoor.
Wij hebben 300.00 betaald voor ons 118m2 huis.
Met flinke tuin en schuur.
Hij heeft echt alleen een appartement en een dakterrasje. Geen berging niks
Ja klopt. Maar met een salaris nog voor sommigen te doen. Vandaar dat ik dat dacht. Mijn tweede gedachte was holy shit maar 30 m2
Wij gaan deze week een bod doen op ons droomhuis, zo spannend! We hebben morgen gesprek met onze aankoopmakelaar over welk bod het wordt, sowieso geen voorbehoud van financiering en geen bouwkundige keuring⦠Alles om onze kans te vergroten, want we mogen maar 1 (eind)bod doen. Nu had ik ook een persoonlijke kaart erbij geschreven, maar nu blijkt dat de verkopers in scheiding liggen. Mijn kaart is nogal āhappy family, wij zijn zo gelukkig, dit is ons droomhuis voor ons gezin enzā¦ā Ben bang dat dit beetje verkeerd gaat vallen gezien hun situatie. Wat zouden jullie doen?
Ik zou het gewoon zakelijk houden en naast het bod geen kaart doen of zoiets. Als ik dat zo lees is het voor die mensen al een lastige situatie en wil je gewoon akkoord gaan met het beste bod. Maar dat zou ik zijn, zelfs al zou ik mijn huis zonder scheiding verkopen, het komt een beetje āslijmerigā over.
En succes met bieden, spannend op deze manier. Hopelijk is jullie bod het beste.
Ik zou persoonlijk überhaupt geen kaartje oid doen (wij kregen dat wel tijdens onze verkoop en het enige wat ik kon denken was ājaja bied maar gewoon veel geldā maar ik heb dan ook verder niet echt een binding met huizen oid). Als je het graag wil doen zou ik het vooral gooien op enthousiasme over het huis/de buurt en ze niet al te veel zout in de eventuele wonden strooien over familie en gezin.
Ik zou het wel doen: in dit geval is het echt baadt het niet dan schaadt het niet. Misschien vinden ze het wel mooi dat er weer een blije familie in het huis komt wonen. Ben het dus oneens met de reacties boven mij. Of ze vinden het super leuk en dan is het mooi meegenomen of ze vinden het irritant: either way als je het hoogste bod hebt kiezen ze je toch wel
Echt bizarre prijzen. Zeker voor starters. In U staan in het centrum ook wel appartementen voor die prijs, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat met volledige hypotheek koopt.
Ja die huurprijs valt me ook wel mee, maar het is wel echt een uitzondering. Zijn maar vier woningen en in mijn wijk kosten huurappartementen hetzelfde.
Misschien heeft ze het met die constructie gekocht? Weet niet hoe het daar zit, maar als zij 2 jaar geleden is afgestudeerd is er een grote kans dat ze nog (flink) omhoog gaat in salaris? En een baan als arts wordt volgens mij ook wel gezien als een stabiele baan met een ruim salaris. Al blijft het echt ontzettend veel geld, vooral voor een 28 jarige.
Ugh dit is toch vragen om problemen. We doen allemaal alsof huizen alleen maar meer waard worden en altijd maar een goede investering zijn. En alsof je salaris in de toekomst altijd hoger wordt. Gun jezelf wat ademruimte in de toekomst
That said, vandaag lekker de hoofdprijs bieden voor een simpel huisje (erg leuke locatie). Wish me luck
Vind het trouwens wel opvallend dat dit in Denemarken kan. Weet dat in ScandinaviĆ« en DK de huizenprijzen belachelijk zijn, dus dit zal wel zoān oplossing zijn om de starters meer te laten lenen zodat het niet allemaal inkakt. Maar heb altijd wel een hoge pet op van het beleid in die landen en dit klinkt alsof ze niets geleerd hebben van de jaren tussen 2000 en 2008
Wij gaan van de week bij een heel leuk huis (denken we) kijken. Toch wel spannend, er is al een tijd niks voorbij gekomen wat ons echt aansprak, maar dit wel. Hopelijk is het wat en dan eens na gaan denken over een goed bod. Zal wel weer op inschrijving zijnā¦
Misschien heeft die collega of haar vriend ook nog wel vermogende ouders die een steentje bijdragen? (Ik zou echt doodgaan van een hypotheek van dat bedrag, zelfs als ik het zou kunnen betalen!!!)
AAAAHHHHHH vanavond te horen gekregen dat mān vriend en ik zijn ingeloot voor een nieuwbouwhuis !!! Ben echt zoooo blij. Morgen komt er een makelaar voor een prijsbepaling van mān huidige appartement. Ben benieuwd wat eruit komt.
Heeft iemand handige links / websites / blogs etc voor nieuwbouwhuizen? Iemand hier ervaring mee of goede tips om ergens op te letten ?
Ah wat leuk, gefeliciteerd! Ik vond vooral de interieurdingen leuk haha, de blog remadewithlove vond ik wel tof en verder veel op insta kijken. Ik weet niet wat voor huis je hebt, naar wij hebben bij ons huis (standaard eengezinswoning van 120m2) qua meerwerk uitgegeven aan een uitbouw (want meteen meer ruimte, vloerverwarming doorgelegd en achteraf is het 3x zo duur), loze leidingen, de badkamer iets vergroot en overal de bovenlichten laten vervallen en houten kozijnen gekozen. Dingen als een dakkapel en de zolder opdelen in extra kamers was veel te duur bij de bouw dus dat doen we zelf/hebben we zelf gedaan.
En houd echt rekening met de vele kosten die je in 1 keer maakt. Wij hebben bovenop de prijs van ons huis nog 70K uitgegeven aan de afwerking (meerwerk, keuken, badkamer, vloeren, stucen, tuin). En op het eind ging het geld wel hard er uit met dubbele woonlasten icm alles dat je voor een nieuw huis koopt.
Het is in 1 keer heel veel keuzes ver vooruit maken, maar ik vind het zelf heel fijn wonen.