Ja die kunnen het sowieso wel vergeten
Dat is niet hoe gemiddelde werkt, dan zou je de mediaan moeten weten. Er zijn heel veel kleine huizen en een klein deel van de huizen bestaat uit miljoenenvillaâs die het gemiddelde zwaar omhoog trekken.
In principe was het idee van de vrijstelling wel dat hij alleen van toepassing zou zijn bij de aankoop van een eerste woning. Maar het was voor de belastingdienst toen de vrijstelling werd ingevoerd niet mogelijk om voor iedereen onder de 35 te bepalen of het een eerste woning is. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin ooit iemand een deel van een eigen woning heeft geerfd van een overleden ouder. Die zouden dan ook niet in aanmerking komen voor de startersvrijstelling als ze zelf een huis willen kopen. Daarom is ervoor gekozen dat iedereen onder de 35 één keer de vrijstelling mag toepassen, vervolgens stuur je een verklaring naar de belastingdienst (via je notaris) dat je je vrijstelling gebruikt hebt en dat houden ze bij. Voor mensen die al een eigen woning hadden is dat nu gunstig maar dat probleem verdwijnt vanzelf met de tijd.
Dat de grens wordt verhoogd naar 550.000 euro is trouwens geen beleidsmatige keuze maar er is afgesproken dat de grens jaarlijks wordt aangepast op basis van de gemiddelde WOZ-waardeontwikkeling om te corrigeren voor veranderende huizenprijzen. En de WOZ-waarden zijn de afgelopen tijd heel erg gestegen.
Ik ga vandaag kijken bij een woning! Hoop het tegendeel te kunnen bewijzen
Oooh succes! Hoop dat het leuk is en lukt!
Wij zijn vandaag gaan kijken en waren eigenlijk erg enthousiast. Het is een heel ruim huis waar we meer dan genoeg ruimte hebben voor de aankomende jaren. De verkopers zijn eventueel bereid om zonder de makelaar te verkopen, want ze waren zelf zeer ontevreden over hun service (en hadden ook geen idee dat wij de kosten moesten betalen voor die makelaar).
Wij gaan nu weer opnieuw in gesprek met onze financieel adviseur om te kijken of we het rond kunnen breiden, want er moet wel het e.e.a. aan gebeuren (nieuwe keuken, toilet beneden, zonnepanelen). Keuken viel echt van ellende uit elkaar.
Hopelijk komen jullie eruit !
Ben benieuwd of zij dat nog kunnen ontbinden.
Geen idee hoe dat werkt zonder makelaar.
Nee je bent niet verplicht, maar er komen wel veel dingen bij kijken waar je misschien geen weet van hebt. Dus ik snap wel dat de meeste mensen dit uit handen geven. En de aflopen tijd kon je flink winst maken op je huis, dus dan is die gage voor de makelaar betaald ook minder âergâ om te betalen.
Wij hebben gekocht en verkocht zonder makelaar en alle documenten die we moesten voorzien, zijn voorzien en al de rest ging via notaris. Was helemaal niet nodig, vrienden hun appartement verkocht niet dus die hebben dan wel eentje genomen voor die extra push. Maar makelaar garandeert ook geen (ver)koop.
Wij hebben dit ook gedaan en echt mega mega tip! @anon55062966 Wij hebben het weer van een vriendin en die tipt het ook aan iedereen en iedereen is blij! Ik haatte dat stomme onderhandelen bij een Keukenkampioen zo erg en vind het ook zoân onzin, zeg gewoon je prijs. Maar hier in Duitsland zeggen ze dus gewoon je prijs en het is goedkoper en betere apparatuur (Siemens hebben wij nu, bij Keukenkampioen e.d. vaak B-merk als je goedkoper wilt). Het was voor ons even bijna 2 uur rijden, maar zo blij mee, heb nu echt de keuken die ik wilde voor een lekkere prijs.
Kan je een bepaalde zaak aanraden?
Yes, wij zijn hier geweest. Wij hebben gewoon een mailtje gestuurd en hebben toen een afspraak gemaakt, duurde ongeveer 2 uurtjes. In Nordhorn zitten er nog een paar, echt een dorp met allemaal keukenzaken waar allemaal Nederlanders komen haha.
Wat voor keuken hebben jullie gekozen? Kleuren, materialen?
Wij zijn voor een mat beige keuken gegaan, greeploos (kleur Kashmir). Dunste werkblad wat ze hadden, in wit composiet met lichte marmerprint. Ze hebben echt alle kleuren en materialen daar die je kan bedenken (of nou ja heeeel veel keus).
Hier zie je een klein stukje voor het idee:
Heeft iemand goede ervaringen met een aanbieder voor het beveiligen van je huis? Die maandelijkse abonnement kosten bij bijvoorbeeld Feenstra en Verisure lijkt me echt irritant.
Mijn man heeft iemand laten komen maar vind het duur. Offerte nog niet binnen maar zal ongeveer 2000 euro worden. Eenmalig met alles.
Update: mijn oren klapperen nog steeds van het gesprek met financieel adviseur (ik wist al een hoop, maar het is toch elke keer zooooveel info).
Waar ik wel een beetje van schrok is dat sinds een paar maanden huizen niet zomaar meer getaxeerd worden rond de vraagprijs of je bod (want eerder stegen de huizenprijzen nog snel en werd er makkelijk hoger getaxeerd). Dat schijnt nu echt over te zijn en hij heeft een makelaar gevraagd om o.b.v. de fotoâs aan te geven of de vraagprijs redelijk is voor de taxatiewaarde en die twijfelde. Als het heel netjes is afgewerkt dan misschien wel, maar dat is het niet (dus dan weet ik genoeg).
We gaan nu nog een keer kijken en dan een bod neerleggen. Die gaat dus wel een stuk lager zijn dan de vraagprijs, dus het wordt nog spannend.
Verisure factureert ons (bedrijf) eens per 3 maanden, is dat wel een optie voor je?
Mijn ervaring met beveiligingsbedrijven is dat je naast de implementatiekosten ook betaalt voor doorschakeling naar een meldkamer, dus dat er altijd wel iets van een abonnementsvorm bij komt kijken.
We hebben 15k apart gezet als buffer, al het spaargeld daar boven kunnen we in principe gebruiken voor de verbouwing. Dit is ons eerste koophuis dus geen overwaarde, maar wel kind en twee autoâs dus wil graag wel genoeg achter de hand houden. Maar⊠bijna alle potjes worden overschreden momenteel dus zou me niet verbazen als we wat minder overhoudenđ
Ik heb 10.000+ gestemd, maar dat is nog zonder verbouwing waarvoor we nog verder aan het sparen zijn. We kunnen hier nu al prima wonen zonder verbouwing, maar veel is wel oude meuk of heel basic. Als ik de situatie na verbouwing zou moeten weergeven, dan is dat op dit moment tienduizenden euroâs in de min jarenlang sparen dan maarâŠ